fredag 27 januari 2023

Enkla Frökusar 48 st

Nu har jag hittat det optimala matbrödet avseende enkelheten i själva bakningen, hyffsad grad av nyttighet, priset naturligtvis, städningen efteråt och definitivt smaken !! 

Å det vill inte säga lite att kunna proklamera detta efter så många år (nästan 40) av ibland sporadiskt men oftast kontinuerligt knådande av bakdelar.

Länge var jag övertygad om att detta med limpor var svaret på det ultimata matbrödet, till exempel dessa Limpor från Litauen, eftersom de jäser i helt och hållet i formen och kräver lite hantering. Men så är det ju det där med att de ska skivas i en himla massa skivor efteråt. Det smular och tjorvar alldeles förskräckligt och jag får mycket ovett av sambon för detta 👀.



Limpor från Litauen


Ett tag var favoritbrödet någon form av enkla mindre frallor/brytbröd i långpanna, som i den väldigt smidiga varianten Enkelt Brytbröd, eftersom de är utpräglat självständiga till sin läggning och även de jäser på samma plats som de senare ska bakas i (en långpanna). Om det bara inte vore för allt individuellt hanterande innan de har tagit sig fram till långpannan.



Obrutna Brytbröd


För en tid sedan köpte jag faktiskt, på extrapris naturligtvis, en laddning så kallade Frökusar respektive Fruktkusar nere på Willys. Det är sambons favoritbröd och även jag tycker de är goda. Ungefär 4cm höga med knapriga frön (och frukt) både på insidan och utsidan. På extrapris kostar de ungefär 3 SEK per styck, inte sådär superbilliga ens i det fallet alltså.

När det så blev dags att fylla på brödförrådet (frysen alltså) så slog mig tanken om det inte går att åstadkomma något liknande själv. Det gick faktiskt väldigt smidigt och kostnaden blev ungefär 1 SEK per Frökuse !!

I allt väsentligt följer jag beskrivningen enligt tidigare översiktliga blogginlägg Dagligt bröd där min förenklade ad hoc bakprocess beskrivs.


Frökusar i långpanna (48 stycken)  

  • Börja med att skålla de lite grövre ingredienserna. Den här gången använde jag huvudsakligen Mjölk som degvätska (1 liter) och lite vatten (ca 3 dl) som värmdes till nära kokpunkten i mikrovågsugnen.
  • Blanda i en stor degbunke (jag kör med en rostfri) några dl fiberhavregryn, några dl grahamsmjöl, lite mathavre, lite korngryn, salt, lite pumpakärnor, lite solroskärnor, sisådär 3/4 dl rapsolja och en skvätt brödsirap (för jäsningens skull mestadels).
  • Häll degvätskan (nära kokpunkten) över de torra ingredienserna i skållningen. Detta förfarande med skållning ger dig i slutändan ett saftigare matbröd med härlig textur.
  • Rör om och låt det svalna till ca 40-45 graders temperatur.
  • Blanda i en liten bunke några dl vetemjöl och några dl sojamjöl samt en påse torrjäst. Det är inte så himla noga med sojamjölet, det använder jag mest bara för att sambon beställt hem några påsar på extrapris från Matsmart. Den lilla fördelen är väl främst att det är proteinrikt och därför ger ett något högre näringsinnehåll.
  • Blanda omsorgsfullt jäst + mjölblandning i den avsvalnade skållningen. Jag kör vanligtvis bara med en standard elvisp med degkrokar. Fortsätt med att fylla på, under samtidig degkrokskörning, med mer vetemjöl till dess att konsistensen på din deg blir smidig och ganska klibbfri.
  • Förutom vetemjöl kan man naturligtvis använda sig av andra mjölvarianter som rågsikt, grahamsmjöl, grovt rågmjöl osv. Men eftersom jag redan blandat i en massa fiberkällor och andra nyttigheter i skållningen så kör jag bara med standard vetemjöl.
  • Man måste komma ihåg att om brödet uteslutande består av grova ingredienser så blir det ofta svårjäst, buttert och tungsint till sin läggning 👀.
  • Vält omedelbart upp den degkroksknådade degen på mjölat underrede. Jag kör oftast med diskbänken. Vänd igenom degen några minuter med mjölade händer så att den rätta stunsen uppnås.
  • Dela degen i 2 delar. Kavla flyhänt ut varje del (ca 2 cm tjocklek) och placera på plåt med bakplåtspapper.
  • Leta reda på din pizzaslicer (av teflonplast så att inte plåten skadas) och skär upp degsjoken i lämpligt stora rutor.    



Pizzaslicern har fått jobba

  • Låt bröden jäsa övertäckta med kökshandduk ca 90-120 minuter.
  • Kör igång ugnen på ca 200 grader.
  • Vispa upp 2st ägg i en liten skål.
  • Pensla bröden med det uppvispade ägget (precis innan plåten ska in i ugnen) och strössla över till exempel örtsalt, solroskärnor, pumpafrön, hela linfrön.
  • Grädda mitt i ugnen ca 12-14 minuter. Håll lite koll så att det utvecklas tillfyllest.



47 stycken (1 är redan uppäten) Frökusar

  • När bröden svalnat lite bryts de försiktigt isär och travas lite småsexigt ovanpå varandra (till exempel) för fortsatt avsvalning.


Travade småsexigt ovanpå varandra

  • När de svalnat packas bröden lämpligen i påsar och fryses in inför kommande frukostar eller som tillbehör till en tallrik med valfri soppa.



Frukost i Norrland


  • Jag blev faktiskt så himla nöjd med både enkelhet i förfarande och smak på detta bröd att de två efterföljande brödbaken här hemma har varit av samma typ. Jag bakar vanligtvis med intervall om 3-4 veckor i dagsläget.
  • Dock med en del variationer i ingredienslistan. Men det är normalt förfarande för mig. Trist och monotont att hålla på med recept, då är risken stor att det blir likadant varenda gång. 
  • Bättre för en gammal vresig understimulerad gubbe att utmana ödet, inte veta exakt vad som väntar runt hörnet och få ett litet adrenalinpåslag i vardagen !! 👀 



Brödbak nr 2 äggpenslade och beströdda



Brödbak nr 2 färdiggräddade



Brödbak nr 2 sexigt på varandra



Brödbak nr 3 åker in i ugnen



Brödbak nr 3 färdiggräddade


Ibland fattas det en brödbit på bilden. Det är sambon som, likt en hungrig labrador, kastar sig över bröden och ska äta ostmackor med mjölk direkt när de har kommit ut ur ugnen.



Vårt dagliga Bröd giv Oss idag !! // Northernlightsinvestment

6 kommentarer:

  1. De där köpe-frökusarna har jag också upptäckt och de är en av mina absoluta favoriter, men lite dyra dock även vid extrapris som du skriver.

    Att du lyckats så väl med en egen variant är imponerande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många köpesbröd kan vara väl så goda som hembakt. Och omvänt gäller även. Ett hembakt blir aldrig exakt samma som det köpta. De har bra ugnar, bra maskiner och stort kunnande även de industriella bagarna :)

      Nästa variant blir nog att experimentera med att blanda lite blåbär och lingon, dock inte så att det tar överhand, i degen. Ibland finriver jag även morötter och palsternacka i degen.

      Det ger mig glädje och tillfredställelse att baka. Det är en brygga tillbaka till min barndom. Tradition och påminnelse.

      Radera
  2. Ser fint o gott ut! Inte mkt för att följa recept men ska testa dessa. Bakar mest bröd och då i formar vilka blir mycket bra men visst kräver skärning.
    Vårt dagliga Bröd giv Oss idag !! är inte dum alls och har hört den många gånger, när jag tvingas ta del av nyheterna nuförtiden undrar jag vad fan som hände...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag följer aldrig heller några recept. Utgår bara från ett grundkoncept och improviserar kring det. Formar är smidigt, långpanna eller på plåt är nästan lika smidigt. I bägge fallen är den största fördelen att det minimerar hanterandet. Brödet jäser på samma plats som det ska gräddas. Det är väl bara bakmaskin som är snäppet ännu smidigare.

      Mycket tokigt som har hänt de sista 40 åren och ännu mera de sista 20 åren. Eller så är det bara vi som börjar bli gamla :)

      Radera
  3. Ser sjukt gott ut! 🤩 Men vilken tråkig inställning att gnälla på den som bakar gott bröd för att det blir smulor!!! Bröd smular, learn to live with it. 😁 annars kan man ju alltid äta gröt eller müsli, eller varför inte steka lite ägg, om man är lagd åt det hållet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte så illa menat. Bara lite gemytligt gnabbande, och så passade det ju bra in på vinklingen av mitt inlägg ;)

      Gröt kör jag ibland till lunch eller middag, ibland med äggmacka. Oftast med hembakt bröd :)

      Tack för din kommentar !!

      Radera