torsdag 11 april 2024

Ryktet om RE går

Det senaste halvåret har jag med stegrande intensitet gjort mitt bästa för att sprida ryktet om min kommande exit från Cirkusen. Vid mitt senaste försenade Lönesamtal, för 5 månader sedan, var jag till och med helt öppen med att det inte är troligt att jag är kvar efter semesterperioden 2024. Från just det samtalet verkar dock inte mycket ha läckt ut, vilket hedrar de inblandade Cirkusrepresentanterna.

Successivt har kretsen av personer som känner till mina planer utvidgats. Utvidgats av mig själv alltså, jag vill göra det känt så att ett varsel om uppsägning inte på något vis ska kännas betungande för de inblandade på Cirkusen. Steget ska vara så lätt som möjligt att ta.

Nu verkar det till slut som att kritisk massa uppnåtts.

Härom dagen fick jag nämligen besök på kontoret från en av de verkligt officiella Cirkusrepresentanterna som länge satt och skruvade på sig och babblade lite osammanhängande med tom blick. Till sist framkom det verkliga ärendet: en kommande obligatorisk utbildning. Att det kanske inte är nödvändigt att jag genomför den eftersom ryktet säger att jag ska sluta på Cirkusen.

På en Cirkus finns allehanda djur. Cirkushästar är väldigt vanliga, ibland är inte alla hästar riktigt på plats i spiltan som det var avsett.



"Att utbilda Northernlights är kanske bortkastade pengar just nu....."


Har redan fått en kallelse till mitt nästa Medarbetarsamtal som går av stapeln inom väldigt kort. Tätt mellan gångerna, alltså bara 5 månader. Inför det har jag som vanligt inte förberett mig ett enda dugg, utöver att denna gång specifikt kolla upp hur det ligger till med uppsägningstider från min egen sida (3 månader) och Cirkusens sida (6 månader).

Det ska bli extremt spännande att genomföra detta samtal. Dels för att personen på andra sidan är sympatisk och vi förefaller faktiskt i grunden dela uppfattning i många frågor trots stor åldersdifferens. Sedan skiljer det en del i utförande, "put your money where your mouth is" som transatlanterna säger. Men jag kan förstå även det tillkortakommandet med tanke på hur stor del av tiden som måste ägnas åt att infånga lösspringande Cirkushästar 👀.

En annan anledning är att samtalet kanske utmynnar i något verkligt positivt. Solen skiner idag från en klarblå himmel, det är 8 grader ute, snön smälter äntligen och forsar längs gatorna, jag vill helst av allt idag sitta ute i huset vid havet mot en solig södervägg med en kaffekopp och några Mariekex. 

Det närmar sig med språngsteg.



Har du haft ditt Medarbetarsamtal ännu
och hur avlöpte det isåfall ?


// Northernlightsinvestment

26 kommentarer:

  1. Det verkar ju som om du är en uppskattad medarbetare, med tanke på allt besvär som de gör sig. Jag hade ett lönesamtal bara några veckor innan jag bestämde mig för att säga upp mig. Där och då hade jag väl inte riktigt bestämt mig, men jag tror att chefen anade något, då jag verkligen inte kände att jag hade någon direkt motivation att vare sig snacka lön eller framtida uppdrag och utbildningar/utmaningar. Gissar att hen anade att något var på gång.

    Underbart att solen skiner hos Er, här i södra Småland är vädret ungefär som det varit hela året, mulet, iskallt och med piskande regn och blåst... är riktigt j*vla trött på detta vädret, och det blir värre för varje år som går tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har trivts med ganska många aspekter av mitt jobb på Cirkusen och tror många trivs med mig. Det är iaf vad de säger till mig.

      Tyvärr är det lite dysfunktionellt på viktiga positioner och för många utbrända människor i leden som en följd av detta. Men för mig som är en utpräglad enstöring är det en bra ventil mot det sociala livet som jag annars inte skulle få. Dock finns det alldeles för många som jag helst undviker i korridorerna.

      Många är allvarligt less på allt snöande här uppe längs norrlandskusten nu och längtar efter våren. Jag har svårt att begripa reportage på SVT om att vintrarna har förkortats kraftigt i norr. Fast det gäller måhända bara inlandet.

      Radera
  2. Det verkar vara stora saker på gång. :-)

    Låter spännande med det kommande medarbetarsamtalet, hoppas det går som du vill och hoppas.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det ska bli spännande. Kanske blir jag förvånad och förbryllad ännu en gång.

      Radera
  3. Vad vore drömscenariot? Att de tycker osäkerhet i frågan är jobbigt, och att de erbjuder sig att köpa ut dig?

    Medarbetarsamtal är något vi inte riktigt har på mitt jobb, om man nu inte räknar en årlig "performance review" som mest är trams.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte de tänkt på frågan så mycket. Vilket isåfall är märkligt med tanke på det jag skrev i inlägget "RE-positionerad". Men nu tror jag att hjulen börjat snurra.

      Utköp är nog inte aktuellt i mitt fall. Det räcker för mig med en vanlig uppsägning pga arbetsbrist. Sedan går väl tidpunkten att förhandla lite kring om man vill det. För mig funkar det att sluta i Juni men även att fortsätta en sväng efter semestern och ta en utlandsresa i Oktober för att fira RE.

      Radera
  4. Härligt att det äntligen (snart) är dags! Jag kan riktigt känna det snustorra mariekexet i min mun, vars smulor åker ner i lungorna och ett hostanfall inleds.

    Medarbetarsamtal avlöper i sort sett på samma sätt oavsett vem som sitter på andra sidan bordet från mig. "Du har utvecklats mycket bra!". "Jag är väldigt nöjd över dina prestationer i år!" etc etc. Med sådant oerhört smicker så blir det svårt att träda in i RE-delen ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såna medarbetare som du är alltid tacksamma att ha. I vissa avseenden 👀. Ska bli otroligt intressant att följa dig, om jag får fortsätta vara i livet, och din utdragna ångestladdade resa mot beslut om Retire Early 👀.

      Tror iofs att du väckte frågan i ditt förra blogginlägg.

      För en enkel människa som mig duger det med Mariekex. Tror iofs att det finns lite Blåbärskaka kvar i frysen sedan höstens bärplockning.

      Radera
  5. Om du nu får bra påslag ännu en gång, kör du ännu ett år? Om du erbjuds 50% tjänst? Eller du är helt klar och siktat in på RE nu NLI?
    Lönesamtal stundar för mig, ja vilken månad som😁

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det gör jag inte. Det kommer inte på något vis vara avgörande.

      Det var inte heller anledningen till att jag fortsatte efter 2023, det blev bara en mycket oväntad bonus vid det förra medarbetarsamtalet. "Helt klar" och liknande har vi diskuterat, iaf kommenterat kring, på andra bloggar. Tänker nu på Utdelningssmålänningens blogg. Det där är så vanskligt att säga. Troligtvis därför jag önskar att företaget ska bli mitt bananskal, att de ska ta steget i mitt vacklande ställe.

      Skriv några rader om ditt Lönesamtal sedan !! 👀

      Radera
  6. Härlig läsning!
    Ser fram emot uppföljning.
    Trevlig torsdag!

    /Cristofer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uppföljning kommer säkert så småningom. Tack för vänliga ord !! Torsdag är en bra dag, för då är det fredag dagen efter.

      Radera
  7. Vi är bara två personer i företaget så våra medarbetarsamtal handlar för det mesta om vems tur det är att bestämma vilken biofilm vi ska gå och se (på arbetstid), hur många veckor det är rimligt att stänga under sommaren (många!). Ambitionen är kanske inte direkt jättehög. Men det är absolut mer givande än de medarbetarsamtal jag haft på andra företag.
    Är rejält avundsjuk på dig som är så nära RE. Hoppas verkligen att du fortsätter skriva när det väl händer.
    DDT

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter ändå som en behaglig tillvaro på jobbet. Är du säker på att RE behövs under sådana förutsättningar ? 👀 En gång i tiden hade jag en jätteavdelning med 50 personer att hålla medarbetarsamtal med själv. Det var uttröttande 👀.

      Säkert fortsätter jag skriva, naturligtvis med annan inriktning. Tack för dina vänliga ord !!

      Radera
  8. Mycket lösspringande hästar... Spelar de också på V75?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vet jag inte. De kanske deltar i något lopp själva ibland.

      Radera
  9. I have my popcorn🍿 ready for the show on the next post.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Probably not much for show. I'm just sneaking out the back way behind the scenes. Afterwards there will be Champagne in the new party tent. You don't have far left either...

      Radera
  10. Glad det närmar sig med språngsteg för dig. Själv vacklar jag på - ena dagen si och andra så.

    Medarbetarsamtal bryr jag mig inte om längre. Nu är det mer tal om arbetsanpassning. Men blir det för dåligt med det kan det bli snabbt avslut från min sida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag skrev inne på din blogg: Jag känner igen det där alltför väl tyvärr. Men det måste man ha förståelse för, vi vill ju trots allt ordna saker och ting så bra som möjligt eftersom det troligtvis är sista arbetspasset i livet.

      För 30 år sedan var jag intresserad av Medarbetarsamtal, men då mest eftersom jag ville lära mig nya saker via internutbildning på det multinationella företaget där jag då jobbade.

      Det var dock länge sedan jag tog det där på något allvar. Jag tar öht inte så mycket i min omvärld på stort allvar numera. Det är en skön känsla att bara kunna glida med strömmen ett tag nu på slutet.

      Radera
  11. Jag sa upp mig en månad före det var dags för årets medarbetarsamtal och erbjöd mig att bli underkonsult. Det ledde till att jag fick prata med nästa högre chef och som jag uppfattar det är vi överens. Det är en månad kvar tills det blir skarpt och jag har ”bara” en muntlig överenskommelse.

    Det är fantastiskt vad mitt frihetskapital ger mig lugn och ro! Jag kan med knusende ro vänta på att få dra igång min egen firma och världen går inte under om det tar till hösten innan uppdragen trillar in.

    Det är nog fyra år sedan min hjärna checkade ut men jag har plikttroget deltagit på två medarbetarsamtal per år för att inte göra det besvärligt för min närmsta chef.

    Så nu väntar jag på avvecklingssamtal och därefter ska jag prata med mig själv och det kommer att låta så här; ska jag jobba ett år till och hur mycket ska jag i så fall jobba?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med underkonsult avses alltså någon annan friare anställningsform ? Kan vara bra att ha en dialog med företaget. Det hade jag under slutet av 2021 och alldeles i början av 2022. Vilket ledde fram till handlingar med avsikt att avsluta min anställning i juni 2022. Fast det blev inte så, istället blev jag sjuk en längre tid men kvar som anställd.

      Sedan dess har jag egentligen inte haft någon dialog, jag har rehabiliterat och tagit mig in i tjänsten igen så som den då har sett ut i nuvarande lågkonjunktur i branschen.

      Å nu har jag påbörjat dialogen igen, eller förväntar mig väl att det kommer att ske inom en snar framtid.

      Det är 100% medhåll på att ett frihetskapital ger lugn och ro !!

      Kan relatera till det där med att hjärnan har checkat ut. Jag gör saker med vänster lillfinger just nu. Inte mer än så. Som jag sagt tidigare, blir det ett sånt där fullt pådrag igen (som förr i tiden) så hoppar jag av självmant. Fram till dess överlåter jag det till företaget den här gången. Men det verkar som att de inte kommer till skott någon gång.

      Strax har jag mitt Utvecklingssamtal och återstår att se om det blir ett avvecklingssamtal. Men jag ska förhålla mig passiv och försöka få en uppfattning om hur det resoneras. Troligtvis är resonemanget fortfarande en förhoppning om ett fullt pådrag inom kort varvid jag anses vara mest insatt i det som då krävs. Fast jag är inte tankeläsare.

      Radera
    2. Dialogen om att vara underkonsult är klar och vi är överens, åtminstone muntligt. Ska driva på så att det blir skriftligt. Sedan hoppas jag att jag får vara frisk så det inte går som för dig. Jag får säkert fortsätta vara anställd om så skulle vara.

      Min bransch har inte lågkonjunktur, det är ingen hejd på utbyggnadstakten, så någon uppsägning har jag aldrig kunnat räkna med och jag lämnade a-kassan för flera år sedan. Kruxet med att driva eget blir troligen detsamma som att vara anställd konsult; hur håller man nere antalet uppdrag? Jag inser att jag är lite bortskämd ;)

      Radera
    3. Jag har oxå haft en dialog alldeles nyligt. Ska återkomma med den i ett inlägg inom kort, spännande saker på gång. Hälsan är viktig har jag märkt, jag önskar dig lycka till på vägen med allt å inte minst hälsan !!

      Facket lämnade jag för många år sedan. A-kassan har jag fortsatt vara med i. Det är ju en sk Omställningsförsäkring, inte är det dyrt heller med AEA. Någon gång måste man kanske ställa om, så bäst att ha den möjligheten kvar. Så har jag resonerat.

      Du har ju planerat så att du kan skämma bort dig själv. Jag tycker inte det minsta synd om dig och dina lyxproblem 👀.

      Radera
  12. Hej.
    Jo vi hade medarbetarsamtal nyligen men chefen var redan informerad innan det så inga direkta överraskningar, det var väl bara att chefen undrade över exakt slutdatum och hur jag ville ha det med innestående timmar och sparad semester som dryftades. Sedan gick vi en runda utomhus istället och kacklade om allt annat än jobb. Det kändes befriande och jag har faktiskt haft fyra fantastiska chefer på raken de senaste 10åren. Jag har fått min ersättare som jag ska lära upp under det kommande året och det känns också bra att de lyssnade på det resonemanget. Det är bra förutsättningar för att dela med mig av kunskap och erfarenheter och det skapar en bra grund för den som ska ta över. Jag är nog lyckligt lottad som har en bra anställning och ett jobb jag stortrivs med men ändå, jag längtar till jag är helt fri. Fick faktiskt frågan om jag inte kunde tänka mig att jobba deltid? Jag funderade en vecka men tackade nej, när jag slutar så vill jag sluta på riktigt, inga halvmessyrer för min del.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en väldigt skön känsla generellt att vara "oberoende" av arbetslivets nycker som pågår runt omkring. Du har bestämt dig, ser att du fixar ekonomin för att gå i pension nu. Samma sak för mig, det skapar ett inre lugn för mig. Jag känner mig "okrossbar" i det avseendet.

      Ett väldigt förutseende företag som skaffar ersättare för upplärning så pass god tid i förväg. tyvärr kan jag inte säga det samma om min Cirkus. Återkommer inom kort med utfall från mitt eget Medarbetarsamtal.

      Mitt liv har varit både jobb, långa studier, mera jobb och sjukskrivningar. Nog har jag trivts med det mesta. Men känner igen känslan av att vara "färdig" nu. däremot verkar det svårt att begripa för de som är 30 år yngre än mig. Men jag säger bara..."du får vänta och se, det kommer till dig oxå".

      Radera