onsdag 28 februari 2024

Multipla ATH

Det närmar sig så sakteliga ett 8-års jubileum för min pensionsfond, som jag valt att kalla Northernlights Globalfond, eftersom inriktningen är åt det globala hållet. Jag tror det blir bäst på lång sikt att satsa en del av kapitalet utanför Sverige.



 I min pensionsfond hittar man lite av varje


Egentligen är det bara en helt vanlig Kapitalförsäkring inne på Avanza men eftersom den en gång i tiden skapades med avsikt att på egen hand försörja mig efter arbetslivets slut så förtjänar den ett namn och inte bara ett nummer.

Det där med att tilldela producerande enheter enbart ett intatuerat nummer har testats många gånger förr med dåligt resultat. Till exempel måste det vara ömsesidigt roligare att glida in i ladugården med ett "God Morgon Blenda" istället för "God Morgon Produktionsenhet 12657".

Denna min pensionsfond innehåller i dagsläget 220 individuella aktier (84%), 12 börshandlade fonder (7%) och 8 fonder (9%). Allt började med att kända bolag som The Coca-Cola Company, Chevron, WP Carey, Boston Pizza Royalties, Realty Income och AbbVie plockades in under mitten av April 2016 och därefter har det utökats okontrollerat fram till dagens samtliga Innehav.




 "Det började faktiskt med en enda......"


Vid en första anblick kan man tycka att det där är ju en väldigt spännande och intressant pensionsfond med sina 240 olika komponenter. Tyvärr är det inte alls så. Den överpresterar väldigt sällan ett index (som i bilden nedan valda DJ Global) annat än på lång sikt. Å andra sidan underpresterar den inte heller så ofta vare sig med kort eller lång tidshorisont. 

Det tuffar på precis som en global diversifierad utdelande ETF bör göra med en årlig direktavkastning på i dagsläget 4,96%. Ibland går det nästan rakt uppåt, ibland faller det som en sten i vakuum. Ibland går det sidledes i några år av krig och påtvingad inflationsbekämpning. Massor av faktorer styr utvecklingen; 240 komponenter i alla tänkbara branscher som därtill handlas i 6 olika valutor.

Helt omöjligt att kontrollera den utvecklingen eller ens försöka sig på några förutsägelser. Ingen idé att ens försöka. Det är bara att ge upp direkt. Precis som jag vill ha det.

En del år går det lite extra bra och detta år 2024 har startat med 5 tillfällen då ATH uppnåtts varav den senaste gången var nu på morgonen 28e Februari. För mig spelar det ingen större roll om den utvecklingen fortsätter eller om det åter igen börjar gå sidledes. Jag kan villigt erkänna att det troligtvis inte vore så roligt om Coronakraschen återupprepar sig. Speciellt inte eftersom jag just nu är 84% fullinvesterad jämfört med 20% i Februari 2020.

Tycker man kan lära sig massor av att studera historiska kurvor. Först och främst att eufori ofta följs av panik vilket följs av eufori och därefter panik igen samt att börsen ur ett långsiktigt perspektiv är ett oslagbart verktyg om man önskar förvalta sina sparmedel framgångsrikt.   
 


2024 har inletts med återkommande ATH i pensionsfonden




Tror du det blir Eufori eller Panik 
när 2024 summeras ??

// Northernlightsinvestment

23 kommentarer:

  1. 240 innehav, rena rama Blackrock =)

    Jag hade trott att börsen skulle gå sidledes eller svagt nedåt tills dess att räntesänkningarna börjar, men de kanske är uttagna i förskott.

    Själv ligger jag lite back för året, men det tar sig nog hoppas jag. Några av sänkena har sålts i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns omöjligt att förutsäga åt vilket håll börsen ska gå, iaf för mig. Mycket möjligt att det är som du säger med räntesänkningarna att de redan är inprisade. Ofta ligger Marknaden några kvartal före. Men även den kan ha fel.

      Det tar sig säkert. Även jag har städat en del i pensionsfonden.

      Radera
  2. Jag tänker hoppas på eufori, för det behöver jag. ;)

    SvaraRadera
  3. Den mest vanliga indexfonden Länsförsäkringar Global Index har under samma tidsintervall 192% så enklast hade varit en vanlig indexfond vilket detta återigen bevisar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Haha...å där dök du upp. Som för inte alltför längesedan klonat min sida och kallade din variant för "Leva Drömmen Globalfond".

      Låt oss se hur länge din strategi håller denna gång.

      Radera
  4. En riktigt fin kurva det där. Hade själv aldrig orkat hålla på med så många individuella aktier. En fond hade det blivit istället, eller en mix av 25% Sverige, 25% Global 25% Investment Sverige och 25% Europa/Tillväxt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kör med både och, både aktier och fonder. Aktierna betalar alla mina årliga utgifter via passiv inkomst. Fonderna kan säljas vid behov och lämplig tidpunkt. Eller så behåller man dom.

      Det är inte det minsta ansträngande. Tvärtom, jag tycker det är roligt och givande och en lämplig framtida hobby.

      Totalavkastningen är för mig sekundär. Jag närmar mig uttagsfasen och värdesätter därför det passiva kassaflödet. Mer pengar på kontot är ingen prioritet.

      Radera
  5. Hoppas och tror på eufori. Har ju avstämningsdatum 2024-12-31 för beräkning av uttaget 2026 och vill såklart ha ATH-siffror då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då hoppas jag verkligen att det blir ett mycket bra börsår framöver. Det är kul att olika strategier kan tillämpas för samma Mål. Att vara fri.

      Radera
  6. NLI din väska är referensportföljen för diversifiering. Gillar den skarpt och den är vältrimmad för att betala många räkningar åt dig. Själv kör jag med ungefär 50% fonder/ETF:er och 50% aktier. Aktierna och fonderna kompletterar varann bra. Med fonderna skapas tillväxt där det går bra att hyvla lite då marknaden går i bull-trend. Aktieutdelningarna betalar räkningarna oavsett bull/bear-marknad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den här metoden funkar bra för mig och även jag kör med en mix. I dagsläget är det 84% direktägda aktier och 16% fonder/ETFer. Ursprungsplanen var att sikta mot 80/20 och precis enligt din beskrivning hyvla från fonder vid behov.

      Däremot var inte planen att skjuta över FI-målet så kraftigt som med 1,51 ggr FI i kassaflöde. Men när inflationen tog fart och utgifter blev svårbedömda så är jag nu i efterhand glad för utfallet.

      Det kommer gå mot allt mer fonder/ETFer för mig framöver. Månadssparandet går nu rakt in i dessa produkter. Endast kontantutdelningar återinvesteras i direktägande av aktier.

      Kul att höra av dig !! Hur går det med stugan i grannlandet ? (Har för mig att du investerade för en tid sedan).

      Radera
    2. Det stämmer jag frodas i stugan. Tillbringar 1/3 av året där.

      Radera
  7. Klart börsen går upp i år. Annars går den ner, och det vill man ju inte. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kan gå någonstans mitt emellan upp eller ner oxå 👀

      Radera
  8. Min graf ser ut som din fast jag har bara 115 st innehav, började köpa dividend kings/champions när dollarn var betydligt billigare än i dag. Numera köper jag för utdelningarna mest svenska och nordiska utdelande etfer och fonder som under lång tid framstått som billiga för mig eftersom mesta av utdelningarna är i USD. Kanske blir det tvärtom när och om dollarn sjunker till 9 kr. Valutaeffekter har stor del i min överavkastning.

    Med vänlig hälsning, Sjodan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. USD låg väl kring 8 SEK då när jag började köpa. Steg raskt därifrån, och idag 10,30isch. Delar din uppfattning kring valutans betydelse och har skrivit om det vid ett flertal tillfällen under åren sedan 2019.

      I princip hela förra året blev det bara inköp i svenskt och nordiskt för mig eftersom USD vid något tillfälle utgjorde närmare 60% av pensionsfonden. Därifrån har det nu kommit ner en bit.

      Vilka svenska och nordiska utdelande ETFer och Fonder köper du ?

      Radera
    2. Aktiespararna direktavkastning, SEB indexnära, xact Sverige och xact norden. Finns inte så jättemånga att välja på.

      Radera
    3. Tack. Ja de där är naturligtvis välkända. Jag håller till inne på Avanza, ibland kan andra banker ha andra alternativ. Alltid på jakt efter nya källor till arbetsbefriad inkomst 👀

      Radera
  9. Minns fortfarande verklighetskrocken i barndomen när jag frågade min pappa varför det stod nummer på kossornas namnskyltar. Plötsligt förvandlades min pappa till någon som faktiskt hade ett jobb och inte bara gick omkring och myste i lagårn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina far- och morföräldrar var ju bönder och laxfiskare. Då hade djuren på gården namn och benämndes vid dessa oxå. Farsan pratade ofta om den bästa hästen han någonsin haft. Tror namnet var Lukas faktiskt. Finns med på någon bild från höbärgning och lever fortfarande alltså kvar i mannaminne så här 80 år senare.

      Vet inte om särskilt mycket positivt kommit från det industrialiserade jordbruket. Annat än produktiviteten då. Kanske är den nödvändig för att mätta massorna.

      Radera