torsdag 4 april 2024

Hur mycket pengar behöver jag

Min vandring genom livet har varit lång, svår och varat länge. 
En sen kväll mot slutet kom jag fram till en källa i en skog.
Där satte jag mig ner.
 
Drack ur denna källa och märkte att den ger mig allt jag behöver,
 och alltmer därtill när ändliga dagar läggs till ändliga år i ändlig tid. 

Överskottet står mig fritt att använda. Ibland ger jag tillbaka till källan, 
ibland använder jag mer än vad som egentligen behövs.
 
Källan dömer mig inte för detta, utan står alltid vid min sida, 
fortsätter ge mig allt jag behöver.  

Det är verkligen allt jag behöver.



Allt jag behöver



Hur mycket pengar
behöver du ?


// Northernlightsinvestment

19 kommentarer:

  1. Det skiljer en del på hur mycket jag BEHÖVER och hur mycket jag VILL HA att röra mig med i FIRE.

    Jag har ju redovisat mina budgetar på bloggen men grovt kan man säga att 20.000 kr/mån räcker inte, 25.000 kr/mån räcker och 30.000 kr/mån känns nästan onödigt mycket (allt netto). 5.000 kr/mån-intervall känns lagom för mig. Inte så poetiskt som ditt inlägg men sådan är ju jag så... Mitt behov gäller ensamhushåll i avbetald villa i Småland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag insåg någonstans i mitten av 2018 att det var väldigt nära Behöver för mig. Alltså en minimalistisk FIRE som skulle täcka in mina behov som livet såg ut då. Sedan har det Behöver fram till idag uppjusterats med 25%. Inflation och förändrade levnadsvanor, jag unnar mig mera nu än då, tänker inte lika notoriskt på utgifterna. Vill Ha fanns aldrig ens med i planeringen då.

      2019 drog jag igång investeringsresan, några månader efter det bloggen. Har fortsatt jobba hela tiden sedan dess och investerat betydligt mer än vad som då utgjorde Behöver kapitalet. Så jag sköt över Målet kraftigt, och under tiden har ett Vill Ha fötts inom mig. Även det har knuffats fram mer och mer.

      På samma sätt som negativa händelser i livet får en att omfamna Behöver så får positiva, om vi nu väljer att kalla ökad finansiell rikedom för positivt, händelser en människa att drömma om Vill Ha.

      Många människor skulle säga att det finns ingen övre gräns för hur mycket pengar man behöver. Att hur mycket som helst är det enda svaret. Man har kanske aldrig ens reflekterat över Behöver, betraktat ens det som ouppnåeligt.

      I dagsläget är mitt Behöver och Vill Ha samma. Jag känner en eufori över det eftersom jag dels insett att något jag pysslat med i 5 år verkligen fungerar och att min pensionsfond (källan där i skogen) för all framtid kommer att täcka alla mina behov. Även långt utöver Behöver.

      Radera
  2. Vi behöver ca 30000 kr per månad för att överleva, betala räkningar och kunna göra typ en semesterresa till Grekland med hela familjen om året. Där får inga större inköp plats. VI siktar på det dubbla innan vi kan göra FIRE på riktigt då vi kommer ha typ 30 år tillsammans när vi är lediga. Mycket händer under denna tid, Lilla Snålgris lämnar boet och kommer säkert behöva lite finansiellt stöd till bostad och så. Vi har planer på en vinterbostad i något varmare land, då går det åt mycket deg. Vi vill helt enkelt unna oss lite under de sista åren innan man blir för skröplig för att orka göra nåt. Så runt 80" brutto i utdelningar är målet. Med nuvarande takt, ca 8 år till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till skillnad från Er är jag "själv". Min sambo är självförsörjande, jag har inga barn. Många skulle betrakta Er 30k. Tänk att kunna betala allt och kunna göra en resa hela familjen till Grekland utöver det !!

      Det är bra med Planer. Sedan är det bara att hoppas på resten.

      Jag siktar oxå mot bekvämlighet och en 2-4 resor utomlands, eller varför inte vara borta några månader när man ändå drar iväg, under den bistra tiden här i Norrland. Sedan trivs jag så bra här på den plats jag befinner mig på fysiskt just nu så bostad utomlands känns inte behövligt för mig.

      Det är så häftigt att det finns så många olika människor och minst lika många drömmar för framtiden.

      Radera
    2. Det föll bort något där..."betrakta Er 30k nivå som en drömtillvaro" skulle det stå.

      Radera
  3. Jag hur mycket behöver jag? Om det skulle vara enbart livsuppehållande skulle jag nog gå runt på ca:9500:- i månaden, kanske renta mindre. Men det är inget jag vill. Lite marginal måsta man ha, jag vill inte leva spartanskt och aldrig kunna unna mig något. Runt 16 000:- skulle det kännas bekvämt och jag skulle inte sakna något. 18 000 och uppåt så är jag inne på lite lyxlirande och det skulle troligen bli pengar över nästan varje vintemånad då man gör av med mindre. Det skulle betyda att jag har råd med många roliga saker eller resor. I dagsläget så ligger jag över det sistnämda skiktet och jag känner ett gott lugn inför min RE.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en enormt bra bas att stå på med möjlighet att gå runt på lite. Det innebär troligtvis låga fasta kostnader och det bär man alltid med sig. Det möjliggör så mycket annat bra i vardagen som de där resorna, roliga saker eller lyxlirande.

      Gläder mig mycket att det ser bra ut inför din FIRE-tillvaro.

      Jag kommer ju öka mina utgifter kraftigt i RE. Avser att använda upp varenda krona av kontantutdelningarna under året till konsumtion och resor. Sedan får tiden utvisa om buffertkassan ska få skjuta till medel eller om det blir att successivt återinvestera den.

      Radera
  4. OT1: Jag vet inte om man borde kalla det hybris, men jag har alltid identifierat med Bauers sagoprinsessor. Får skylla på att det hängt med sedan barndomen och att jag inte haft lust att revidera min självbild. Eftersom... varför liksom?

    Nu sitter jag och inser att jag skulle kunna skriva en bok om hur tragiskt det är att han rycktes bort i så unga år. Och hans familj också naturligtvis. Såklart!

    OT2: Jag älskar ordet källa. Det finns ingen hejd på allt som är underbart med ordet Källa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Källa är ett ord jag har haft med mig från barndomen. Runt omkring den gamla stugan i Tornedalen, den som jag skriver om i blogginlägget "Up Memory Lane", fanns det många trolska kallkällor ute i skogen. Som man kunde släcka törsten från med kallt kristallklart vatten.

      Bauers bilder är jag uppvuxen med, mycket mer än att sitta och kika på dessa behövdes inte för att kittla fantasin och fara iväg. Så roligt att du spårar trådens dolska ursprung och andemeningen med hela detta inlägg. Alla dessa tusenlappar och miljoner hit eller dit som vi samlar på. Längre bort finns viktigare saker.

      Jag identifierar mig mera med Conan Barbaren :=)

      Radera
  5. Jag behöver pauser, skog, vatten. Familj, vänner och att röra på mig då och då. Utöver det vill jag känna mig nyttig och göra skillnad på något vis. Det behöver inte ge lön men att finnas där för andra och mig själv.

    Pengamässigt är jag nog just nu på peak pengabehov med höga räntor och ett fritidshusprojekt som väntar. Målet har varit 6 msek men det är dimmigt där borta vid horisonten. När jag väl är redo att göra annat vet jag inte hur situationen är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Horisonten har en tendens att dels vara dimmig och även svår att nå fram till ;=)

      Känner igen mig i pauser, skog, vatten. Vill lägga till rörelse...fast det är mest bara promenader och styrketräning för mig numera. Men definitivt inget jag vill vara utan. Sedan är jag en ganska osocial person, fast folk håller nog inte med om det när de träffar mig på Cirkusen.

      Mitt pengabehov kommer definitivt att öka i RE. Avser spendera några månader utomlands i bättre klimat än den norrländska svartvintern. Det trodde jag inte för 4-5 år sedan, definitivt inte. Då tänkte jag att min tanke om framtiden skulle vara föränderlig. Den norrländska ljusvintern (Våren) är dock en härlig tid.

      Så jag har förändrats på dessa år, tänkt om och tänkt nytt. Expanderat min framtida Värld genom upplevelser och läsning på andra ekonomibloggar.

      Jag märker att många som stretar på emot ekonomisk frihet förändras under resans gång. Det är inte bara jag.

      Radera
  6. Tja någon Fire, hinner jag inte med då jag är för gammal. Men min investerarresa började också 2019 och jag kommer att ha ett bra pensionstillskott. Men...ids inte att jobba hela året framöver. jag vill verkligen sluta detta jobb och jobba med tillfälliga jobb. jag vill också kunna tillbringa några månader om året utomlands. Håller på och räknar för fullt på om jag börjar ta ut del av pension från år 2028 eller 2029 om jag kan ta lite extrajobb och samtidigt plocka ut lite utdelningar då borde jag klara mig för resten av mitt liv på en bra nivå. typ 25 000 kr i månaden eller 30 000 även när jag blir heltidspensionär. har barn som bor långt bort och det blir några resor varje år dit och sen massa andra resor till andra ställen . Hemma kan jag leva hur billigt som helst. Gillar att jobba men på mina villkor. Så jag räknar med min inkomst fyra år till . sen är jag klar och kommer att klara mig. Dåliga år får man helt enkelt dra in på resorna. om jag nu ids jobba fyra år till.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har funderat på tillfälliga jobb. Eftersom vissa av mina förmågor är lite speciella och jag är inkörd på Cirkusen så kanske det finns möjlighet att ta ett påhugg lite här och där. På begränsad tid, projektanställningar. Fast det är inte heller nödvändigt men ibland kan tillvaron bli lite tråkig inbillar jag mig. Men jag är faktiskt bra på att ha tråkigt, hittar alltid på något. En sväng på gymmet med bastu kan ju ta 2 timmar i anspråk om man inte har brådska någonstans.

      Även jag har räknat på det hela numera. På minpension.se har jag varit in och kompletterat min egen pensionsfond med tjänstepension och allmän pension när det är möjligt att plocka ut den. Hamnar på ca 85% av nuvarande nettolön för totalen om jag går från år 2025. Otroligt tacksam gentemot mig själv och läsning på ekonomibloggar för upptäckten av att investera privat för kommande pension. Utan den delen, med min historik av sjukdom, arbetslöshet och studier skulle det inte gå. Då hade jag fått vänta 6-7 år till med betydligt mindre gynnsamma förutsättningar.

      2018 ville jag verkligen sluta mitt jobb. Men när jag sa upp mig så förändrades förutsättningarna positivt och jag blev kvar och här är jag fortfarande pga alla bananskal som jag beskrivit på andra ställen på bloggen.

      Radera
    2. Jag är också så otroligt tacksam för all input jag har fått från olika bloggare. Fru efficent bad ass, miljonär innan 30 osv. och den som gav mig tipset att börja med avanza. minns inte hur och vem...men livet hade nog sett väldigt mycket annorlunda ut utan detta. Hade nog fått jobba till 75 års ålder :D

      Radera
    3. Jag håller med. För mig var det faktiskt "Rika Tillsammans". Läste en artikelserie om att "spara till sig själv först" och "Allvädersportföljen" med olika hinkar. Det var ett tag sedan nu så kanske minns jag benämningarna lite fel. Men det var iaf där någonstans det började på riktigt för mig.

      Radera
  7. Känner igen läget. Nådde mitt ursprungliga mål men ville ha större marginal och har därför dubblat siffran. Är där om ca 2 år. Får se hur jag tänker då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dubblat, det var en rejäl ökning. Men även för mig har det blivit mer än en dubblering sedan 2018 då jag första gången förstod att jag inte längre behövde jobba. Bara en fråga om att investera och skapa en kontinuerlig Källa av kontanter in på kontot.

      Jag tror inte du tänker på exakt samma sätt ;=)

      Radera
  8. 20000kr/månad skulle definitivt räcka. Fast jag skulle börja RE med att köpa en husbil för ca 700000 spänn så jag har något att göra på dagarna. Det är lite oklart hur mycket jag behöver totalt men jag närmar mig och nu tänker jag köra egen konsultfirma några år och försöka gå ner i tid.

    Är det din cirkus som beslutade om ett stort projekt i veckan eller är du på en annan cirkus? Jag känner så igen mig i att engagemanget för stora långa projekt avtar med åren. Hoppas att du kan sluta när du känner för det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig har det varit användbart att följa Utgifterna (för första gången i livet) under några år. Å parallellt med det Utdelningarna från min pensionsfond i vilken jag ligger 85% investerad (eg är det "fullinvesterad" eftersom dessa 85 nu är riktmärke).

      Därigenom har jag fått ett bra grepp om var jag befinner mig...din känsla av "är lite oklart" för iaf vardagsekonomin har klarnat. Däremot kan det ju fortfarande vara oklart om man är osäker på antalet stora okända utgifter som lurar där borta i fjärran. Men då har jag dessa 15% som ligger utanför börsen på räntebärande konton, min Buffertkassa. Motsvarar idag 5 års utgifter cash. Den kan jag alltid nalla av.

      Så förra årets 151% täckning av årliga utgifter via utdelningar i kombo med 5 års utgifter i buffertkassa är det som för mig leder fram till slutsatsen att nu och i framtiden har jag faktiskt allt jag behöver.

      Husbil låter spännande. Just det har inte seglar förbi i mitt medvetande mer än flyktigt. Fast det kan naturligtvis förändras. Har nu vant mig med att mycket kan förändras över en period om några år. Jag trivs oerhört bra med livet i mitt hus vid havet och med 5 hus på tomten blir det aldrig några problem med brist på sysselsättning :=)

      Även jag har varit inne på möjligheten till konsultverksamhet, men till att börja med blir det nog bara att chilla för mig. Tror jag. Det var nog inte min Cirkus. Sitter med på de flesta ledningsmöten och känner inte till något stort för närvarande.

      Kul att höra av dig och dina planer !!

      Radera