lördag 30 mars 2024

Transaktioner Februari/Mars

Sverige är sannerligen avlångt. I södra delarna av landet gluttar väl sparrisen snart opp och trädgårdsentusiasterna sörjer att de inte kan odla papaya på friland. Här uppe i Norrland köper sambon fröpåsar och planerar inför sommarens primörer som ska trängas och prunka i de odlingsbänkar som jag egenhändigt snickrat ihop av överblivet virke och hon därefter har målat med dito täcklasyr. 

Det är morötter, grönkål, mangold, persilja, dill, rädisor, spenat, ärtskidor, rucola och ordinär bladsallad som brukar kika opp i början på Juli månad och sedan ge riklig skörd en bit in i September.

Odlingsbänkarna befinner sig i trädgårdslandet vilket för närvarande täcks av 70 cm snö. Sådden är därmed ännu 2 månader bort. 

Denna Påskafton nådens år 2024 faller dessutom ytterligare 10 cm nysnö från himlen. Oändligt vackert, helt i onödan, och tyvärr även oändligt frustrerande för den längtande trädgårdsentusiasten.



"Mangold och morötter ingår inte i min kosthållning"


Till exempel så vankar sambon i skrivande stund, iklädd endast morgonrock, av och an i vardagsrummet framför mig och sjunger på "Se det snöar" med omgjord text där en stor mängd grova svordomar smugit sig in 👀.


"Se det snöar, se det snöar,
det var väl roligt för faaaan,
se det snöar, se det snöar,
hela jävla förbannade daaaan"
  

Men om man har en pensionsfond, som via arbetsbefriad inkomst ska betala hela ens framtida existens inom kort, så kan man rensa och plantera året runt i just den specifika odlingsbänken. Alltid är det något som slår rot och ger rikligt med avkastning, annat måste rensas bort med tiden.

Så är det i trädgårdsmästarens liv om man tagit på sig att administrera en global diversifierad kontantutdelande pensionsfond. Planterar man och förväntar sig långsiktigt något i gengäld så måste man även rensa ibland.  



Det här blir förhoppningsvis fint när det står i full blom


För närvarande är jag i full gång med att investera allt som trillar in månatligen på kontot, både i form av sparkvot från arbetslivet och från arbetsbefriad inkomst via kontantutdelningar, in i min pensionsfond Northernlights Globalfond. På samma sätt som jag successivt jobbade under perioden Oktober 2019 - April 2022 för att initialt skapa och därefter expandera min pensionsfond. 

Sedan blev det ett initialt ofrivilligt uppehåll perioden Maj 2022 - Januari 2024 då endast kontantutdelningarna återinvesterades och hela sparkvoten från Försäkringskassa och Cirkus istället fick gå oavkortat in i Buffertkassan för alla livets oförutsedda händelser.

Under Februari och Mars 2024 har nedanstående korrigeringar genomförts i min pensionsfond Northernlights Globalfond. Må de bliva fruktsamma i längden:

 
Minskade positioner
  • JM, B3 Consulting Group, Yara International, Skanska B

Avslutade positioner
  • Leggett & Platt, Chatham Lodging Trust REIT, Intrum, Elkem, Billerud, Bahnhof B, Metsä Board Oyj B, Stora Enso Oyj R, Cummins, Grieg Seafood, Heimstaden Pref, Norske Skog, Tomra Systems 

Utökade positioner individuella innehav
  • Sagax D, Corem Property Group Pref, Cibus Nordic Real Estate, Tele2 B, SSAB B, Solid Försäkringsaktiebolag, Orkla, Mandatum, Handelsbanken A, NP3 Fastigheter Pref, Vår Energi, Rana Gruber, Fastighetsbolag. Emilshus Pref, Fortum Oyj, Dedicare B, Aker BP, Nordea Bank Abp, Nordic Paper Holding, SEB A, Swedbank A, ING Groep NV, Ålandsbanken Abp B, BW LPG, DNB Bank

Utökade positioner Fonder/ETFer 
  • WisdomTree Europe Equity Income UCITS ETF, XACT Norden Högutdelande, Handelsbanken USA Ind Crit B1 SEK, JPM Global Equity Premium Income UCITS ETF USD (dist), Aktiespararna Direktavkastning B, Spiltan Aktiefond Investmentbolag 


Har Ni planterat eller rensat 
något i Era trädgårdsland ?



// Northernlightsinvestment

14 kommentarer:

  1. Nja, det lilla trädgårdslandet är väl mest ett dåligt samvete nuförtiden. Grannarna tror nog att jag odlar maskrosor och tistlar. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även före min sambotillvaro hade jag faktiskt ett ganska stort (dubbelt så stort som idag till och med) trädgårdsland med några odlingsbänkar. Men 50% var då potatisland och 40% jordgubbsland. Idag är det 70% jordgubbar och 30% grönsaker.

      Sedan fick potatislandet bli gräsmatta, potatisen kostar ju inte så mycket i inköp. Fast jag saknar det där att om sommaren gå och dra upp några stånd färskpotatis till lunchkoket.

      Har funderat på att vidareutveckla med ett växthus för tomat och gurka. Måste bara komma över några begagnade fönsterbågar.

      Radera
  2. Tomater, slanggurka och chilli är på väg. Det är först nu under påskhelgen som jag verkligen fått vårkänslor (bortsett från några dagar i början av mars när jag var i Lissabon).

    I börsrabatten har en del nya skott börjat titta fram efter att jag vid årsskiftet rensat bort en hel del ogräs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var grymt mycket vårkänslor här uppe för 3 veckor sedan. Sedan sket det sig, blev kallt och nu har det snöat i 3 dagar. Den 10e Mars skrev jag inlägget "Falsk Vår" då alla altaner var snöfria rekordtidigt. Efter det har de skottats rena 3 gånger till och imorgon eller på måndag blir det en fjärde gång.

      Just nu känns det lite bistert eftersom snösmältningen är efterlängtad.

      Har oxå rensat ogräs. Kanske tom är du som inspirerat mig lite. Det fanns en tid då jag i princip aldrig sålde något.

      Radera
  3. Alltid kul att läsa om transaktionerna, delger ju inte längre mina egna transaktioner då jag är lite för lat för det. Ändå kul att se att många av oss tänker rätt lika vad gäller avyttring, ökning samt nyinköp. Även jag har ökat Nordea Bank samt under en tid byggt upp en lagom andel DNB, känns stabilt och hyfsat tryggt. Intrum ligger kvar den och kommer så göra tror jag. En gåta hur man lyckades köra sönder Intrum...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ju lite knepig på det sättet att det för mig är totalt ointressant hur mycket pengar andra människor har investerat. Väldigt osvenskt. Däremot är portföljer, portföljfördelning väldigt intressant. Det kommer nog från den tiden för 6-8 år sedan när jag började bygga upp min egen Pengamaskin.

      Sedan dess har mycket förändrats när utdelande fonder och ETFer tillkommit. Kräver en del omtag och ett nytt tänk avseende investeringar. Det är praktiskt men kommer med en löpande avgift. Jag har ändå valt att lägga en del av min ekonomi i den riktningen nu när jag är en bit på väg mot slutet av min investeringsresa.

      Intrum, CAST och SBB var vi många som trodde på. Valde tidigt att diversifiera åt det extrema hållet och minska sårbarheten för allt det där som "är bombsäkert och inte kan gå fel". Allt kan skita sig tyvärr.

      Radera
  4. Här nere i södra småland lade vi lite tid i förrgår på att rensa upp löv och skräp. Det var ganska skönt väder. Igår och idag är det iskallt och mulet. HAr dock sett spår av blåsippor som är på väg upp. Sämsta våren på länge (känns det som i alla fall). Dagar med sol är lätträknade under Mars. Hoppas på april med bättre väder och lite värme så man kan dumpa mössan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två gånger per år, vår och höst, gör vi en sån där redig rensning i trädgården. Den största är på våren då vi räfsar alla höstens löv och klipper av grenar från träd och buskar. Sedan brukar jag elda upp allt det där i min eldring. Det är kontemplativt att stå där och mata in nytt material i elden och passa brasan så att det inte sprider sig.

      Allt det där är dock långt bort ännu med 80cm snö på gräsmattorna varav 10cm tung blötsnö har kommit bara de senaste dagarna. Inga vårblommor i sikte någonstans.

      Men lik förbannat vet jag att någon dag kommer det att vända till positivt. Det är precis på samma sätt som börsen.

      Radera
    2. 80cm snö! Jag har sen länge insett jag befinner mig i fel del av landet. Låter underbart. Snöfall nder påsk har inträffat några gånger även i söder och några gånger kanske inte bara varit kul att hantera men äventyrligt när vägar stängts av o.s.v samt när Kalkyl fått agera plogbil/ledbil för övriga bilister på igensnöad motorväg.

      Radera
    3. Förlåt mitt kraftuttryck, men det är SKITMYCKET snö här uppe just nu.

      Det låter definitivt som att du måste flytta till Norrland. Arbetstillfällen tror jag det finns hur mycket som helst, gängkriminaliteten har inte kommit lika långt, fastigheter är nog betydligt billigare. Det är bara Riksbanken, Skatteverket och ISK-skatten som man inte slipper undan 👀.

      Radera
    4. Jag tror du som vanligt har en bra insikt NLI! Alltid velat och önskat att bo norrut och älskar vinter och snö samt kyla. Nej vissa förbannade saker följer alltid med... Går sådär för Northvolt dock vad jag fattat. Skottare kanske så jag kan bygga ikapp din bänkpress?!

      Radera
    5. De har haft en del problem med arbetskraft, olyckor och fackliga organisationer. Säkert är det framtiden med elgrejer, men det måste finnas tillräckligt med el oxå för att driva alla elgrejer.

      Så ett tag till tror jag det är lönsamt med petroleumaktier.

      Radera
  5. Intressant, jag har under helgen rådbråkat mig själv om det är dags att öka i fastigheter. Fastigheter har dragit en hel del nu på slutet, men undrar om USAs besked från Fed i fredags ev dämpar detta i närtid. Det är alltid intressant ock tacksamt att se hur andra tänker och stämma av mot egna funderingar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Räntorna bör väl enligt siarna komma ner under andra halvåret. Det lättar även upp förutsättningarna på sikt för Fastighet. Bank går säkert bra även det ett tag till. Det är mestadels i undantagsfall jag säljer något i min pensionsfond, är mera lagd åt ett ständigt ackumulerande håll. Under Q1 har jag dock gjort en, för mig, kraftig upprensning. Det berör dock inte mer än 8-9% när allt till slut är över.

      Vet inte om du läst lite på min blogg, om du gjort det så vet du att jag är extremt diversifierad med 225+ olika innehav både individuella och i form av fonder och ETFer. Av det följer att jag aldrig någonsin gör någon all-in. Inte ens i närheten av det. Så det är vanskligt att betrakta något jag skriver som tips eller förutsägelser. Jag betraktar mig själv som en pilkastande apa i den finansiella världen.

      Jag hoppar inte in och ut med jämna mellanrum ur olika sektorer/innehav utan bygger istället upp min pensionsfond för att detta inte ska vara nödvändigt. Bedömningen "inte nödvändigt" är naturligtvis ett personligt ställningstagande. Någon annan kan göra en helt annan bedömning, till exempel att det är extremt viktigt att hoppa mellan sektorer/innehav för att alltid maximera momentum och utveckling på nedersta raden.

      Jag avser i framtiden leva av arbetsbefriad inkomst (kontantutdelningar) som kommer in på mitt konto relativt "passivt".

      Tack för kommentar !!

      Radera