söndag 5 maj 2024

1003% BBQ

April avslutades på många sätt väldigt bra. 

Det var som vanligt Valborgsmässoafton den 30e April och många tjänstemän, däribland jag, arbetar traditionsenlig Halvdag och åker sedan hem och grillar korv med familjen. Det fanbärande och fackligt engagerade arbetarkollektivet knorrar då de inte har automatisk halvdag dagen före deras stora högtidsdag. Större än Julafton, förr i tiden i alla fall. 

Julafton är förresten min stora dag när Karl-Bertil sorterar bort civilingenjörernas paket att skänkas till de fattiga. Då höjer jag glöggmuggen och utbrister "Skål på dig Berra !!".  

Dessutom var den 30e April 2024, inte helt och hållet enligt traditionen dock, även dagen då jag stegade upp till huvudkontoret och Lämnade in mina påskrivna uppsägningspapper

Nu har jag även börjat att med spritpenna göra röda X i min almanacka på kontorsväggen allt eftersom återstoden av arbetsdagarna försvinner. Nedräkning alltså. Det har jag bara gjort en gång tidigare i mitt liv och det var när jag skulle rycka ut ur lumpen 1987, MUCK kallades det. Militär Utryckning Civila Kläder påstod någon att det stod för.

Det kändes Befriande att lämna in underskrivna handlingar. Livet kan man inte ha på banken. 

Dagen efter den 30e April var det, precis som vanligt alltså, den 1a Maj och den röda delen av arbetarrörelsen går traditionsenligt i 1a Maj tåg med röda fanor, banderoller och tal av mer eller mindre uppeldade politiker. Så 1a Maj är en rödlistad dag och då är man (om möjligt) LEDIG från arbetet. För mig är det möjligt och följaktligen är det Sovmorgon.

Politiker är roliga på det sättet att de i sina tal ofta glömmer bort vad de sa för några år sedan och istället upprepar något som någon annan sa för några år sedan (vilket de då totalsågade) och kritiserar därigenom skamlöst både sitt dåtida och nutida jag. Det är bra med kort minne ibland.



Alternativt användningsområde


Fast om jag tänker närmare efter så är det där en väldigt universell egenskap som drabbar människor, dit även politiker räknas, titt som tätt. Med facit i hand är det alltid lätt att veta hur man skulle gjort och om man hela tiden predikar ett och samma budskap så vore det väl ändå självaste fan om det inte skulle träffa rätt nån gång.

Dagen före Valborgsmässoafton var det även åter igen dags för ATH i min pensionsfond vilket medförde ett positivt månadsavslut för fjärde månaden i rad under 2024. 

Kvinnan jag delar mitt liv med skulle åka och hälsa på sin gamla Mor vilket innebar att Valborgsmässoafton tillbringades mol allena i huset vid havet och då kan ju nästan vad som helst hända om man blir lämnad Ensam hemma. Många röda flaggor på det 👀.



En öl i kvällssolen på altanen



Grillen tänds


Det fick, som så många gånger förr, bli Grillpremiär på Valborgsmässoafton. Ingenting märkvärdigt på grillen naturligtvis. Inga levande humrar eller ekologisk oxfilé, Valborgsmässoafton är av tradition Korvens högtidsdag. Så det blev några sådana och lite annan enklare variant av död gris. Traditioner ska upprätthållas.



Middag Valborgsmässoafton 2024


Sedan 2010 följer jag utvecklingen av min totala personliga ekonomiska status. Både det som är investerat i aktier/fonder/ETFer och det som finns som likvida medel. Allt detta summeras på den allra sista dagen varje månad. Det positiva månadsavslutet i April innebar att utvecklingen sedan 2010 landade på +1003%.

Min förhoppning var att det skulle inträffa innan utgången av 2024. Men så tidigt som i April månad var väldigt oväntat.




+1003% sedan 2010



Har Ni några traditioner kring
Valborgsmässoafton och 1a Maj ??


// Northernlightsinvestment

24 kommentarer:

  1. Grattis till beslutet, är alltid härligt att bestämma sig. Själv har jag redan fallit in i en ganska så skön pre-FIRE lunk, våren är en härlig tid att vara ledig. :-)

    Kul med nedräkningen med kryss till M.U.C.K. Minns det så väl från min påtvingade sejour i det militära för snart ett halvt sekel sedan, man satte kryss lite varstans och förundrades över hur sakta tiden gick. Lite sjukt att som 19-åring verkligen LÄNGTA att 450 dagar skulle gå, dagar som borde ha varit de bästa i ens liv fyllda med vin, kvinnor och sång men som istället fylldes av ärtsoppa, svettiga snubbar och outsäglig tristess. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur var det nu, du är i konsultbranschen men har slutat jobba nu i och med inledningen av maj månad ? Om jag minns rätt.

      Det måste vara en skön känsla. Själv ångrar jag nästan att jag lät det gå så pass långt in på året innan exitplanen förverkligades. Det hade varit skönt att gå hem för att aldrig mer återvända redan i början av Juni månad.

      Jag gillade faktiskt min Militärtjänst, eller så minns man bara det roliga. Det var i Flygvapnet och mer som ett jobb än krig. Körde en massa fordon utan körkort, det var liksom laglöst i det militära. Kom nära stridsflygplan och andra flygtyper. Flög från Luleå några svängar med Hercules till Gotland på utbytestjänst. Jobbade 24 timmar och var ledig i 24 timmar. Då gick man ut och festade och träffade den mkt vänliga lokalbefolkningen av kvinnligt kön.

      Radera
    2. Är ett par månader sedan jag gjorde patron ur, nu med a-kassa och från december med tjänstepension.

      Radera
    3. Ja, så var det. Allt kommer tillbaka till mig nu 👀. Blandar ihop alla oss gamla gubbar som är på väg att kliva ur hamsterhjulet. Min tanke är att göra någonting liknande. En mjuk pre-FIRE lunk ett par månader först.

      Radera
  2. Man tar sig för pannan när man inser att det är snö på din bild från Valborgsmässoafton. Här nere i södern har det varit fantastiskt väder med en bit över 20 grader. Nästan lite väl varmt nu när båt- och trädgårdsfix står på agendan.

    Snart sitter du där vid husväggen pensionerad och med ett litet dammoln av marikexsmulor som du just hostat ut ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är lite absurt. Tog bilden med flit så att snön skulle komma med. Idag är det väl en 25cm på den oskottade gräsmattan. Där man har skottat är marken framme men allt går i beige. Men det är mer snö än brukligt just detta år.

      Har varit i Gbg över Valborg några gånger, det har vi pratat om tidigare. Vandrat under körsbärsblommorna. 2004 var jag på fest med gratinerade havskräftor i en utflippad till lägenhet ombyggd lokal i Majorna. På småtimmarna åkte de vita linorna fram, men jag höll mig till Heineken.

      Det är en annan typ av Snö i Göte-la-borg.

      Radera
    2. Kräftor är aldrig fel! Den där pudersnön har jag alltid undvikit. Det är därför norrland är helt uteslutet för mig. Evegihetsmörker, snö in på sommaren och när man minst behöver det går solen aldrig ner. Nej det förblir västkusten med vår och sommar så får vi se vad resterande bär med sig.

      Radera
    3. Helt OK, med kräftor. Men jag är allätare så suovas på murikkan funkar bra det oxå. Alla våra olika landsändor har sin egen charm. Västkusten är fint, där har jag åkt Spårvagn många gånger. Lite för längesedan senast nu bara 👀.

      Radera
  3. Grattis till den omvända uppsägningen. Jag föreställer mig att de flesta som tänker sluta jobba och gå FIRE går in till chefen och säger upp sig men du lyckas få chefen att säga upp istället!
    Nästa år vid den här tiden då dricks det mycket kaffe mot söderväggen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker hålla goda relationer vid liv så långt det är möjligt. Du vet jag är en otroligt osocial eremiterande människa...men ändå trevlig kille 👀. Längtar väldigt mycket efter friheten just nu. Ser ut som att dessa känslor accelererar nu när tärningen är kastad.

      Ha det bra mot din egen södervägg !!

      Radera
  4. Ja första maj är märkligt, en massa människor som går runt och klagar på den politik som de själva har röstat fram. Jag fattar det inte.

    Härligt att lämna in sin avskedsansökan. Har man bara en trygg finansiell tillvaro så är ju oron minimal. Kul att se att sparandet har tagit sig så pass bra, 1000% är inte alls illa. Jag har inga siffror på vårat sparande sen den tiden, jag blev "Snålgrisen" först 2016 och det var då det majestätiska excel-arket som vet allt skapades. Ekonomin innan dess är preskriberad. Jag har dock alltid varit snål/sparsam.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Av en händelse började jag göra noteringar i ett gammalt bankhäfte 2010. Allt är relativt, en 13-åring kan gå +1000% efter sitt första sommarjobb. Men jag var 45 och tyckte mig ha en stadig summa sparad efter "halva livet", arbete, utbildning, arbete igen, kontinuerligt sparande och till slut några år av frånvaro från arbetsliv pga utbrändhet.

      Sedan blev det några bananskal in i olika varianter av arbetslivet igen och så upptäckte jag investeringar på börsen och senare FIRE-teori. Bestämde mig för att satsa mot FIRE 2019.

      På den vägen är det. Nu kan jag leva på arbetsbefriade inkomster.

      Radera
  5. Vilken Valborgsafton alltså efter att ha lämnat in påskrivna uppsägningspapper! Stort rattis till att du nu tagit detta enorma steg NLI! Att dessutom pricka in nytt ATH där den 30/4, ja mycket bättre kan det ju inte bli. +1003% är en fin utveckling.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nån gång måste man ta steget. snacka går ju, men snacka så det går är svårare 👀. Tycker mig generellt känna en större stabilitet och "känsla av att vara redo" just nu med inte bara investerat utan även en stor buffertkassa. Det är ett bra läge att ta steget ut i något annat. Speciellt när hälsan börjar säga ifrån.

      Du har väl en del vankelmod kvar ännu, och överväganden. Men förr eller senare kommer även du fram 👀.

      Radera
  6. Vi har en lite tradition här. En familjemedlem fyller år just 1 maj, så vi flaggar alltid av den anledningen. Sedan skulle vi väl säkert flagga ändå, även om det inte förhållit sig så. Däremot glömmer vi alltid att flagga den dagen innan, alltså 30/4. Det är verkligen inte med flit och skulle jag någon gång minnas, så skulle flaggan hissas. I sann mellanmjölksrojalismsanda. (Eller för lilla Valborg!)

    Eller skulle den det...? För det har blivit en grej här mellan oss och en granne, pensionerad hög och/ eller förnäm chef. Han flaggar alltid för kung och fosterland, men bara tvär-vägrar att flagga på arbetarnas dag. Så jag tycker att det är lite kul att glömma bort flaggningen dagen innan och raskt springa ut och hissa flaggan klockan 09:00 den 1/5.

    Jag föreställer mig att han sitter och muttrar något där han sitter och tittar ut genom köksfönstret, över sin kaffekopp som lilla frun ställt framför honom. Något om obildat patrask måhända?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sånt där är kul, hur snäll man nu än är till sin läggning, att driva grannar till vansinne. Men det där låter väl mest som ett practical joke, om än upprepat traditionsenligt. Jag minns när en granne en bit bort köpte tupp eftersom hans granne (de hade lite svårt att tåla varandra) var en extremt ljudkänslig kverulant och självpåtagen områdespolis. Jösses vad jag garvade då 👀.

      Själv skulle jag kunna tänka mig att hissa Regnbågsflaggan. Alltid stör det någon.

      Tack och lov för att du nu är på väg att utbilda dig. Då faller även det argumentet platt till marken 👀.

      Radera
  7. Grattis till milstolpen/steget på vägen. Nu rullar det verkligen på!
    Säger som Kalkyl, jag hade kanske förväntat mig litegrann snö(blask) på Valborg, men inte så stora drivor :-o Det är verkligen ett avlångt land vi bor i. Här slog körsbären ut sent, så nu är det rosa träd överallt.

    Sitter på min cirkus idag och är lätt irriterad över att de frågor jag ställde i förra veckan till en viss person hänvisades vidare till en annan. Denna annan hänvisade idag tillbaka och kan ni tänka er, NU hade första personen i fråga svar! Egentligen är inte denna sak vår uppgift, men nån höghöjdare har lovat en kompis att vi ska lösa det. För vi kan sånt. Tror de :-)

    Sköt om dig där i solen vid husväggen.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just detta år verkar det ha varit extra avlångt. Igår på morgonen singlade några enstaka snöflingor till marken. Men jag trotsade vintern och bytte ändå till sommardäck på bilen. Nu får det vara nog. Faktiskt hotas det med lite snö även nu på fredag 👀.

      På min Cirkus får jag inte svar på mina frågor trots att jag började fråga för 3 veckor sedan. Tack och lov närmar det sig slutet för min tid av obesvarade frågor och krångel att få ihop projekt.

      Sköt om dig du oxå Grisen !! 👀

      Radera
  8. Helt tydligt att FIRE upptar mycket av dina tankar nu när de senaste inläggen alla berör Exit, nu "Lämnade in mina påskrivna uppsägningspapper" och tidigare "None More Year", "Avvecklingssamtal" och "Ryktet om RE går".

    Nästa vecka är det 14/5 vilket jag tyckte var ett bra uppsägningsdatum i ett inlägg. Fortfarande vacklas det men jag återkommer :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en process som jag gör nu för andra gången i livet. Den här gången kommer jag förhoppningsvis ända fram utan missöden. Vill dokumentera den processen för mig själv och reflektera över det som händer.

      14e Maj är ett bra datum. Det var så jag tänkte mig det förra gången, sluta när det blev sommar och så vara klar med det. Nu blir det jobba några månader, sedan en semesterperiod och därefter några månader ytterligare jobb. Det får gå det oxå. Funderar på att boka en resa söderut i November/December för att fira lite extra.

      Jag läser med spänning om ditt vacklande 👀.

      Radera
  9. Vad kul att höra att du äntligen formellt är uppsagd och att nedräkningen på allvar har börjat! Stort grattis och hoppas av att du får njuta av dit tidigare slit med en behaglig tillvaro framåt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så hemskt mycket för dessa välgångsönskningar !! Min största förhoppning är att få fortsätta vara någorlunda frisk så att en (iofs ganska lugn enligt planen) vardag orkas med.

      Känns faktiskt som att jag slitit på en hel del i mitt liv. Samtidigt undrar jag ofta vart tusan tiden tog vägen. Pengar är nog ett mindre problem än tid fortsättningsvis. Därför vill jag skapa mer fri tid.

      Radera
  10. Grattis till en fin milstolpe och till påskrivna papper. Du är några år äldre än mig så jag får borra ner huvudet och köra 5-6 år till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör så !! Det viktigaste är att vi nu funnit en väg framåt mot möjligheten att göra en tidigare exit. Ibland tänker jag att det kan inte vara roligt att befinna sig i en situation av vantrivsel utan möjlighet att påverka. Många bekanta befinner sig där tyvärr.

      Glad för min egen skull att jag själv skapat en möjlighet att lägga av nu när det börjat gå tungt.

      Du kommer snart fram till Möjligheten.

      Radera