söndag 12 maj 2024

Frihetskvot

Frihetskvot är det senaste mätetalet som jag börjat följa i min privatekonomi. Det är inte mer än 2-3 år sedan jag drog igång den rutinen. I början nöjde jag mig med att räkna ut det för helåret (verifierar att man är FI helt enkelt). Sedan blev det kvartalsvis för mig själv bara, ibland skrev jag några rader om det på bloggen, och nu när det snart är dags att stå på egna ben (RE) testar jag att verifiera månadsvis. Det är inte så komplicerat, och tar inte mer än 5 minuter i anspråk per månad att föra in uppgifterna som redan finns i Excellarket.

Lite längre tid än så tar det såklart att skapa en ny flik i Excellarket, göra en liten tabell, mata in uppgifterna, skissa upp ett diagram, schamponera, frisera och stajla till det hela enligt önskad färgskala etc. Det är en engångspost på ungefär 45 minuter till en utgift om 1200 SEK under förutsättning att man lyckas undvika att köpa på sig någon oumbärlig produkt vid utcheckningen.

Om man går till en professionell Frisersalong alltså. 

Klipper man och stajlar sig själv, som jag gör, med en gratis hårklippningsmaskin vilken införskaffats via Julklappspresentkort från Cirkusen blir det en betydligt lägre utgift. 1,2 SEK får jag det till, en tusendel. Resultatet blir naturligtvis amatörmässigt och man riskerar sitta där med en skamlig pottklippning, men i ett Hus ute vid Havet är det där inte så noga. Fåglarna uppe i träden bryr sig inte det minsta, så varför ska jag.



"Men min Frihetskvot är stor !!"


Oj, nu gled jag som vanligt iväg på ett stickspår. Det är märkligt hur hjärnan fungerar när den får stå och puttra på tomgång.

Din tomgångsekonomi är för övrigt exakt vad Frihetskvoten syftar på.

I min värld är Frihetskvot helt enkelt hur stor andel av mina vardagliga Utgifter som betalas medans jag ligger och sover av mina Utdelningar. Utgifter som boende, mat, transport, kläder, räntor och amorteringar på lån, skatter, fack och a-kassa, mobiltelefon, avgifter, gymkort etc. Helt enkelt de årliga räkningarna som tvingar Oss att på något vis dra in pengar till hushållet. 

Ska du däremot spendera en lyxig månad på på en Resort på Mauritius eller köpa en ny Ferrari så ingår det inte i den summa som en Frihetskvot baseras på. Inte i min värld i alla fall, det får man lösa med sparade pengar. 

Utdelningarna har jag följt länge nu (9 år) och Utgifterna sedan 2021. Det är en nödvändighet om man vill kunna bekräfta, åtminstone för sig själv, att man är finansiellt oberoende (FI) eller hur långt det är kvar till den essentiella punkten i FIRE-resenärens liv. 

Det finns naturligtvis andra sätt att täcka sina utgifter från ekonomiska investeringar och konstatera ett finansiellt oberoende. Man kan till exempel välja att sälja av någon procentuell andel varje år. Men jag har valt att i huvudsak använda mig av direktavkastningen från min pensionsfond för att mäta min årliga Frihetskvot.  

Idealet är naturligtvis att ha en årlig Frihetskvot som uppgår till minst 1,0 vilket alltså är break even och man kan kalla sig för finansiellt oberoende (FI) eftersom man egentligen inte behövde gå till jobbet under året för att betala sina Utgifter. Då går det jämt upp i ekonomin och en klassisk Lyxfällan analys inbegriper inte några överkryssade pengar på budgettavlan.



 "Inkomsten måste helt enkelt vara för liten..."  


Eftersom jag älskar diagram 👀 så följer jag nu min Frihetskvot månadsvis och YTD. Kan konstatera att under februari månad täcks inte mina utgifter till fullo av utdelningarna men övriga månader 2024 gav ett överskott och till och med April månad 2024 uppgår Frihetskvoten till 1,65.



Frihetskvot till och med April månad är 1,65


Målet för helåret 2024 är Frihetskvot 1,5 (vilket är vad 2023 landade på) och överskottet på 0,5 årsutgifter väl framme i FIRE ska troligtvis slösas bort på lustfyllda dekadenta förströelser såsom paraplydrinkar på en sandstrand någon månad per år.

En bisarr egenhet, gränsande till det sjukliga, är att jag trivs alldeles för bra på hemmaplan. Väl på plats på en spansk all-inclusive anläggning med en paraplydrink i handen nere vid poolbaren och en mixad grillbuffé som väntar till middag så känns väl inte livet så värst komplicerat. Men det är alltid skönt att komma hem och väl hemma så tar det i princip ett halvår innan reslusten väcks igen.

Lösningen på det lyxproblemet kan väl vara att åka iväg i början och slutet på den mörka kalla snöperioden här uppe i Norrland. För i mitten (Jul/Nyår) vill jag vara hemma. Eller så får det bli långresor i 1,5-2 månader i lugnare tempo. Måste bara hitta lämpliga resmål/boenden.

I yttersta nödfall får väl överskottet återinvesteras i pensionsfonden så att utdelningarna växer ännu snabbare och drar med sig Frihetskvoten uppåt. Men det vore nästan lite tragiskt. För vem behöver ännu mer pengar när tiden är den springande punkten.



Har Ni några bra tips på Resmål och Boenden 
för en skötsam och ordentlig äldre Herre ??

👀

// Northernlightsinvestment

21 kommentarer:

  1. Intressant. Jag brukar räkna över ett helår och där har vi slagit vår minimala frihetskvot (35000 kr), men kommer att spara på under några år till, för att nå upp till 65-70000 per månad innan vi checkar ut båda två. Då kan jag känna mig lugn med att det finns cash över till allt sm vi kan tänkas ta oss för. Fru Snålgris har inte ens fyllt 40 (några år till) och jag har inte ens fyllt 45, så vad gör säg 5 år till, om livet kan bli så mycket bättre. Nu ligger vi runt 38000 brutto i utdelningar, och med belåning av portfölj och hus känns det sisådär att båda slutar jobba. Det hade antagligen fungerat, men till hiskeliga marginaler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så ni siktar mot kvot 2,0 innan "exit". Det är ett bra mål, jag övervägde ett tag att dra iväg i den riktningen. Men kände nu att det var dags att kasta in handduken. Sedan blir det väl hur som helst 1,0 när det är RE. Kanske i bägge våra fall.

      Jag har ju ingen familj/barn på det vis som du har och är betydligt äldre. Kanske lättare då att uppskatta det framtida behovet, man känner kanske sig själv bättre och har slutit ut en del av grejerna som man hade på listan för 20 år sedan. Ergo behöver inte skjuta över 1,0 med så mycket. Det är iaf så jag resonerade nu när jag bestämde mig för att kliva av. Det är som jag skriver...pengar är inte troligt att det blir den begränsande faktorn framöver. Det är tiden.

      Radera
  2. Jag har tyvärr inte orkat upprätthålla mina Excelark de senaste åren, men nu när FIRE börjar närma sig är det dags att börja om igen då marginalerna kommer bli lite mindre.

    Angående resmål är jag inte så berest men förra året var jag i Dublin och det måste jag säga blev en ny favorit: tryggt, rent, kort resa och otroliga pubar överallt men väl dyrt (faktiskt dyrare än Stockholm). Man åker heller inte till Irland för vädret.

    Långresa i lugnt i tempo - det vill jag också göra i FIRE. Jag tänker direkt på Thailand som jag inte varit i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig weekend eller lite längre resor i större städer i Europa. Har iofs redan varit över nästan hela Europa, men en del ställen kan man väl besöka flera ggr. Börjar dessutom bli väldigt länge sedan nu...20-40 år sedan.

      Thailand var jag till -94, det är enda gången. Även Malaysia och Japan. Thailand var bekvämt och prisvärt, vet inte hur det är nu. Vietnam sägs även vara ett populärt resmål.

      Jag skapade ett innehavsark liknande det du hade en gång, men det lade jag ner för något år sedan. Det var mest för att kunna plocka lite fakta/statistik från men krävde lite för mkt för att administrera/upprätthålla. Det mesta kan ju fås från Avanza, om än inte riktigt som jag vill ha det.

      Excellarket innehåller nu bara det mest nödvändiga och det tar 1 timma per månad i anspråk att uppdatera. Det är det värt.

      Radera
  3. För första gången nådde jag en negativ sparkvot för en månad, april. Då betalades kvarskatt som orsakas av ISK skatten minus ränteavdrag in... Smetar du ut den skatten på årets 12 mån?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sparkvoten är aldrig negativ för mig, dvs sparkvot av lön från arbete. Frihetskvoten är ju täckningen av utgifter av kontantutdelningarna, å den var negativ i februari.

      Jag betalarr skatten på mina Kapitalförsäkringar 4ggr per år, kör bara med kapitalförsäkringar numera. Jag betalar den skatten via buffertkassan vilket eg belastar sparkvoten negativt.

      Radera
    2. Hm ja bra kommentar här. Ska ta en liten fundera kring dessa begrepp igen, inte framför datorn nu. Kanske inte har rätt definition på plats. Oavsett så går det inte att parera svällande årsskatt och det blir en allt värre plump i protokollen som förstör medelvärdet. 4ggr/år är trevligare.

      Radera
    3. Ja, just Frihetskvot baserar sig ju på hur "fri" man är i förhållande till det investerade kapitalet. Om man nu väljer att sälja av via 4%-regeln eller leva av kontantutdelningar är väl bara ett personligt val.

      Skatten har dragit iväg med ökande portföljvärde och insättningar. Definitivt. Inget problem just nu för mig då jag fortfarande arbetar och drar in en lönecheck. Lite bistert känns det att investera skattade pengar och betala ännu mer skatt på avkastningen.

      Vet faktiskt inte hur det fungerar i övrigt hasardspel ;)

      Radera
    4. Blev ju tvungen att kontrollera definitionerna jag jobbar efter:

      * frihetskvot = utdelningar / utgifter
      * sparkvot = (inkomst+utdelningar-utgifter) / (inkomst+utdelningar)

      Med dessa definitioner får klargöras att en sparkvot på -0.15 var exkl utdelningar. Frihetskvoten blev 3.30 för april, ja trots massiv extraskatt inbetald som låter staten fortsätta sin tveksamma vandel... Jaja, alltid lurigt med de flesta mätetal och gäller att hålla rätt på vad som ingår eller inte.

      Radera
  4. Det därmed resandet har blivit lite märkligt för min del. Längtar ofta bort, speciellt under vinterhalvåret, men sen när jag väl masat mig iväg tar det inte så lång tid innan jag börjar längta hem igen.

    Kanske är det åldern som börjar göra sig påmind, för när jag var ung hade jag aldrig så bråttom hem. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade inte heller bråttom hem. Vet inte heller vad det beror på att det inte är så längre, kanske har jag insett hur bra det är på hemmaplan. I alla fall på min hemmaplan, det är tyvärr väldigt många som har det kämpigt här på hemmaplan.

      Lite längre resor i lugnt tempo kanske är lösningen.

      Radera
  5. oh vilken himla trevlig fråga ! sånt här älskar jag. Leta resor. vad sägs om San christobal de laguna ? Hotell Gran hotel de laguna stad på norra teneriffa. buss till vandringsleder eller strand. hotellet ligger i Vackert område mitt i centrum. Takpool, jacuzzi och välutrustat gym. bra frukost med färskpressad juice. vinbutik på plats . eller lägenhet utanför puerto de la cruz ? mycket bra betyg fullt utrustat kök, tvättmaskin , vacker utsikt ..... Maresía Village. Madeira : Apartamento Charmoso no Funchal, com grande Jardim e Vista Esplêndida .... vacker trädgård och fin utsikt. himla trevliga levador vandringar på ön. ( obs inga köpråd som man säger i aktievärlden..o jag har inte varit på plats utan mera letat efter sånt jag skulle gilla åka till )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack !! Det var en väldigt seriöst menad fråga från min sida.

      Man tycker ju inte alltid likadant som andra människor, jag är tex själv ganska förnöjd och inte särskilt bortskämd. Sedan möter man ibland människor som klagar och gnäller över det mesta. Då brukar jag tänka att det är väl lika bra att de stannar hemma istället.

      Kanarieöarna...Gran Canaria...var jag till i december. All-inclusive på Suitehotel i Playa Ingles. Det var väldigt bra, bra mat och dryck och personal. Dit kan jag tänka mig att åka igen en vecka lite lyxigt sådär.

      Teneriffa har jag aldrig varit på, mellanlandade bara där nu i december vid hemresan. Många säger att det är en trevlig ö. Kanske provar jag det i framtiden.

      Intressant för mig är prisvärda pensionat eller liknande med halvpension där man kan stanna lite längre. När man knallar omkring tex på Gran Canaria, eller åker buss, ser man ju att det finns oerhört mycket hotell/pensionat etc.

      Radera
  6. Så här i utdelningstider blir jag avundsjuk på alla som redovisar sina utdelningar, och får årets utdelningar att täcka årets utgifter.

    Jag sätter mig då och funderar på vad jag skulle sälja för att istället köpa något med högre, eller åtminstone utdelning. Sen ser jag på aktierna med högre utdelning och konstaterar att tillväxten är väldigt låg, inte sällan negativ. Jag blir nog sittande med mina icke utdelande, eller lågutelande innehav som tickar upp i en hyfsad takt istället. Men visst hade det varit skönt att slippa sälja för att få loss kapital.

    Så min avundsjuka på er med hög utdelning kvarstår. En dag kanske jag sällar mig till er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går säkert minst lika bra att sälja av när det är dags att stärka upp kassan. Men jag...som sagt...gillar det där passiva i att inte behöva sälja.

      Det kanske låter lite knepigt...men i det läge där jag befinner mig nu med sparkapitalet så bryr jag mig inte mycket om utvecklingen på nedersta raden. Det är inte den som, i mitt fall, ger mig min Frihetskvot. Jag blir inte gladare bara för att min procentuella utveckling skulle varit högre någon annanstans.

      Men jag kör en mixad strategi, med både aktier och fonder/ETFer. Dock har jag i och med det ökade utbudet även låtit fonder/ETFer i de flesta fall utgöras av kontantutdelande varianter.

      Man lockas ibland av alternativa strategier än sin egen. Men det finns flera sätt att lösa en målsättning om finansiellt oberoende.

      Radera
  7. Tyvärr inga restips, har inte varit utanför landet på kanske 10 år.
    Men jag tänker att man kan prova sig fram när man är pensionär. Även om inte alla resor blir bra så hittar man säkert något man gillar till slut.

    Jag gillar tanken på att resa långsamt under en längre tid. Att slöa sig fram genom Europa låter riktigt trevligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tågluffade några svängar genom Europa för lite drygt 40 år sedan. Både storstäder och party på Ibiza och den grekiska övärlden. Sov ibland bara ute på gatan eller i en park (Barcelona, Venedig) eller tältade eller vandrarhem. Det var ett långsamt resande som jag uppskattade i den ålder jag var då.

      Kan väl vara en tanke, att söka sig fram planlöst igen eller med en grundplan. Även om det den här gången är boende av lite bättre kvalitet som gäller. Med åren blir man, i alla fall jag, bekväm och lite stel i kroppen.

      Möjligheterna är väl stora.

      Radera
  8. Kan tipsa om Madeira som jag tycker är bra. Verkar vara ungefär i samma ålder som dig och det är mest medelålders/äldre som reser dit. Mycket vackert, fin natur, vandringar och annat om man vill. Trevliga restauranger med god mat. Man slipper stupfulla ungdomar, småbarn, högljutt nattliv och mycket turistigt krimskrams, bara fördelar med andra ord 😀

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack !! Dit har jag aldrig varit, det är väl en annan av Kanarieöarna. Har hört ngnstans att det är den "grönaste" av dessa öar. Sedan vet jag att den har ett eget vin uppkallat efter sig.

      Det är definitivt ett alternativ. Stupfull ungdom, det var för 40 år sedan i mitt fall. Då kan jag även tänka mig att jag själv var lite högljudd. Numera är det en betydligt mer tillbakalutad version.

      Hotellet som vi var på nu senaste trippen till Gran Canaria var faktiskt med åldersgräns neråt, 16 år tror jag. Det var inte så livat, passade mig ganska bra. Faktiskt var det lite för lugnt bitvis, medelåldern var nog 15 år högre än min.

      Men Sol, Mat och Dryck var på topp. Hotellet hette Suitehotell, dit kan jag tänka mig att åka på all-inclusive igen. Man vet vad man får.

      Radera
  9. Först konstaterar jag att du har inte tänkt leva upp kapitalet innan du dör så någon lycklig själ får köpa en Ferrari för dina pengar så småningom. Die with zero kallas det när man matchar kapitalets slut mot livets slut vilket kan vara nog så svårt har jag förstått.

    Mitt restips får bli Gran Canaria 👀, det är ju alternativet om man vill ha lite värme när vi har vinter utan att åka till Thailand och dit vill jag inte åka. Senast var vi i San Augustin på ett snarlikt hotell som det du var på med åldersgräns nedåt. Har aldrig provat all-inclusive , tycker att halva tjusningen är att gå ut i solnedgången och hitta en trevlig restaurang med förhoppningsvis god mat där de inte kastar in en allt för hårt. Hittills har jag varit på någon Kanarieö när jag fyllde 30, 40 och 50. Tänker fortsätta den sviten.

    Europeiska städer kan vara nog så trevliga om man har en långhelg till förfogande. Budapest ska jag besöka igen, god mat, gott öl och trevliga spa-bad (om man gillar att bada).

    Såg att Skellefteå Airport hade flygbolag som flyger till Sicilien i år. Det verkar vara ett spännande ställe också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där är faktiskt ett litet dilemma. Sambon, om hon sköter sig, blir väl den lyckliga själen. Det finns en viss tragik i att frontalkrocka oåterkalleligt med alldeles för mycket bensin kvar i tanken. Dock kan man inte veta när det inträffar varvid en viss återstående planeringstid (strategin) kan anses finnas ännu. Eller inte, vem vet, inte du, inte jag etc....

      De senaste 3 resorna utomlands (en 10-års period) har gått till Gran Canaria. Det är helt OK för mig och efter att ha provat all-inclusive för första gången för 10 år sedan så har det blivit det sedan dess. Jag var inte heller positiv till det, men för en 1 veckas resa så är det oerhört bekvämt (och prisvärt) faktiskt.

      Den romantiserade bilden av att gå ut och hitta en fin restaurang och la-di-la-la-di-la osv har jag lämnat bakom mig. Åtminstone för en kortare tripp. Befinner man sig dessutom på ett turistställe...vilket man lär göra...så blir det väl lite likartad mat på vilken som av restaurangerna man väljer.

      Det är mkt möjligt att det blir GC även på min nästa resa, kan tänka mig det hotellet med all-inclusive som vi var på i December. Det var mycket bra.

      Budapest har jag funderat på länge och Gellertbaden. Det är ju Ungern då, de har inte så många pluspoäng i min bok just nu. Fast folket och miljöerna kan ju vara väldigt bra trots Ledningen i landet.

      Radera