torsdag 14 mars 2024

Börsen kan inte gå ner

Å där kom inflationen oväntat in på +2,5%. Vi närmar oss raskt ovanifrån Märket 2%, bolånekunderna drar efter andan och förhoppningen stiger om en sänkning av reporäntan redan i närtid. 

På andra sidan Atlanten rusar Nvidia och Broadcom mot himlen. Alla självutnämnda Investerare, och även vi pilkastande Apor, ser ATH i portföljerna som strax följs av nya osv. Själv räknar jag till åtminstone 15 stycken konsekutiva ATH hittills i år.

Fear Of Missing Out grasserar likt vinterkräksjukan. Köplägena rusar ifrån Oss.

Men hav förtröstan. Det fixar jag med rubriksättningen till detta ett av mina kortaste blogginlägg någonsin:


Börsen kan inte gå ner !!


Då var det klart, nu kan Vi se fram emot nya köplägen inom kort. Fast inte idag kanske 👀, det ser ut att bli nytt ATH även denna dag. Vi inväntar med spänning USA som öppnar 14:30 nuförtiden.

Men skyll inte på mig, jag styr absolut ingenting. Sambon verkar nämligen tro att det är mitt fel att ett stilla snöfall idag faller i mina trakter och bäddar in omgivningarna i 10cm vit gnistrande nysnö. Apropå Falsk Vår från förra helgen.



Det pekar uppåt hela tiden....



Hur hanterar du FOMO och en 
stadigt stigande/dyrare börs ??


// Northernlightsinvestment

18 kommentarer:

  1. Förstår inte den glädjeyra som många har drabbats av. Ja vissa aktier och index har fått lite fart under galoscherna nu under 2024, då man gissningsvis har prisat in räntesänkningar. Vissa bolag har helt enkelt gått bättre än väntat och stigit pga detta. Men att börsen gått upp runt 5% sedan årsskiftet, är det något att jubla över? Vi har ju trots allt haft några ganska deppiga år bakom oss med pandemier och krig. Tar man bort de syntetiska effekterna av "covid-pengar" har väl uppgången varit hyfsad men inte mer. Nu tittar jag främst på värdeaktier, som är de mest mogna bolag vi har, och där har det tuffat på i sakta mak. Sen att nasdaq och småbolag åker hit eller dit, jo det hör ju till deras natur. Värdebolagen har väl egentligen först nu fått lite fart under sig, vilket är välbehövligt. Jag tittar främst på xact högutdelande som är ett bra riktmärke för värdebolag inom olika nordiska sektorer, så slipper man valutaeffekter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårförståeligt även för mig. Jag åker naturligtvis bara med och fortsätter att köpa för fortsatt diversifiering. Numera mest utdelande fonder och ETFer, i alla fall för sparkvoten. Kontantutdelningarna köper jag lite av varje för, bland annat XACT Hög.

      Radera
  2. Nu inför utdelningsperiodens början skulle jag gärna se en stor fet rekyl nedåt.
    Men om börsen inte kan gå ned är det väl bara att fortsätta köpa =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. That´s the spirit !! Själv passade jag idag på att sälja del av mitt innehav i JM och köpte istället mera Storbank. Rouletthjulet snurrar vidare.

      Radera
  3. Jag möter allt med ett bestämt "bah" idag!

    Fast lite glad över en stigande börs är jag nog, innerst inne.
    Men berätta inte för någon...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jag oxå. Skadar inte med positiv utveckling när så många människor i omvärlden har det tungt med räntekostnader och orimligt dyr juice. Då kan väl åtminstone portföljvärdet vara på topp. En del är faktiskt beroende av att sälja av för att betala utgifter.

      Generellt är jag en "bah" människa. Inte bara idag utan för det mesta. För egen del är det ingen odelat positiv egenskap. Ingenting förvånar eller exalterar mig längre. Det är ngn slags ålderdom som kryper på tror jag.

      Radera
  4. Jag hanterar det hela mest med en nöjd gäspning. :-)

    SvaraRadera
  5. Vad fan är FOMO ?(ironi)
    Känns mer som att FOBI (Fear of bying in) hade varit bättre i dessa girigtider.
    Greed-indexet är väl snart på rött?
    Jag har alltid haft svårt för att bygga någon kassa som många andra. Så fort det kommer in en slant så sätter jag dem i arbete. På ett vis så önskar jag att jag hade en större kassa att sätt in när det är rea och lågpris på börsen men nu är det som det är och det blir köp alla månader året runt.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Greed-index har varit uppumpat senast jag sett ngn bild över detta. Har under några år sedan hösten 2019 investerat en stor kassa. Fast det lyckades faktiskt utföras under kontrollerade former.

      Just nu sitter jag på 15% kassa som jag byggt upp under 20 månader men den kommer mestadels få fortsätta sin tillvaro som cash. RE närmar sig, känner att det inte alltid är kristallklart vilka eventualiteter man kan drabbas av.

      Radera
  6. 4,5%, inflationen är 4,5%, inte 2,5%.

    Den kom ner till 4,5% tack vare vad de gjorde med drivmedelspriserna. Så det går åt rätt håll men vi är fortfarande en bra bit från målet. Kanske efter sommaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. KPIF, tydligen det mått som Riksbanken följer och använder för räntestyrning. Har kablats ut under dagen i medierna. Väntat var tydligen 2,6-2,8. Så nu blir det kanske räntesänkning i Maj.

      Radera
    2. Ja, Riksbanken använder det måttet som ett av ett flertal mått för att förstå inflationen. Jag tror media (om du menar Expressen, Aftonbladet och liknande) tog det lägsta numret för att locka läsare. Många är desperat intresserade av att få sänkta räntor och hoppar direkt på nyheter som får det att låta som att de kommer den här veckan.

      Totalt så fick nyheterna idag, från SCB och från USA de långa räntorna att gå upp, inte ned.

      Jag tror det är bäst att vänja sig vid tanken att räntorna kommer ligga runt 3% ett bra tag framöver. Som någon skrev, det är bara om det blir någon form av total härdsmälta i ekonomin som de kommer sjunka snabbt och just nu tuffar mycket på rätt ok trots högre räntor.

      (Undantaget bostadsbyggandet som är heldött)

      Radera
    3. Har varit hemma några dagar, hence min passning till vinterkräksjukan, så jag såg det på SVT och TV4 morgonnyheterna å text-tv. Sedan vevades det väl hela dagen som en stor inrikesnyhet.

      Delar din uppfattning om tabloidpressen :=)

      Reella räntesänkningar på bolån dröjer säkert ett bra tag. Det bästa är väl att alltid försöka vara lågt belånad. Men hela "systemet" är tyvärr uppbyggt på att vara tvärtom.

      Radera
    4. Hej NLI, undrar bara vad din plan är när du slutar arbeta? Känns som att du har en megastor portfölj samtidigt som du nog drar runt ditt liv med små medel? Har du allt du drömt om eller finns det något du kommer lägga överskottet på?

      Radera
    5. När jag slutar arbeta är Planen till att börja med att "ta det lite som det kommer". Inte så komplicerat alls. Sova länge på morgonen, långfrukost, träna, promenera, läsa, skriva, renovera och fixa en del med husen på min fastighet. Det kommer inte bli något problem att fylla dagarna eftersom kraven för att en dag ska anses vara fylld är lågt ställda :=)

      Du har rätt i att jag drar runt mitt liv med ganska små medel och att portföljen är överdimensionerad i förhållande till min personlighets kravbild. Drömmarna är inte så stora längre. Det handlar mest om lugn och ro och Planen som jag beskrev ovan.

      Frågan har tidigare varit upp kring att inte sluta sina dagar med ett himla stort saldo på kontot (investerat och oinvesterat) å där finns en "problematik" att ta tag i. Att göra av med mer pengar än i dagsläget.

      Till viss del tror jag det kommer fixa sig av sig själv eftersom i en expanderad Plan även ingår att resa några svängar årligen och i senare skede kanske vara borta lite längre tidsperioder. Men till att börja med tror jag det får bli några kortare resor (1-2v) årligen för den överskjutande delen av kontantutdelningarna från pensionsfonden. Jag siktar detta år på en frihetskvot om 151% och de överskjutande 51% täcker detta.

      Jag har även under 1,5 års tid styrt sparkvoten från arbetslivet in i räntebärande konton. Så buffertkassan är i dagsläget ca 15% av totalen. Så där finns till större investeringar om behovet dyker upp, Ny bil, båt, skoter, vattenskoter osv. I det fallet är väl då "problemet" att jag inte är så extremt fascinerad av sådana maskiner som stor del av min omgivning :=)

      Så den där planeringen kring var överskottet ska läggas är inte fullständig.

      Tack för en intressant frågeställning !! // NLI

      Radera