lördag 2 mars 2024

Utdelningar Februari 2024

Jag är inte någon utpräglad prepper. Visst finns det en hel del råvaror i alla frysar och skafferier, så pass att åtminstone en månad skulle förflyta utan minskat midjeomfång. Fast det är mest en konsekvens av bunkrande vid rabatterade tillfällen för att kunna hålla en jämn kostnadsnivå.

När apokalypsen de facto anländer så finns varken vevradio eller konservravioli i min ägo. Inte en enda burk konservravioli faktiskt. Den enda gången jag kommit i kontakt med delikatessen konservravioli var under Tågluffen 1983 och förhoppningsvis var det även sista gången.

Däremot tror jag generellt att prepping är ett populärt ämne i folkhemmet eftersom mitt enda inlägg på ämnet (än så länge), betitlat Vinterprepping i Norr, på egen hand stadigt klättrar på listan över mest lästa inlägg och nu befinner sig på plats 2.

Som vanligt, när jag skriver något, så berör det endast flyktigt ämnet i rubriken. Det där prepperinlägget handlar egentligen bara om en vanlig helgdag med vedhuggning i en norrländsk stuga ute vid havet med mannagrynsgröt och hemkörd jordgubbssylt till lunch. Falsk marknadsföring.

Ännu mera populärt med prepping blir det säkert nu när turken och ungraren till slut insett att de inte kommer längre med sina respektive utpressningstaktiker avseende NATO och Warszawapaktens sista utpost känner sig nödgad att förstärka befästningarna i vårt eget närområde. 

Turkiet och Ungern är verkligen ett kapitel för sig. Vuxna människor som sitter där i sandlådan och sprätter med nedpissade blöjor. En gisslansituation som i mitt fall definitivt inte utlöst något Stockholmssyndrom. Snarare är Turkiet och Ungern numera länder som jag aldrig avser boka någon resa till oberoende av mängden riktad tv-reklam med budskapet "Visit Turkey".



Det enda rätta sättet att "Visit Turkey"


Dessa återkommande inlägg kring utdelningar, som du just nu slentrianmässigt ögnar igenom, är något som sammanställs kontinuerligt under månaden i takt med att den arbetsbefriade inkomsten ramlar in på kontot. Annars skulle jag aldrig orka skriva ner alla bolag som lämnar kontanter in på kontot. Skrivkramp och Musarmbåge.

Sedan jag började den skriftliga delen av min resa mot FIRE, det var alltså 2019 och finns lite försynt i skymundan beskrivet i inlägget Online, har det blott vid ett enda tillfälle (November 2022) inträffat att en månadsutdelning varit lägre än motsvarande månad föregående år. 1 gång på 5 år.

En underbar och närapå aldrig avstannande tillväxt rakt upp mot himlen alltså 👀. 

Inför februari månad 2024 såg det lite mörkt ut till en början. Den aldrig avstannande tillväxten föreföll vara på väg att krascha. Apokalypsen´s tid var över mig och jag letade i inledningen av månaden efter en lämplig dystopisk bild och i mitt inre en kvidande bildtext att illustrera detta med. Drypande av krig, skövling, räntehöjningar, förintelse, urspårade malmvagnar, atomvinter, orimligt dyr juice på Willys och total misär på en och samma gång.
 


Apokalypsen startade i Februari 2024.....
 
Edit 2024-03-01: Apokalypsen är tillsvidare inställd. 


MEN så tippade vippbrädan plötsligt över in i blått territorium och även Februari månad 2024 lyckades besegra sin namne från föregående år. Det var 39 stycken diversifierade små tappra hobbitar som denna gång såg till att Apokalypsen´s Nazgûler besegrades. 

Nazgûl låter för övrigt nästan som något med turkiskt ursprung 👀.

  • BlackRock iShares Core MSCI Europe UCITS ETF (Dist), Cibus Nordic Real Estate, Vår Energi, Starbucks, Citigroup, Williams-Sonoma, Aker BP, Caterpillar Inc, Apple Inc, Main Street Capital, Omega Healthcare Investors
  • Realty Income REIT, Emera Inc, STAG Industrial, Slate Grocery REIT Unit, Pizza Pizza RoyaltyCorp, NorthWest Healthcare Properties REIT Investment Trust Unit, Procter & Gamble, AbbVie , Air Products & Chemicals, General Dynamics
  • Akelius Residential Prop. D, Lowe´s, JPM Global Equity Premium Income UCITS ETF USD (Dist), Telia Company, British American Tobacco ADR, Universal, Vodafone ADR, Fastpartner D, NP3 Fastigheter Pref
  • NP3 Fastigheter, CVS Health, Verizon Communications, General Mills, AT&T, Bristol-Myers Squibb, Power Corporation of Canada, Toronto Dominion Bank, Boston Pizza Royalties Income Fund Unit

Segern var definitivt inte stor men det blev trots allt en seger vilken landade på +4,7% jämfört med Februari 2023. En besvärande omständighet i sammanhanget är dock att detta är den andra månaden i rad, i januari var det +3,6%, som underskrider mitt helårsmål för 2024 på +5,8%

Jag har dock om och om igen plågsamt tvingats lära mig att allt kan hända i denna Värld och det är inte över förrän den sista slutsignalen ljuder.  



Det här kan fortfarande sluta lite hur som helst....


Om jag för ovanlighetens skull ska försöka vara lite framåtblickande så ser Mars månad i nedanstående diagram definitivt ut att klara sig från dystopi avseende den arbetsbefriade inkomsten. April och Maj är än så länge osäkra kort, men det ser kämpigt ut, och om månaderna därefter är det fortfarande alltför tidigt att uttala sig.

Men å andra sidan sitter jag aldrig och gör några egna prognoser baserade på föregående års utfall för de enskilda bolagen. Det är alltför tidskrävande och får, om någonsin, bli när livet på Cirkusen är över. Lite ödestro vill jag nog ha kvar i livet, allt kan man inte räkna ut i förväg hur det ska bli. 

Så det kanske kommer någon positiv överraskning från andra sidan Atlanten och räddar mig nu när Vi snart är med i herrklubben NATO och bombplanen landar och lyfter från Kallax Airport där jag en gång i tiden, för snart 40 år sedan, med tiden ännu på min sida och Springsteen´s "Racing in the Street" i sladdhörlurarna från min Sony Walkman klargjorde JA 37 Viggen 👀.



Månatliga utdelningar 2019-2024 Northernlights Globalfond


Så här tidigt på säsongen, silly season har inte ens inletts för oss som spelar i Utdelningsligan, är det naturligtvis för tidigt att säga något med säkerhet inför helåret 2024. 

Konstaterar blott och glatt att mina förväntade utdelningar (EXP 2024) i rask takt närmar sig min förväntade nivå för att vara finansiellt oberoende under året (FI 2024). Det blir i så fall det tredje året i följd som en viktig förutsättning för RE (Retire Early) uppfylls


FI + RE = FIRE



Årliga utdelningar 2017-2024 Northernlights Globalfond



Hur ligger du till avseende 
FI, RE och FIRE ??

// Northernlightsinvestment

14 kommentarer:

  1. Sitter fortfarande och småskrattar för mig själv efter ditt snygga Turkietinpass! Huvudet på spiken! Och du har så rätt, när juicen är orimligt dyr på Willys - då vet man att slutet är nära...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Småskrockade faktiskt själv ett tag åt Turkiet, hobbitarna och Nazgûlen. Vissa inlägg är roligare att skriva än andra. Jag tycker om att sätta grejer i relation till varandra, då inser man förhoppningsvis även den relativa betydelsen.

      Juicen är verkligen galet dyr nu !!

      Radera
  2. Här rullar det på riktigt bra med både FI och RE.

    Om bara tech-bolagen sköter sig lika bra som den senaste tiden (hej Nvidia!) så ser det riktigt ljust ut.

    Har i stort sett allt placeringsbart kapital i Swedbank Robur Technology.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Sektors-risk..

      Radera
    2. Kul att höra 2025, jag följer ju din resa nu och hänger med i allting. Techbolag kan sköta sig väldigt bra en tid, större eller mindre ras brukar ändå uppenbara sig längs vägen. Ibland svårt att veta digniteten förrän man har facit i hand.

      Hade en hel del Healthfonder ett tag (några år sedan) som drog iväg som raketer men kraschade efter ett tag.

      Radera
    3. Tillägg: Jag har själv Techfonder i min tjänstepension och PPM.

      Radera
  3. Härliga utdelningar! Jag har skrivit mycket om vår status i de senaste två-tre inläggen, så det går att läsa här: https://snalgrisen.blogspot.com/ :D

    I övrigt håller jag helt med gällande Turkiet och Ungern. Vuxendagis. Det är imponerande att Billstörm och Tuffe Uffe har haft tålamod med de fanskapen men det är väl tyvärr så det fungerar i världen. Det enda som Ungern har gjort rätt de senaste 10 åren är deras strikta hållning gentemot invasionen av lyckosökare från Arabvärlden. Att de får fjanta och hålla på som de gjort senaste tiden med Nato är för mig en gåta. Man borde tycka att NAto som är en så pass stor och viktig organisation har någon form av uppförandekod, som vilket litet knattelag i fotboll eller schack-förening har. Tydligen inte, det är en fars av sällan skådat slag som till och med har ställt en svensk buskisföreställning på trettonafton i skamvrån. Tur att jag inte är utrikesminister... den saken är säker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes !! Jag har koll på din status. Läser alla dina inlägg, för tusan jag läser varenda blogg som jag har på min lista. Ibland känns det som att jag läser Allt som finns inom ekonomisfären. Sa jag att jag läser mycket ? ;=)

      I min bok har de där länderna inte kammat hem många pluspoäng.

      Radera
  4. Jag har allt haft en eller två konserver ravioli hemma i skafferiet. Min övertygelse är att prepperlagret till största del måste utgöras av sådant man till nöds kan överleva på men som inte lockar dig till sig när magen kurrar en helt vanlig krisfri dag. Sagt och gjort, två konserver ravioli in i prepperskåpet tillsammans med konserverade fiskbullar, pasta och bönor.

    En helt felfri plan tyckte jag i ett par veckor fram till att jag såg en tom raviolikonserv liggandes i återvinningen. Efter lite forensisk undersökning och diverse förhör så framkom det att dottern inte alls har något emot denna styggelse till (livs)medel.

    Fiskbullarna och bönorna står dock kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha...någon form av naturligt urval på preppingmenyn. Köp på dig några påsar Chokladdoppade Syrsor och se om de får vara ifred. Om positivt utfall så finns där massor med protein att tillgå när hungern är tillräckligt hög.

      Fiskbullar i Hummersås var en personlig favorit när jag var barn. Nu är det nog 45 år sedan jag åt det, så vet inte om det är lika smakfullt fortfarande.

      Bönor och andra baljväxter har aldrig varit en favorit. Men troligtvis ändå ngt jag väljer före Insekter och Maskar.

      I skrivande stund kommer jag nu på att Lumumba måste ju vara en optimal näringsdryck när Apokalypsen kommer. Chokladmjölk och Konjak, kan ju inte bli bättre !!

      Radera
  5. Alltså det här är off topic men din passning om Turkiet kändes pang på. Jag förstår på ett logiskt plan att vi måste gå in i NATO, nu när Finland är med. Samtidigt ska vi alltså komma till undsättning när den där anatoliska jättebebisen känner sig angripen och pekar med fingret på någon halvkorrupt regimkritiker han beskyller nästa terrordåd för. Jag önskar verkligen att det fanns någon bättre lösning. Det känns som ett sluttande plan av gråskalor från en korrupt regim till en annan ned till maffiastaten i öst vi i slutänden alltid tänkt att vi försvarar oss mot. Den ene måste vi lisma inför, den andre kan vi rusta mot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte imponerad av hur frågan hanterats av vare sig Turkiet eller Ungern. Jag är inte heller imponerad av Putin vare sig i nutid eller dåtid. Känner några mkt trevliga ryssar som inte heller är imponerade.

      Radera
  6. Vilket bra inlägg! Kan verkligen relatera till det där med värnplikt för nästan 40 år sedan. (Fast i mitt fall befann jag mig på KA 2 och det var Depeche Modes Music for the Masses som snurrade i min sportsmodellgula Sony Walkman.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gustav. Min Sony Walkman hade samma gula kulör som din och ibland var det Depeche Mode även i mina hörlurar. Eller U2, eller Simple Minds, eller Peter Gabriel, eller Spectral Display, eller Bob Marley. Det här var ju i mitten på 80-talet och musik fanns det hur mycket som helst. Å jag gillade de flesta genrer.

      Radera