fredag 26 april 2024

None More Year

När våren kommer längtar jag alltid bort från kontorsstolen. Solen skiner obarmhärtigt in genom Cirkusens dammiga fönster och kittlar mig i näsan. Leker tafatt i de reflexfria terminalglasögonen, man får nästan ingenting gjort och nackspärr av att hela tiden vrida på huvudet och spana ut över den ännu dammigare parkeringen med hopp om en öppen dörr på en Mustang och någon som vinkar "kom ner till oss så kör vi en sväng".



 Hoppet är det sista man förlorar


Lite längre fram om våren spatserar kanske något upptinat kvinnfolk förbi ute på gatan i alldeles för tunna kläder alldeles för tidigt på säsongen och det spritter i den gamla Cirkusdirektören. Minnen från en svunnen tid, men ändå ett svagt men underbart eko om att kanske det är dags att bege sig ut på Äventyr. 

Det är väl de där rastlösa resandefolk-generna som jag brukar säga finns i mitt blod när folk frågar om jag varit utomlands när jag bara suttit ute i Solen en stund och druckit kaffe. Det där som gör att jag blir så brun bara av att sticka ut nosen utanför dörren.

Om våren år 2022 var min längtan bort större än den någonsin varit tidigare, vilket mycket lämpligt även sammanföll med en längre tids planering (sedan 2019 faktiskt: Online) för att just till sommaren 2022 skulle denna längtan bejakas. Så blev det inte. Men nu, 2 år senare, gör jag ett nytt försök. Mycket vatten, grandiosa islossningar, har runnit under broarna sedan våren 2022. 

Idag fick jag, för andra gången i ordningen alltså 👀, mitt dokument om varsel på grund av arbetsbrist på Cirkusen. Helt i enlighet med mina önskemål i medarbetarsamtalet för två veckor sedan. Avvecklingssamtal som jag valde att benämna det. Det blir några månader ytterligare av arbete, med en semesterperiod inklämd i mitten. Sedan slutlön.

Gläder mig åt att företaget håller det som utlovats. Vi har även flyktigt berört fortsättningen, de är mycket intresserade av mina framtida tjänster inom de specialkompetenser som jag besitter och ska fortsatt tillhandahålla den tekniska utrustning samt licenser som detta kräver. På det svarar jag blott att nu gör vi färdigt en sak, sedan tar vi nästa.

Ett av mina valspråk är som bekant "En sak i sänder och döden sist". 

Den sympatiska personen framför mig tycker situationen känns konstig eftersom jag alltid funnits där under hela hens arbetsliv på företaget. Även för mig känns det konstigt då jag arbetat länge på Cirkusen. Men mest konstigt känns det för mig, när jag sitter där och säger att jag ska se på dokumentet i helgen och sedan skriva på det, att det plötsligt i ett enda ögonblick svindlar så snabbt och så långt bakåt i tiden för mig.

Jag ser och minns min första dag i första klass på Munkebergsskolan i Luleå. Den är riven nu och finns inte mer. Minns 9 år i Grundskola, 4 år i Gymnasium, alla Sommararbeten sedan 14 års ålder, Militärtjänstgöring i Flygvapnet, 3 år av arbete i Köksbranschen, 6 års Högskolestudier, 6 års arbete i det Multinationella Företaget, Sjukdomar och Irrbloss, mer än 12 år på Cirkusen.

Minns exakt varenda Bananskal jag någonsin halkat omkring på. Ni må veta att det är många.

Allt det där är nu passé och borta. Någonting nytt och okänt ska ta dess plats. Den här gången hoppas jag att inga oväntade bananskal ställer till det för mina planer utan att jag tillåts upptäcka det där nya och okända. Har nästan blivit lite rädd för att göra upp planer, det förefaller ändå aldrig bli som planerat.

Det här blir alltså både det sista och det första året.


"Dra ett streck och gå vidare. 
Livet väntar därute. 
Gå ut och var glad. 
Vad ska du annars ha allt det här till. 

Gå ut och var glad din Jävel !!"




Vi ses kanske någonstans längs vägen



Hur tror Ni det kommer kännas 
den dag Ni går i pension ??
 

// Northernlightsinvestment

30 kommentarer:

  1. Jag skulle tro att det skulle kännas alldeles underbart att gå i pension.
    Risken finns väl att det är som med sommarsemester, den är aldrig så bra som veckan innan den börjar.

    Men även om det skulle vara sant blir det nog riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker sommarsemestern är väldigt bra sista fredagskvällen innan den börjar, och den första måndagen är inte så himla tokig den heller.

      Radera
  2. Det kommer att kännas underbart med pension!

    Jag brukar annars vara ganska nöjd med mitt jobb men nu har det ändrat sig till blodtryckshöjande karaktär i vissa delar som jag inte uppskattar. Nå jag får väl ge mig till tåls till FU-kapitalet växt till sig.

    Så om jag kommer förbi på parkeringen i en Buick Special från -58 och öppnar dörren så finns det chans att jag får med NLI i bilen?! Det skulle vara kul.

    Hoppas att du får vara frisk när du nu slutar jobba. Planer är som tidplaner, de är till för att ändras på.

    '"En sak i sänder och döden sist" - en bekant körde med det citatet också och han reser runt regelbundet i Europa vid 78 bast.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner genast att jag gillar din bekanting 😂. Buick Special -58, det har jag aldrig åkt. Jo, nog skulle jag hoppa in på en spinn.

      Radera
    2. När min bekanting gick i pension så räknade han ut hur mycket pengar han hade utöver de som gick åt till bil, mat, hyra och sånt och sedan fördelade han det per år fram till 85 då han inte tror att han ska åka runt så mycket.

      Hinner du göra av med så mycket om du gör likadant?

      Radera
    3. Nej knappast, så det är dags att börja trappa upp utgiftssidan i någon form. Men det ska nog gå bra. Till att börja med vill jag nog bara ha lugn och ro i livet på heltid och komma bort från de blodtryckshöjande delarna.

      Radera
  3. Jag tror det beror på, precis som med det mesta. Gissningsvis kommer det att kännas enormt, häftigt, glatt, fritt, skönt, underbart, overkligt men ändå något grumlat av tomhet, oro, ifrågasättande och mycket annat. Klarar man av friheten, ansvaret och bristen på påtvingade rutiner och krav?
    Men, lika bra ta reda på det innan det är för sent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du rätt i Kalkyl. Det är många i min omgivning som sagt precis det där den senaste tiden. Lika bra att ta reda på det innan det är för sent.

      Radera
    2. Det är jobbigt med alla dessa motstridiga känslor på en gång!

      Själv börjar mitt vacuum/limbo på min cirkus utkristallisera sig till något helt annat. Läskigt, spännande och kul på samma gång.
      Den här veckan har jag fått höra flera gånger "du är ju den man ska fråga för du kan ju det här och en massa annat också" om allt möjligt. Vilket i vanliga fall hade lett till lätt hysteriska utbrott från mig då djurskötarna här påstår att jag inte har kompetensen (vilket är konstig efter flera decenniers utförande av sagda kompetens). Nu bara skrattar jag åt eländet!

      Snöblasket här i södern har avtagit - dags att ta helg (och göra lite nytta på riktigt)!

      Spargrisen

      Radera
    3. Det är definitivt en av de stora fördelarna med att sitta på tillräckligt med kapital för att bara kunna skratta åt eländet. Det har jag gjort en längre tid nu och försökt kryssa mellan de värsta grunden. Men nu är vattnet så lågt så det tar fast under båten hela tiden. Nu orkar jag helt enkelt inte köra vidare längre.

      Det är dags att göra någonting annat/nytt. Sedan kanske någon form av återkomst beroende på hur det känns. Men då får det vara under andra former.

      Radera
  4. Budskapet är glatt, men känslan vemod...eller är det bara jag? ;-)

    SvaraRadera
  5. Gläds med dig att du nu kommit till en ny epok i ditt liv där du både har och kan fortsätta leva ett liv du lagat för.
    En sann inspirationskänsla!

    Allt gott,
    Cristofer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Ja, det har jag lagat för. Hur man än gör så blir det trots allt efterkonstruktioner. Ibland ser man inte saker klart förrän man kommer en bit bort.

      Radera
  6. Det var ett poetiskt, vemodigt och samtidigt förhoppningsfullt inlägg.

    Känner igen de där känslorna från mina senaste månader, det är ett stort steg att ta, det här med att lämna den trygga och inarbetade vardagslunken.

    Men om man aldrig vågar tar det där steget, ja då står man stilla och får aldrig veta vad som väntar runt hörnet.

    Tror det blir kanon för dig, men som med allt annat i livet finns det så klart både uppsidor och nedsidor med att förverkliga RE.

    Nu är jag ännu så länge bara pre-FI och pre-RE, men jag måste nog säga att de bra sidorna väger upp de dåliga än så länge.




    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl sådan jag är. Poetisk, vemodig och förhoppningsfull. En norrländsk man som lagt av alla masker.

      Det är verkligen ett stort steg, men ibland tänker jag att jag gör det större än det är. Ibland, när jag sitter där i bilen på väg mot något jobb, övermannas jag av euforisk glädje bara av att sedan kunna ta dagen precis som den kommer. Inte behöva vara beroende av att det är lördag eller söndag för att kunna göra saker.

      Jag är oxå bara pre-RE ännu såklart, fortfarande några månader kvar. Förra gången (2022) satt jag i några månader med vetskapen själv utan att kommunicera ut det. Den här gången kör jag det helt öppet, skriver om det på bloggen nästan i realtid.

      Har inspirerats av andra bloggare till det. Vi är ett gäng som nu är på väg ut i RE eller på väg mot FI. En trevlig community.

      Radera
  7. Jag gick i pension för 6 år sedan.Jag var 41 år på samma företag och hade olika befattningar.När man går i pension så förlorar man en del av sin identitet.Vem är jag nu? Hur skall jag få dagen att gå?Jag reser mycket och gör saker som jag aldrig gjort förut.Vi kommer alla till den dagen när kroppen inte vill det huvudet vill.Då gäller det att ha mycket i minnesbanken och känna sig nöjd i väntan på den sista resan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tveklöst kommer det bli stora omkast och förändringar i min dagliga tillvaro. Väljer nog aktivt att bara se fördelarna än så länge, som att till exempel slippa ställa väckarklockan på 5.41 fem dagar i veckan.

      Vet inte hur det blir med identitetstappet för mig, jag identifierar mig inte så mycket med att vara Cirkusdirektören. Det där är inte av någon vikt för mig på det sätt jag ser att det är för vissa yngre kollegor. Men lite åt det hållet var jag nog själv där i 30-års åldern. Det har försvunnit med upplevelser och år som har passerat.

      En del resor vill jag nog göra, i vilken form eller vart vet jag inte ännu. Till att börja med så räcker det nog bara med Sol och Strand. Häftiga Upplevelser är nog inte min grej just nu. Jag har rest mycket förr...för 30-40 år sedan, i Europa på egen hand, i Asien med några kompisar, till Västindien med infödd kompis. Så det finns mycket redan i Minnesbanken av sån karaktär.

      Definitivt känner jag stor skillnad kroppsligt i negativ bemärkelse de senaste 20 åren.

      Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter !!

      Radera
  8. Äntligen! säger jag som Gert Fylking brukade säga när litteraturpristagaren annonserades.

    Det finns en tid för jobb och en tid efter jobb.

    Jag har visserligen inte gått i pension ännu men när jag gör det inbillar jag mig att hjärnan kommer att blockera det på något sätt för att skydda mig precis som när jag bytt jobb? Alltså när jag har bytt jobb har jag inte förstått det under uppsägningstiden utan bara jobbat på. Knappt under avtackningen eller på väg hem förstår man det utan hjärnan har lurat mig att jag är tillbaka på måndag igen eller möjligen att jag gått på semester. Hjärnan låter mig sedan bit för bit få klarhet i att den biten av mitt liv (eller arbetsliv) är över och till slut är man helt över i det nya. Så tror jag det blir även när jag går i pension!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag säger oxå Äntligen !! faktiskt. Har gått och väntat länge nu känns det som utan att något rörde på sig i rätt riktning. Så då fick jag ta tag i det själv.

      Så där har det nog varit för mig oxå. Jag har en tendens att "binda mig" vid människor och strukturer i min vardag. När man jobbar blir det ju en stor del av ens vardag. Har nog aldrig varit speciellt bra på avsked, vill helst bara ta ett stort kliv ut i kulisserna utan att någon märker något. Den här gången tror jag det kommer bli svårt.

      Å andra sidan är jag väldigt bra på att acklimatisera mig till nya omständigheter. Så kommer nog vänja mig snabbt. Mina krav på den nya vardagen är väldigt låga; promenader, gym, relax/bastu, bibliotek, läsa, laga mat, baka, resa, sköta om mina fastigheter. Det mesta av det där finns redan på plats.

      Radera
  9. Det kändes underbart och det hoppas jag det kommer att göra för dig också. Detta att som ledig få uppleva alla årstider utomhus och i dagsljus är nästan det allra bästa. Allt gott önskas dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anonym !! Jag tror och hoppas på det och mitt resonemang och kravbild på det nya är i den riktning du beskriver. Jag har enkla vanor och låga krav, tror det är mycket enklare att känna sig tillfreds med en sån personlighet.

      Allt gott till dig oxå !!

      Radera
  10. And so the journey begins. For the first time you control 100% of all decisions in your life, scary and exciting at the same time. So many new unexplored paths are lying in front of you. I am a bit envious but vey happy for you.

    SvaraRadera
    Svar
    1. The last leg of the Journey. It will be nice to just take the day as it comes, my requirements are low. You will come soon after….

      Radera
  11. Hej! Jag slutade att jobba för tre år sedan och kan varmt rekommendera dig att göra detsamma! 😊
    Viktigt bara att röra på sig och göra roliga grejor! 😀
    Vänliga hälsningar Åke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så hemsk mycket för din input Åke. Jag tror precis detsamma.

      Som tur är tycker jag om att röra på mig, en viktig ingrediens i min nya vardag kommer att bli 4-5 pass på gymmet med bastu/relax och promenader/cykelturer. Som tur är så är jag även lättroad 😊, någonting så enkelt som en tur till biblioteket räcker långt för mig.

      Radera
  12. Hej.
    Jo lite vemodigt blir det säker men framförallt så kommer jag att känna lycka! Att få ha dagar att spendera fritt som JAG vill. Jag har inga rädslor eller blandade känslor, det är ju precis detta jag planerat och strävat efter i 10 års tid och då äntligen går i mål känns bara bra. Jag sökte mig en gång till företaget och fick anställning och det är fin att det också är jag själv som kan avsluta min anställning, ingen annan. Jag hade kunnat jobba i 10år till men jag vet att livet har så mycket andra saker att erbjuda som fri och det tänker jag ge mig själv chansen att testa på.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej PP, ja vi verkar vara många som ser det som en stor grej bara att kunna förfoga över sin egen tid fritt. Ibland ser jag program på televisionen där människor (modiga) hoppat av långt före mig och med mycket mindre garantier som uppbackning. Det stora problemet lär nog inte bli att det tillgängliga saldot på kontot krymper utan istället att tidssaldot på livskontot försvinner för fort.

      Har inte planerat och strävat riktigt lika länge som dig, bara 5 år har det varit i fokus för mig. Före det var sparandet mer planlöst och utan Mål, men det hjälpte mig ändå att kunna göra exit snabbare i slutändan.

      Liksom dig ser jag fram emot vad mer livet kan erbjuda.

      Radera
  13. Jag hoppas det kommer att kännas bra. Tror att det beror mycket på om det är ett eget val eller ett ”måste” (sjukdom, arbetslöshet, vantrivsel). Det är alltid bäst när man själv får planera och bestämma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Jag planerade 2022 som ett eget val, men blev sjuk. Nu 2 år senare är det både eget val, å så är jag sjuk ovanpå det. Det andra gjorde det första betydligt enklare att välja. Säger som jag alltid gör...att nu är det bara resten kvar.

      Tack för input.

      Radera