måndag 1 april 2024

Utdelningar Mars 2024

Likt snöfallet utanför mitt fönster, som aldrig verkar vilja upphöra denna gråtrista Påskhelg 2024, förefaller den arbetsbefriade inkomsten drösa in på mitt konto i ett accelererande tempo. Arbetsbefriad inkomst är inkomst som betalas ut automatiskt vare sig man gitter gå till arbetet eller inte. 

Den allra bästa varianten av inkomst har jag upptäckt med åren.

Nu finns det inget som verkligen är en Evighetsmaskin, en Perpetuum Mobile, eftersom termodynamikens lagar sätter stopp för det. Atomens sönderfall är kanske det närmaste man kommer i duration. 

Jag har under Påskhelgen sett den lite våldsammare och raskare varianten på det temat i form av filmen "Oppenheimer". Den får 4 av 5 Little Boy i betyg av mig. Intressant i ett historiskt perspektiv men lite för pratig och lite för lite biljakter för att få fullt betyg nu när jag vant mig vid tempot i Chicago PD 👀.

Ibland känner jag i mitt inre att min pensionsfond är på väg mot en slags Evighetsmaskin. Men jag vill istället likna den vid det mer fridfulla och harmlösa kretsloppet i vattenfallen "Chutes de Carbet" på Guadeloupe. Där hamnade jag en gång i Januari 1989 efter en lång och ansträngande Djungelvandring och kunde ligga ner och plaska i de av vulkanisk aktivitet uppvärmda bassängerna. Lite som på Island men med betydligt rikligare flora och fauna.   



Northernlights Globalfond aka "Chutes de Carbet"


Under Mars månad 2024 var det 65 stycken diversifierade källflöden som satte in arbetsbefriad inkomst på mitt konto trots att jag envisades med att fortsätta gå till mitt arbete på Cirkusen:

  • Main Street Capital, iShares Core FTSE 100 UCITS ETF GBP (Dist), Autoliv SDB, Essity B, Atrium Ljungberg B, Cibus Nordic Real Estate, Handelsbanken A, Axfood, Rottneros, Shell, SEB A, Franklin European Quality Dividend UCITS ETF
  • BW LPG, Unilever, AstraZeneca, Old Republic International, Home Depot, RTX, Dominion Energy, Stanley Black & Decker, Manulife Financial, Kontoor Brands, Main Street Capital, Arbor Realty Trust, Whirlpool, Realty Income REIT, McDonald´s
  • Flowers Foods, STAG Industrial, Slate Grocery REIT, Pizza Pizza RoyaltyCorp, NorthWest Healthcare Properties REIT, NextEra Energy, Consolidated Edison, Handelsbanken USA Ind Crit B1 SEK, Carlsberg B, XACT Norden Högutdelande
  • Prudential Financial, Global X SuperDividend ETF, Global X SuperIncome Preferred ETF, Walgreens Boots Alliance, 3M, LyondellBasell Industries NV, Snap-On, Target, Emerson Electric, Chevron, Exxon Mobil, IBM, United Parcel Service
  • American Electric Power, Cummins, Amgen, JPM Global Equity Premium Income UCITS ETF USD (Dist), Johnson & Johnson, Aflac, The JM Smucker Company, Fortis, Enbridge, Wells Fargo, Canadian Utilities Ltd, Pfizer, Boston Pizza Royalties Income Fund Unit, Rana Gruber, Archer Daniels Midland

Ökningen vs motsvarande månad föregående år 2023 landade på smått fantastiska +66%. Det är framförallt min expansion sedan en tid tillbaka av XACT Norden Högutdelande och Handelsbanken USA Ind Crit B1 SEK som påverkar positivt men även det stora pengaregnet från svensk Storbank ger ett stort bidrag denna månad. Transatlantiska innehav har ofta en trevlig vana av att höja sina kontantutdelningar successivt. Även det påverkar positivt.

Så en kraftig ökning i Mars men det ser fortfarande lite kärvt ut för April och Maj avseende att kunna besegra sin respektive månader föregående år 2023. Men jag kastar inte in handduken riktigt ännu.   



Månatliga utdelningar 2019 - 2024


Det mest intressanta för mig personligen avseende utfallet för helåret 2024 är att fastställda och förväntade utdelningar EXP 2024 nu precis har klivit förbi min förväntade utgiftsnivå för att vara finansiellt oberoende FI 2024 under året via arbetsbefriad inkomst in på kontot. Det blir då det tredje året i rad som det inträffar. 

2022, 2023 och 2024. Det är ändå ganska schysst 👀. Mycket mer än så är vanskligt att förutsäga efter blott ett enda kvartal.



Årliga utdelningar 2017 - 2024



Har du guldkant i tillvaron eller
 är du helt och hållet FI ?


// Northernlightsinvestment

18 kommentarer:

  1. Tjena, är cirka 50% FI nu. Har 5-6 år kvar. Inte bestämt om jag vill ha guldkant eller bara FI. Närmar mig 40 och har en grabb som snart blir 10. Har sagt upp mig och slutar till hösten. Står inte ut med Corporate-bullshit längre. Varit på 2 börsnoterade miljardbolag i hela mitt arbetsliv, 14 år. Enough is enough. Är mer eller mindre utbränd så blir ett enklare yrke till hösten. MVH David

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår dig verkligen, har varit där själv för drygt 20 år sedan när jag var nere i södra Sverige å jobbade multinationellt företag. Jag sade upp mig efter min krasch och flyttade upp till Norrland igen.

      Brydde mig inte så mycket om konsekvenserna där och då, det hade kanske varit "smartare" att bli kvar och sjukskriven med ett arbete i bakgrunden. Det fick bli som det ville med det, jag kände mig fortfarande ung och tänkte att det där med nytt jobb ordnar sig väl alltid. Tror det är vanligare med "time-out" från arbetslivet nuförtiden vilket är bra då det reducerar stigmat.

      Sedan blev det för mig, efter några år flera olika enklare yrken och utbildningar i praktiska yrken, som via en himla massa bananskal hit å dit efter ytterligare några år ledde mig tillbaka till yrken inom ramen för civilingenjörsutbildningen. Nu slutar jag mina dagar som Cirkusdirektör.

      Man vet aldrig riktigt vart livet tar en, om man är öppen och inte bara gnällnegativ inför olika former av möjligheter som presenteras för en. Det ena leder till det andra osv. En del ser bara hinder när det gäller att komma vidare, känner sig "utnyttjade" och väljer istället att sätta sig i soffan.

      Helt klart tror jag att du gör rätt som väljer detta nu när krafterna tryter och utbrändheten är nära. Det är en jävla skillnad på att vara nära och på att krascha totalt in i väggen. Rehabprocessen blir mycket längre vid totalkrasch. Sedan har du även grabben att tänka på, att orka med.

      Det kommer att bli bra.

      Radera
    2. Tack för svar Northern. Ja i mina yngre dagar var man på hugget. Driven, motiverad. Vann flera säljtävlingar och hade bäst statistik. Tills jag gick i väggen första gången 2010. Jag tog 80 samtal om dagen, mina kollegor 30-40.
      Idag är jag på ekonomi och admin. Outbildad men tagit mig dit via driv och ambition. Det har varit en kanonaffär för mina arbetsgivare. Ligger 10-15k under där min lön egentligen ska vara med det ansvar jag har idag.

      Nu är det omorganisation och det blir mer jobb på färre, från en redan hög belastning. Uppsägningar pga arbetsbrist som det så fint heter på storbolagen. Nu räcker det.
      MVH David

      Radera
    3. Knepigt att du ska ligga under lönemässigt pga avsaknad utbildning !!? Kan naturligtvis finnas med som ett formellt "krav" men för mig signalerar det skitchefer utan kurage.

      När jag blev chef första gången för 30 år sedan snart så såg jag direkt vem som drog det tunga lasset, vem vi var beroende av och vilka som bara gled undan och vägrade ansvar. Så då höjde jag lönerna i enlighet med det, någon fick 6 ggr mer än nån annan. Individuell lönesättning är bra ibland och bör användas. Blev faktiskt inte så livat heller, alla visste ju redan hur det låg till.

      Storbolag är speciellt, men så är även mindre Cirkusar. Lustigt ändå, själv går jag omkring och hoppas på att bli uppsagd pga arbetsbrist.

      Radera
  2. That is an impressive year over year jump. At least your dividends did not have a bleak month.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I changed non-distributing funds to distributing. It had a big effect just this month. Generally, a large part of my investments lately have gone into cash-distributing funds rather than individual holdings.

      Quite typical that today, when it's a working day again, the sun shines from a clear blue sky.

      Radera
  3. Jag får nog anses vara FI men än så länge har jag inte löst in optionen RE. Vi får se hur jag känner mig efter sommaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag tänka mig, att du är FI alltså. Det är ju ingen brådska med den där optionen, iaf inte så länge man inte vantrivs mer på jobbet än man gläds.

      Just efter sommaren brukar det kännas tungt för mig personligen när man ska tillbaka efter semestern. Har aldrig begripit mig på det där med att "ladda batterierna" genom en längre tids ledighet.

      En längre tids ledighet har den effekten på mig att då vill jag vara ledig ännu längre....

      Radera
  4. Grattis, siffrorna ser finfina ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste nog hålla med faktiskt. Du är en mycket insiktsfull man...eller kvinna. Vad vet väl jag.

      Radera
  5. jag kommer def att få guldkant på tillvaron och enligt rika stillsammans ränta på ränta kalkylator så verkar jag bara bli rikare och rikare även om jag börjar ta ut vad jag behöver om ca 5 år. vi får se , spännande liv. tyvärr kom jag på detta som äldre så jag kommer att vara nästan pensionär när jag kan sluta jobba , men det kvittar...kommer att ha riktigt roligt i alla fall :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även jag kom på detta med FIRE via sparande på börsen alldeles för sent i livet. Började för ca 9 år sedan men begreppen FI och RE för endast 6 år sedan ungefär. Tack och lov har jag sparat i vardagslivet så när insikten kom så fanns där ett bra startkapital.

      Otroligt bra att ha ett eget sparande, utdelningar eller via försäljning av fondandelar är egalt, som man kan toppa upp med. I mitt fall några resor årligen till sol och värme när det är som bistrast här i Norrland.

      Radera
  6. Inte FI ännu som jag definierar det men visst skulle Pengamaskinen själv kunna försörja mig på dagens lite enklare nivå resten av livet - men jag vill ha lite mer och får vänta in investerat kapital från genomfört Geoarbitrage samt lite Pensioner på toppen. Då blir det vad det verkar t o m FIRE med lite Guldkant men den officiella beräkningen sker som jag skrivit 2024-12-31.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har ju en redig plan. Så det där tror jag blir väldigt bra. Ibland kan man nog få ytterligare positiva effekter av pension. De flesta verkar förutsätta att det ska gå mer pengar när man är "ledig", men inte nödvändigtvis. Kanske mindre transporter, kanske mer "kostnadsfria" transporter i omgivningen (cykel/promenad), kanske blir man nyfiken på att baka eget bröd, laga mer mat själv etc. Allt beror väl på var man befinner sig i dagsläget.

      Jag tänkte förr att det kommer bli mindre pengar i omlopp för mig som pensionär. Effekten av att jag nu skjuter över break-even ganska kraftigt via de passiva inkomsterna har dock fått mig att tänka om. Jag tror att jag kommer använda upp varenda krona, att det kommer bli mer bekvämt resande till all-inclusive anläggningar. Även den här övertiden som jag gått som FI men inte RE och fyllt på buffertkassan istället har fått mig att tänka om.

      Radera
  7. Jag och min fru har funderat på att boka en resa till Guadeloupe. Är det något du kan rekommendera?

    Jag är FI om några år när inte staten vill ha den mesta kakan, sålt onoterat bolag. RE får vi se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väldigt länge sedan jag var till Guadeloupe, 35 år sedan är det nu. Så mycket har nog förändrats sedan dess. Då var det en oexploaterad och genuin del av Västindien. Nu vet jag inte.

      Omständigheterna var även speciella, jag reste med en kompis som var född där nere och bodde med hans familj och släktingar. Det var creole, musik, mulatter och lokal mat för hela slanten. För mig är det en av de häftigaste resorna resorna i livet. Fick se ön och kulturen från insidan.

      Vi åkte tåg från Luleå ner till Paris, stannade med familjen i Paris några dagar och sedan över till Point-a-Pitre med regionalflyg. Det var ett billigt subventionerat ressätt, Guadeloupe är ju en del av Frankrike.

      Jag vet att jordskalv drabbade ön och tex vägen till Chutes de Carbet stängdes en tid och läste någonstans att mycket förändrats sedan 80-talet. Så för mig var det en fantastisk resa och minne för livet. Nu 35 år senare vet jag tyvärr inte så mycket om läget på ön.

      Radera
  8. Hej! Kan jag fråga om placeringar här eller är det mer ett forum för överarbetade och gå in i kaklet problem? Tycker alla ni som verkligen gjort något åt er situation är beundransvärda och så kloka. Lycka till!
    Min fråga är. Vad är bäst och säkrat för att öka mitt kapital på egen hand. Har små investeringar på några håll men har bestämt att via börsmarknaden ha 100’ att arbeta med. Vet att det är lite pengar, men vill inte förlora mer om det skulle gå fel. Har hittills i år gjort ca 26% mest på SAAB och lite blandat fonder och aktier. Vad kan ni rekommendera mig för bra alternativ?
    Om detta är något ni hjälper till med, är jag tacksam för varje förslag.
    Önskar er alla god fortsättning
    Mvh
    Elisabet Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. 26% hittills i år är verkligen bra !! Du verkar kunna placera dina pengar bra på egen hand 😁. Utvecklingsmässigt är jag runt 10% själv i år.

      "Bäst och säkrast" beror på tidshorisont. Själv har jag de pengar som kanske behövs inom 1-2 år i räntebärande konton. Bankkonton alltså, de ger väl ca 3,7% per år före skatt just nu.

      Längre tidshorisont upp till 5-8 år ungefär är nog indexfonder med låga avgifter säkrast, kanske en mix av 70% Global indexfond och 30% svensk indexfond alternativt en fond som investerar i investmentbolag som Spiltan Aktiefond Investmentbolag.

      Radera