tisdag 18 januari 2022

Kapitalallokering

Min planering har under några års tid varit inriktad mot att detta innevarande år (2022) ska vara det år då teoretisk möjlighet till att leva uteslutande av mina privata investerade medel uppnås. 

Vad gäller kontantutdelningarna, med 2022 års beslutade målsättning om att öka dessa med 25% jämfört med 2021, så förefaller det i dagsläget som att det basala målet att kunna betala mina räkningar kommer att uppnås och passeras med viss marginal.

Därvidlag känns det nu plötsligt som att behovet av finjusteringar har aktualiserats. Att anpassa pensionsfonden till någon form av tänkt kommande levnadsstrategi. Kanske inte nödvändigtvis för återstoden av mina dagar. Men någon acceptabel startpunkt för utformningen av de första åren. Det blir ändå aldrig som man tänker. Livets vindlingar brukar komma emellan. 

Grovplaneringen har under det sista året (ungefär) utkristalliserat sig i riktning mot en ungefärlig fördelning 80/20 mellan dels utdelande aktier och dels traditionella samt börshandlade fonder. De utdelande aktierna ska betala mina löpande räkningar och de olika fonderna ska via 4%-regeln (eller någon annan lämplig procentsats) bekosta excesser som dekadenta resor eller 30-årig konjak.

En genomgång visar att nuvarande kapitalallokering för det investerade kapitalet ser ut så här:



Kapitalallokering investerade medel 2022-01-18



Blandar vi även in kassan i ekvationen så ser det ut enligt nedan för totalen av min ekonomi. Kanske borde jag även ta hänsyn till fastigheten (stugan vid havet under norrskenet) i något skede. Det är ju en tillgång som kan omvandlas till likvida medel. Men då har jag ju å andra sidan ingenstans att bo, röka en lax eller sitta i gungstolen och dricka den där gamla konjaken 👀



Kapitalallokering totalt 2022-01-18



Aktieinvesteringarna har till synes sprungit iväg en del. Generellt tycker jag det är roligare att köpa aktier än fonder. Det underliggande värdet på de olika tillgångsslagen varierar naturligtvis även med tiden. Det senaste året har mina aktier överpresterat fonderna.

Återstår bara att klura några vändor ytterligare på om den tänkta framtida strategin kan vara fruktsam och därefter börja omvandla kassa till investeringar i enlighet därmed. Inte helt enkla beslut någondera.


73 de Northernlightsinvestment

2 kommentarer:

  1. Det händer att jag tar med fastighetens inköpsvärde när jag beräknar mina totala tillgångar men den får stå helt utanför när eventuella fire-kalkyler skall göras. Visst, den skulle kunna omvandlas till många miljoner men jag trivs i mitt hus vid havet. Att på sommaren ta på sig tofflorna och strosa ner till båten för att ha ett enkelspårigt samtal med någon av ejdrarna som simmar förbi är mer värdefullt för mig än de där miljonerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är en härlig grej. Min favorit är nog att slå upp den första koppen kaffe och knalla över till bastualtanen en sommarmorgon, lyssna på humlorna som är i full gång och brummar på i rosenbuskarna.

      Sambon sa bestämt att jag inte får sälja stugan. Men det hade jag ju inte tänkt heller. Fast nån gång blir man gammal på riktigt och klarar inte underhållet längre.

      Radera