fredag 9 februari 2024

Förändringar i min Pensionsfond

Vanligtvis är jag inte så aktiv på Säljknappen. Det har mest varit Köp för mig hittills åren 2019-2023 under uppbyggnadsfasen av min pensionsfond som jag valt att ge epitetet Globalfond eftersom global ganska väl beskriver inriktningen. I den finns just i detta nu 227 individuella innehav, 12 ETFer och 8 Fonder. Fördelade över några olika Valutor och alla förekommande Branscher.

Städningen har under åren varit lite eftersatt och dammhögarna har definitivt växt till sig i hörnen. En sommar för 45 år sedan, då jag var kontrakterad att vattna blommor under min äldre brors semester på annan ort, brukade jag ofta betrakta och begrunda en tavla med snirklig text som var strategiskt uppsatt i lägenhetens hall:


"Hellre lite skit i hörnen,
än ett rent helvete"
 

Genialt. Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Varför eftersträva ett helvete redan i jordelivet, det hinner man ändå få nog av i efterlivet 👀.
 



"Kan inte alla bara slappna av ett tag....."


Men nu var det alltså dags för Storstädning, ibland går det inte att blunda längre. Denna utrensning och omdaning har pågått under några månader och kommer så fortsatt göra under ytterligare några månader.

Avsikten är dels att förenkla genom att rensa bort poster vars betydelse med tiden blivit försumbar. En annan anledning är att ännu hårdare rikta in mig mot min valda Utdelningsstrategi som nu under några års testkörning i skapt läge visat sig fungera väl enligt mina behov och önskemål.

Ytterligare en anledning är att för några år sedan när jag funderade på upplägg för min FIRE-resa så var planen att under år 2022 bli självförsörjande via kontantutdelningar, dvs Financially Independent, och därutöver successivt investera i icke-utdelande Fonder och ETFer vilka kunde åderlåtas med jämna mellanrum för att bekosta excesser som Resor, Bil, Motorcykel, Skoter, Vattenskoter eller andra Kapitalvaror. Om behov av sådant skulle uppstå i Retire Early livet efter 2022.

Tyvärr gick allt mycket bättre än förväntat 👀 och plötsligt var jag 146% FI redan år 2022 och därefter av bara farten 151% år 2023 vilket i sig själv via passivt kassaflöde räcker till att vistas några månader årligen på en solig strand utöver de årliga utgifterna. Jag behöver inte längre ha något kapital bundet i icke-utdelande innehav reserverat för excesser. 

Min av ödet uppskjutna RE har dessutom medfört att jag lyckats skrapa ihop en kontant buffert på 5 årsutgifter (1,8 netto årslön). Alltså ännu mindre incitament till att behålla icke-utdelande innehav ifall behovet av kontanter uppstår.       

Totalt sett har jag hittills genomfört SÄLJ i 6% av mitt investerade kapital. Bland annat har 2 stycken gamla ISK-konton (10+ år gamla) likviderats i sin helhet, även några tynande innehav i pensionsfonden har sopats under mattan och nu under pågående rapportperiod har några utdelningssänkare omedelbart fått lämna moderskeppet. Ytterligare 4% av det investerade kapitalet är uppsatt på transferlistan inför de kommande månaderna. 


Nedanstående fonder har därvid avyttrats:

  • AMF Aktiefond Europa, AMF Aktiefond Småbolag, Avanza Global, Avanza Zero, C WorldWide Healthcare Select 1C, DNB Asian Mid Cap A (SEK), DNB Fund Technology A (SEK), DNB India A (SEK), Enter Småbolagsfond A
  • Handelsbanken USA Ind Crit A1 SEK, Invesco Gold & Special Minerals A USD Acc, Länsförsäkringar Global Index, Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index A, Länsförsäkringar USA Index, MS INVF Global Opportunity A
  • MS INVF US Growth USD, Skandia USA, Spiltan Enkel, Swedbank Robur Access Asien A, Swedbank Robur Globalfond A, Swedbank Robur Ny Teknik A, Swedbank Robur Transition Energy A, Öhman Emerging Markets A 

Nedanstående individuella innehav har därvid avyttrats:

  • Byggmax Group, Haleon ADR, Intrum, Metsä Board Oyj B, Net Lease Office Properties, Nilörngruppen B, NOTE, Resurs holding, Samhällsbyggnadsbo. i Norden D, SCA B, Stora Enso Oyj R,  Volvo Car B

Med dessa omsorgsfullt rentvättade pengar på fickan har därefter en munter Northernlights begett sig ut på shoppingrunda längs finansvärldens gator. Generellt så har likvider från sålda fonder omplacerats till andra fonder men den här gången kontantutdelande dito. Likvider från aktier har hanterats på samma sätt. 

Nedanstående fonder har därmed införskaffats alternativt fyllts på:

  • Aktiespararna Direktavkastning B, Franklin European Quality Dividend UCITS ETF, Handelsbanken USA Ind Crit B1 SEK, JPM Global Equity Premium Income UCITS ETF  - USD (Dist), Wisdom Tree Europe Equity Income UCITS ETF, XACT Norden Högutdelande

Nedanstående individuella innehav har därmed införskaffats alternativt fyllts på:

  • Aker BP, BW LPG, Cloetta B, DNB Bank, Enbridge, Handelsbanken A, ING Groep NV, Nordea Bank, Nordic Paper Holding, Orkla, Realty Income REIT, SEB A, Swedbank A, Ålandsbanken Abp B

Innehavslistan i vänster spalt på sidan är troligtvis komplett uppdaterad. Om den inte är det så kommer jag genomföra den operationen inom kort. Ska bara vila lite först. Man blir så himla trött av att Städa och Shoppa. Samtidigt bra med en inblick i hur en kvinna kan ha det i sin vardag.



"Ibland måste man helt enkelt ta tag i saker......"


Vad är din åsikt om det här med att 
Städa och Shoppa !!??

//Northernligthsinvestment

 

8 kommentarer:

  1. Så det var du som sänkte Intrum!? (Det mest underhållande bolaget just nu för oss som sitter vid sidlinjen och tittar på)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Det var jag som slog i den sista spiken i just den kistan ;=)

      Radera
  2. Lite städning är ju aldrig fel. Själv funderar jag på att städa bort allt som inte är rena tråkverksamheter som konsekvent tjänar pengar utan större skuldsättning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gubbaktier alltså, fast det är såklart mest tråkverksamheter ;=)

      Radera
  3. Blev väldigt inspirerad av ditt städande NLI! Jag borde verkligen ta och göra detsamma, har en del icke-utdelande fonder som ligger och skräpar liksom en del aktier vars DA är alldeles för låg. Borde helt klart kunna ge en extraskjuts om städningen görs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag resonerar oxå åt det hållet. Det var dags för mig att städa helt enkelt.

      Radera
  4. Håller med om att det är härligt att storstäda.

    Själv fick jag nästan ont i fingret av allt tryckande på säljkappen när jag bytte ut alla småinnehav mot en enda fond, LF Global Index för drygt ett år sedan.

    I år blev det bara ett enda tryck när LF Global byttes ut mot Swedbank Robur Technology.

    Får se hur länge jag vågar ha alla pengar liggande i en och samma fond, det är ju en väldigt markant nischning mot tech, fast hittills i år har det gått alldeles utmärkt med en avkastning på 14 procent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har suttit väldigt still i båten under flera år och låtit saker och ting utkristallisera sig i någon riktning. Så en städning var välbehövlig. Sedan är det även det där som jag beskriver att någonting som man tänkte för 5 år sedan kan ha förändrats väldigt mycket. Rena paradigmskiften, och det tarvar nya tankesätt.

      I den här åldern där jag befinner mig, mot slutet av arbetslivet på väg ut mot en tidig pensionering är det mycket som händer just före och under beslut. Inte minst inträffar oväntade saker. Fast det tror man naturligtvis inte själv på, före det faktiskt händer. Oväntat :=)

      Även min avsikt har varit (och är fortsatt) att förenkla och styra in mer mot min valda väg av investering för att skapa passiv inkomst när jag kliver av från Cirkusen.

      Det är intressant med olika filosofier för att i slutändan tillgodose samma behov av kontanter att leva av efter arbetslivet. Jag fokuserar inte på avkastning som måste säljas av för att skapa inkomst. Jag fokuserar på ett "automatiskt" flöde av inkomst som trillar in dagligen.

      Men stort grattis till 14% avkastning i Swedbank Robur Technology under inledningen av året !! Några av de fonder jag sålde var upp 500% när de nu avyttrades. NOTE var upp 1000%.

      Radera