lördag 15 januari 2022

Ugnsfalu med stuvade makaroner 10 SEK

Falukorv är inte särdeles vanligt i mitt kök. Men ibland händer det naturligtvis. En standardring på 800 gram kan man ibland få med sig hem, från valfri butik, för 15-20 kr på realisation. Den här gången var det en inköpt på ICA (Lithells 20 kr) som låg och skräpade i kylen.

Jag har absolut ingen falukorvsaversion. Det är inte det som är anledningen till att den förekommer så sällan i mitt kök. Det är snarare någon inbillad (?) hälsoaspekt. Egentligen tycker jag, med min differentierade approach till det mesta i livet, att det är gott ibland med falukorv som omväxling till all jävla oxfilé och hummerpannacotta som man trycker i sig 👀

Som student åt jag ibland limpmackor med kaviar, falukorvskivor och skivad rödlök som mellanmål. Fast sådana smakkombinationer ska man kanske inte tala högt om enär man riskerar att förlora epitetet gourmand.


Ugnsfalu med stuvade makaroner (6 port)

  • Kör igång ugnen på 175 grader.
  • Sprätta falukorvsförpackningen och dra föraktfullt av det oäkta fjälstret.
  • Skär med vass kniv på skärbräda hela ringen (inte helt igenom dock, den ska fortfarande hänga ihop som ett korvdoftande dragspel) i tunna skivor (ca 12 mm).
  • Placera varsamt falukorvsringen så att den fortfarande hänger ihop i ett stycke i en smord lagom stor ugnssäker form. Ingen större skada skedd om den råkar dela sig i två eller flera bitar.
  • Ringla över redigt med tex Johnys sötstarka senap och bred med kökskniv ut senapen ner mellan korvskivorna.
  • Skiva tunt med vass kniv 100g mozzarella på realisation (8 kr) och dra med osthyvel ihop ett gäng hårdostskivor (vanlig hushålls eller någon smakrikare variant).
  • Placera mellan varannan korvskiva mozzarella respektive hårdost. Knövla dit det bara med lite milt men ändå bestämt våld.
  • Grovhacka 12-14 champinjoner och 2 rödlökar. Sprala ut dessa i formen runt omkring korvringen. Ringla över lite rapsolja.
  • Dofta över peppar, chili och vitlökspulver samt lägg över anrättningen de återstående ostskivorna av hårdosttyp.
  • In i ugnen på mittenposition ca 20 minuter.
  • Koka upp 1 liter standardmjölk 3% med några nypor salt och en redig smörklick. Jag använder en tunnbottnad teflonkastrull som är enkel att reglera tempen i. 
  • Häll i 5 dl makaroner av typen "gammaldags" dvs med lång koktid. Koktiden och väggtjockleken gör att mer stärkelse fälls ut varpå den stuvade effekten uppnås. Man kan fuska med en toppredning oxå men det är som sagt var fusk. Doping och annat fusk ägnar vi oss inte åt även om styrketräningskarriären började under tidigt 1980-tal 👀
  • Sänk värmen så att det precis bara sjuder, rör om varsamt från botten någon gång och var lite uppmärksam på att det det inte blir för hett och bränner i botten. Koktid (sjudning alltså) ungefär 20 minuter totalt på makaronerna.
  • Jag serverade med några salladsblad och tomatklyftor.
  • Portionspriset hamnar strax underkant av 10 kr.
  • När bilden var tagen klämde jag över en laddning ketchup på makaronerna 👀



Ugnsfalukorv med stuvade makaroner är redig husmanskost



73 de Northernlightsinvestment

7 kommentarer:

  1. Ugnsfalu är supergott, gör en likande variant. Scans är mitt favoritmärke med bäst smak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där, ännu en gång är vi överens Skåne och Norrland. Jag har inte några egentliga preferenser kring fabrikat. Det finns en norrländsk variant (tror det är Nyhléns Hugossons) som är alspånsrökt. Den tycker tydligen många är extragod...

      Radera
    2. Absolut! Ok, den lät exklusiv, inte testat men provat scans jägarfalu men den enkla vann över den.

      Radera
  2. Är inget jättefan av falukorv, men uppskattar den variation som den ändå kan erbjuda på middagsbordet. Generellt ska den vara hyfsat tunnskivad och nästan knaprig, enligt mitt tycke, men jag gillar även ugnsfalu om den har mycket kompisar i formen. Som din tycks ha, den lät faktiskt riktigt god. Även korvstroganoff funkar, men då äter jag mest av de färska kvartingchampinjonerna som jag först stekt tillsammans med löken och lite oregano. FÖ blir jag nyfiken på porslinet ditt, skulle va kul att få se tallriken utan mat på. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välstekt är även det min preferens. Men det blir inte korv så ofta överhuvudtaget. Mer på sommaren faktiskt då det lite slentrianmässigt blir att slänga på några chorizo, kielbasa, bratwurst eller kabanoss när grillen lika är tänd.

      Ibland brukar jag göra en senapssmakande bechamelsås och hälla i botten på formen. Men det var mest förr, som student. Nu är det nog minst 5 år sedan jag senast gjorde falukorv i ugn.

      Porslinet är märkt VDN 555 Gefle Sweden och heter av outgrundlig anledning "Bimbo".

      Radera
  3. Va, heter den Bimbo? Mina föräldrar hade en servis som också hette så, från Rörstrand. Jag tror den var från 50-talet och hade röd och blå dekor samt lite svarta streck. Jag visste inte att det fanns någon mer servis med samma namn. Antar att Bimbo hade en annan betydelse förr...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, så är det faktiskt. Den heter bimbo i all sin anspråkslöshet. Bimbo hade jag som smeknamn på en flickvän en gång i tiden. Mest bara för att hon verkligen inte var någon bimbo.

      Radera