lördag 23 oktober 2021

Kycklingschnitzel 11 SEK

Mot slutet på veckan började det sina i kylskåpet avseende mat prêt-a-manger. Så på lunchen plockade jag fram 900g fryst kycklingfilé (39,90 på Willys) och lade på upptining nere i köksvasken. Efter gympasset skulle det så hurtigt tillredas i någon form.

Det fick lov att bli:

Kycklingschnitzel (6 portioner)

  • Plocka fram din speciella kycklingskärbräda, med tuschpenna uppmärkt K så att den aldrig används till andra ändamål.
  • Dela med vass kniv de (i mitt fall) 3 stora nu tinade kycklingfiléerna på längden på "platten". Förslagsvis görs det ungefär på samma sätt som du delar en sockerkaksbotten inför tårtfabrikation, dvs med kniven horisontellt längs med skärbrädan. Massera lätt ut de blivande schnitzlarna med handloven. Låt vila.
  • Släng ihop en kall yoghurtsås med curryfeeling. Matlagningsyoghurt, vanlig simpel curry, salt, peppar, vitlökspulver, chilipulver, lite sweetchili sauce, en doft av BBQ sauce. Späd till önskad konsistens med vanlig ordinär filmjölk. Rör om ordentligt. In i kylen för fullbordande av giftermål med efterföljande vila.
  • Iordningställ 3 stycken mellanlandningsplatser för den ovan delade kycklingfilén: 1. En tallrik med ca 1 dl vetemjöl utspritt 2. En bunke med 3 mellanstora ägg hopvispade 3. En tallrik med ca 2 dl ströbröd ganska redigt uppkryddat med peppar, chili, vitlök, ingefära. Salt ska man vara försiktig med vid fryst kyckling då den redan är saltad med saltlag. Man kan alltid pudra över lite örtsalt efter färdig stekning/provsmakning.
  • Låt nu de skivade kycklingfiléerna omsorgsfullt landa i vardera 1 => 2 => 3 och tillse att de får på sig god mängd vid varje station. Lägg de färdigpanerade schnitzlarna på ett fat. För mig blev det alltså 6st stora stekfärdiga schnitzlar.
  • Värm upp en stekpanna (gärna gjutjärn) med god värmemagasineringskapacitet. Tillsätt rikligt med olja (ca 0,75 dl) men det behöver inte täcka hela filéerna. De ska vändas efter ca halva tiden. 
  • Placera 3 schnitzlar i stekpannan med uppvärmd olja och låt steka på ca 3/4 maxvärme under storleksordningen 4,5-5 minuter.   


Stekning av första sidan ca 4,5 minuter


  • Vänd schnitzlarna och låt steka på andra sidan samma lika ca 4,5-5 minuter.



Stekning andra sidan. Doftar gott i köket nu !!

  • Schasa bort sambon som likt en hungrig stövare under en längre tid nu cirkulerat fram och tillbaka bakom ryggen med stegrande desperat repetitiv frågeställning "Är det inte färdigt snart då !!??". Det är kyckling, det måste tillagas omsorgsfullt.
  • Rå kyckling är inte bra. Så jag erkänner att jag för säkerhets skull lät schnitzlarna (i stekpannan som klarar ugnsvärme) gå i ugnen på 175 grader i ca 6 minuter före servering. Sambon höll på att bryta ihop över den extra väntetiden.
  • Slutligen serverade jag med basmatiris, den kalla yoghurtsåsen och lite smågrönt och smårött. 
  • Om jag nu måste uttala mig om anrättningen rent smakmässigt så får det bli ett som alltid anspråkslöst norrländskt konstaterande att "int va de väl så jävla dåligt".  
  • Portionspris ca 11 SEK. Det är väl inom skamgränsen för en frugal middag eller lunch.  



"int va de väl så jävla dåligt"



73 de Northernlightsinvestment

4 kommentarer:

  1. Ser riktigt gott ut! Är storkonsument av kycklingfilé men har aldrig gjort schnitzel (inte på fläsk heller som nog skulle bli min första schnitzel) - blir väl oftast en färdigburk korma eller tikka masala till, men är inte så avancerad i köket. Panering har jag dock gjort men då till spätta.

    Önskar jag hade en stor Willys nära (är ju relativt stor ägare av Axfood) men det blir oftast lilla Coop och då snackar vi helt andra priser. Men utan blir det så...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som gammal styrketränande människa så har det blivit en del kyckling, tonfisk och torsk genom åren :) Tror du sedan när det blir mer tid över kan börja experimentera med att göra din egen korma eller tikka masala stylish sauce. Det är ju indisk matlagning...ofta bara yoghurt, kokosmjölk, grädde med grönsaker och kryddor/kryddsåser. Inte svårt men smakar naturligtvis inte exakt samma som färdigköpta varianter.

      Jag "friterar" inte mat så ofta. Har tex aldrig ägt en fritös.

      Radera
    2. Sista meningen skulle vara "Men utan bil blir det så..." - menar att jag småhandlar lokalt dyrt idag och inte storhandlar.

      "Göra själv" ligger högt på min FIRE-lista och avser mat, husunderhåll och bilunderhåll främst.

      Tror dessa såser och mycket annat passar för Storkok i stor gryta och sedan kan frysas portionsvis och tinas när de behövs och bara koka ris/potatis. Att bara äta färskt är klart lite bättre men blir för långsamt ofta för mig.

      En stor frysbox står högt på min inköpslista i mitt FIRE-boende för att kunna innehålla lagad mat men även bär, svamp, grönsaker, fisk från det jag plockar/odlar/fiskar själv.

      Radera
    3. Tänkte på det du skrev där om korma och tikka masala å så kom jag på att det i kylen fanns ca 600g stekt kycklinglårfilé från i fredags. Så idag till lunch gjorde jag 6 portioner krämig indisk kycklingwok (med tanke på dig) :) som blir ett nytt matinlägg till veckan :) Kokosmjölk, lime, chili, garam masala och lite annat....

      Storkok av såser för efterföljande tillsats av kött, fågel, fisk, vegetariskt protein är nog en mycket bra strategi !!

      Radera