söndag 10 mars 2024

Falsk Vår

Det är en 4-5 plusgrader här vid Norrlandskusten. Strålande solsken, blå himmel. Snön smälter, vattnet droppar, fåglarna kvittrar, det är snart rent uppe på de svarta plåttaken. Från mina plåttak rasar nästan aldrig snön, blott 2 ggr på 22 år har jag varit med om det, eftersom plåten är sandbelagd.

Altanerna är nu rena från snö och utelivet hägrar. Dags att sätta upp den för året nyinköpta tältpaviljongen snart och börja dricka Cava, Champagne, Spumante, en Norrlands Guld, morgonkaffet, Cuba Libre eller varför inte den läskande Planteur som jag blev bekant med under min Västindienresa år 1989 till Guadeloupe och öarna därikring. Antillernas sangria.   



Här ska tältpaviljongen snart stå


Altanen framför och runt hela bastun var ren från snö och is redan förra helgen. Nu har den torkat upp och börjar se redo ut för fria aktiviteter. Därifrån bevakar man grillen, lyssnar på musik efter bastun, svalkar oss under Stjärnorna, lyssnar på Havets vågor som slår emot stranden nere i viken.

Här på bastualtanen äter vi nästan alla Sommarens luncher och middagar, dricker morgonkaffet omgivna av humlornas surr från rosenbuskarna som mina föräldrar planterade för 35 år sedan.



Bastualtanen är torr och redo för en blöt bastukväll


Vädret och sakernas tillstånd är helt enkelt perfekta för en dag i April med Påsken redan bakom oss och Sommaren i antågande. Problemet är bara att vi befinner oss i början på Mars och det är 3 veckor kvar till den i år tidiga Påsken.

Tror vi står inför ett stort bakslag. Tror det kommer 3 decimeter snö till innan denna vinter är över. Sambon hyssjar åt mig, håller för öronen, lyssnar selektivt och skriker "vi ska inte ha nå mer snö har jag ju sagt" när jag kommer med mina negativa profetior. Positivism är nog inte mitt främsta kännetecken, men tyvärr är det däremot realism. Om jag får säga det själv 👀.

Hoppas innerligt att jag har fel den här gången om den Falska Våren. "Tyst Vår" har jag läst en gång. Vet inte om författaren uppfattade sig själv som positiv, negativ eller realist. Gissningsvis realist. Profetian blev trots allt fel, i alla fall om fåglarna hemma hos mig idag fick komma till tals.
    
En dag varje helg åker vi ut och skottar den snö som fallit under vintern. Äter medhavd lunch, sitter i vilstolarna med kaffekoppar och några Mariekex. Lapar D-vitaminer. Idag frågade sambon mig vad det var för stort i björken. Hon betraktar mig ofta som ett levande uppslagsverk men utan glasögon orkade jag inte ens se ner mot björkarna utan gissade på att "det är väl bara något som skatorna dragit ihop, ett skatbo helt enkelt, de pysslar med sånt krafs hela tiden".

Sedan fällde Skatboet tydligen ut sina vingar och seglade iväg, om jag tolkar sambons tjut korrekt. Ett väldigt stort och imponerande vingspann var det till och med. Parkerade sig på elledningarna nere i backen nedanför bastun och flyttade sig stokastiskt några meter fram och tillbaka. Lyssnade intensivt efter möss nere i backen, snurrade huvudet fram och tillbaka med imponerande vighet. Större vighet till och med än när sambon kör morgonyoga på bastualtanen 👀.

En Slaguggla om inte mina obefintliga ornitologiska kunskaper sviker mig.



Ni åt vegetarisk Lasagne till lunch men jag vill ha Kött !!


Gott och väl en timma satt den där. Blängde bara på mig i förbifarten när jag återupptog mitt snöskottande. Skotrar körde förbi strax nedanför den på sin väg upp från havsisen. Även det avfärdades med ett blängande som jag tolkar som irritation då det är svårt att höra möss under snön när skotrar knattrar i närheten.

Satt fortfarande kvar när jag låste dörren till huset vid havet och åkte tillbaka mot Storstaden. Imorgon är det en ny arbetsdag på Cirkusen. Just nu känns det inte alltför hemskt faktiskt men när klockan ringer 5:41 imorgon kan det vara annorlunda.


Har Ni haft en bra helg ? 
Ser Ni fram emot den nya arbetsveckan ?

// Northernlightsinvestment

22 kommentarer:

  1. Realist! Anade att även du är en sådan, precis som jag! Fin bild på skatboet som började flyga, haha. Gissar att slagugglan inväntar grillsäsongen o vill smaka nåt nygrillat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är inte ensam om att vilja smaka nått nygrillat ;) Det är bara bita ihop och vänta på ytterligare en eller flera snösmockor innan vi är i slutet på April. Därifrån brukar det vara Våren som tar över på riktigt.

      Radera
  2. Snyggt fångat och vad roligt att få se en uggla. Det närmaste jag kommit en uggla var nog för en knapp vecka sedan när jag körde hem i mörkret efter ridningen. Då kom det något stort och ljust farande mot mig från sidan, jag såg den bara genom vindrutan och allt gick väldigt fort. Jag duckade naturligtvis där jag satt bakom ratten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en och annan Slaguggla som susar omkring på ljudlösa vingar här i omgivningarna runt min stuga. Syns dock inte till så ofta, kanske 5 ggr har jag sett en på drygt 20 år. Den här gången kom den riktigt nära och uppträdde dessutom så ostört. Hungrig kanske...men förhoppningsvis inte sjuk.

      Radera
  3. Ja här hade vi fint väder i fredags, soligt och +7 grader eller runt 19 i solen. Sen på lördagen snöade det och det mulna och iskalla vädret fortsatte hela söndagen. Brrrr.

    Tack och lov smälte den lilla snö som kom bort. Det vill vi inte ha här nere i "södern". Ser dessvärre inte fram emot en ny arbetsvecka, usch och fy. Dock är dagarna räknade och varje avklarad arbetsdag är ett steg mot ett friare liv. Man får se det så...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur länge har du kvar till arbetslivet är över ? Har du sparat dig fri lite tidigare än "normalt" eller kör du standars pensionsålder ?

      Jag bodde ju några år nere i södra Sverige. Vintrarna var inte roliga, mest bara svart regn, men våren kom tidigt och i slutet på april kunde det vara 25 grader varmt ibland i Sörmland, Östergötland och Västergötland där jag vistades mest. Tyvärr en jäkla massa fästingar vilket inte var roligt när man som jag hade hundar.

      Radera
  4. "Tyst vår" av Rachel Carson bidrog till att en del bekämpningsmedel förbjöds här i Sverige, först och främst DDT som tog död på det mesta däri bland fåglar. Har en äldre släkting som använde DDT på sin gård och det var märkbart hur fågelkvittret dog ut.
    Hon gjorde en fantastisk insats Rachel och fick utstå massiv kritik från den kemiska industrin i USA, så klart! /Em

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det fanns mycket kemiskt experimentellt skit på 50-70 talet. Ofta körde man bara och lät utfallet påvisa om det var farligt eller inte.

      Kommer ihåg instruktionsfilmerna på hur man skulle sänka avfallet på båtturen med hjälp av att knyta ihop en påse med en stor sten i. Havet ansågs kunna svälja vad som helst.

      Allt var inte bättre förr.

      Radera
  5. Vilka härliga bilder, ja det är verkligen skönt att mörkret och kylan äntligen börjar ge med sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut !! Vårsol i en vilstol mot en södervägg omgiven av gnistrande snö och takdropp är nog något som alla norrlänningar ser fram emot efter långa tunga mörka månader November - Februari.

      Just den tiden blir det nog att tillbringa en del nere i södern när arbetslivet är över. Å då menar jag inte södra Sverige ;)

      Radera
    2. Låter som en bra idé. Själv funderar jag på om jag ska göra som alla andra soltörstande pensionärer, och slå mig ned på spanska Solkusten från typ november till april varje år.

      Radera
  6. Jag har varit galet trött den här helgen, så förutom lite umgänge med vänner har jag vilat mig i form. Jag hoppas verkligen att den här våren håller i sig, i morse hade jag 22 grader på inglasade balkongen för att solen låg på. Helt ljuvligt! Nu är det mer normala 11 grader (7 grader ute). Jag kan sträcka mig till att det får bli kallare en sväng, bara det inte kommer mer snö. Hua!

    Veckan kommer vara ganska intensiv, så jag längtar mest till nästa helg redan nu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du bor väl en bit neråt landet ? Säkert har våren kommit till Er på riktigt nu. Här uppe är det däremot lömskt den här tiden. Man hoppas alltid, och just i år är det ovanligt vårlikt väldigt tidigt, men så blir det ett bakslag. Vet att det i början på april 2022 kom flera decimeter snö i en snöstorm här uppe. För då var jag inlagd på sjukhus och stod i mitt fönster och såg ut på eländet.

      Det är ganska samma för mig. Börjar längta till helgen redan i början av arbetsveckan.

      Sköt om dig !!

      Radera
    2. Det var snöstorm här med april 2022. Mutter mutter. Minns det för att då funderade jag på om jag skulle börja vaka på Anette (även om Daisy var beräknad till maj), men jag kände att nä, ingen vettig häst fölar i snöstorm.

      Hoppas du åtminstone får ett väldigt litet bakslag om det tänker komma snö igen.

      Radera
  7. Vad kul att ni fått en uggla på gården. Lite otydlig bild, men det där är definitivt en slaguggla. Snickra ihop en holk åt den. Ugglor har ont om boplatser numera...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, otydlig bild. Tagen med mobilkameran på ca 12m avstånd. Sambon tog bilden men darrade väl på handen :) Det är mycket djurliv här ute i skogen där jag bor. Rådjur, Älg, Björn, Hermelin, Ekorrar, Harar, Skogsfågel, Rovfågel, Småfågel och mycket Skoteråkare den här årstiden. Orm eller Igelkott har jag dock aldrig sett på alla år. Igelkottar är annars en personlig favorit.

      Får ta och googla hur en Uggleholk ska se ut.

      Radera
  8. Min kommentar försvann. :( Men jag har tagit det lugnt i helgen och njutit av våren. Hoppas det inte kommer mer snö... Det blir en intensiv vecka, så det är inget jag ser fram emot precis...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nejdå, den fanns kvar ;=) Har bara lagt in ett granskningsfilter före publicering. Det är så mycket spam ibland och annat krafs som man inte är intresserad av på bloggen. Så då fimpar jag det ;=)

      Tänk att du orkade skriva 2 kommentarer !! :=)

      Försök ta det lugnt i allt det intensiva.

      Radera
    2. Tack! Jag lovar att försöka knö in lite pauser ibland. Det är bara så mycket jag gatt göra. ;)

      Radera
  9. March is a such a flip flop month. It teases us with 20 degree days and flips to cold the next. Where I am our biggest snow storms occur in March.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Up here in my area of Sweden an unusual amount of flip flop even for the month of March. But my prediction seems to be correct because later this week, 12cm of fresh snow is now promised.

      Not unexpected, but when Spring has lured us with its seductive tones, it's hard to switch to Winter again inside the mind :)

      Radera