söndag 23 januari 2022

Haloumibiffar 10 SEK

Att mitt matlagningsintresse är onormalt stort är ingen överdrift. Så pass stort att det, utifrån de traditionella könsroller som förelåg under 1950-talet, i mitt kök är fullkomligt omvända världen. 

Här är det nämligen kvinnan som ligger på soffan och slösurfar på paddan (eller vad hon nu pysslar med) tills mannen ropar "Maten är klar" varpå hon kommer farande som skjuten ur en kanon likt en glad cockerspaniel som hör att husse smygprovsmakar julskinkan.

Nuförtiden är det tack och lov mera jämställt vad gäller den dagliga maten i vårt svenska samhälle. Oberoende av kön är det någon lunchrestaurang som tillhandahåller dagens lunch. En familjepizza till middag därtill så är man i hamn. Det har jag nämligen sett på Lyxfällan. 

Men ibland händer det trots allt (3 ggr per år ungefär). Att jag kommer hem till dukat bord.

Haloumibiffar (8 port) 

Den här speciella gången var det vegetariska biffar som serverades. Därmed kräver just detta matlagningsinlägg mycket liten ansträngning från min sida. Dels såg jag inte vad som hände i köket (jag var på gymmet), men däremot vet jag att recept alltid följs slaviskt när sambon lagar mat.

  • Gör en dubbel sats enligt nedanstående:




Recept på Haloumibiffar från Buffé nr9 anno 2016


  • Så får du tillsammans med jasminris och en fräsch blandad sallad det här slutresultatet på tallriken:



Haloumibiffar kan man bli överraskad med under stundom 


  • Dessa biffar förefaller enligt receptet väldigt lättlagade och smaken är sannerligen jättegod !!


73 de Northernlightsinvestment

2 kommentarer:

  1. Det lät spännande och smidigt, blir å prova! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen jättesmidigt. Har inte provat göra själv, det är sambons paradrätt numera tillsammans med stuvade makaroner och köttfärssås. Det är grejer som hon oftast gör. Det är inte lätt att ha mig som övervakare i köket...om jag råkar se att löken hackas på fel sätt :) Usch så jag kväver kreativiteten....

      Radera