onsdag 13 oktober 2021

Grillad hel oxfilé 41 SEK

Jag är faktiskt inte någon större fantast av oxfilé. Hur nu något sådant kan vara möjligt. Vet inte riktigt varför, troligtvis eftersom det är ett så ytterst magert kött i princip helt utan insprängt fett. 

Fett är en mycket viktig smakbärare i all matlagning. Det kittlar våra smakreceptorer och förstärker smakupplevelsen. Det är väl därför kombinationen av mager oxfilé och allt annat än mager bearnaisesås är en klassiker. Eller kokt torsk med hollandaisesås för den delen.

Jag dristar mig faktiskt till att påstå att i 92 av 100 fall så väljer jag en välmarmorerad bit entrecote framför oxfilé. Men nu var det som så att den här biten oxfilé plötsligt en dag utan min vetskap bara uppenbarade sig i kylskåpet. Troligtvis var det någon annan i hushållet (som inte delar min fascination för fett) som burit hem den. Tydligen var kilopriset 199 SEK. Biten var på 897 g vilket (5 portioner) ger ett portionspris på 36 SEK bara för köttet !! Naturligtvis hutlöst, skandalöst och väldigt ovanligt på min mattallrik.

Men oxfilé ger naturligtvis ett mycket saftigt, mört och delikat slutresultat om man behandlar råvaran varsamt. Det primära att tänka på är att inte översteka, eller i det här fallet då övergrilla, köttbiten. Då blir det bara torrt och tråkigt.

Jag valde för bibehållande av maximal saftighet den här gången att grilla köttbiten hel.


Grillad hel oxfilé (5 portioner)

  • Strössla flingsalt, svartpeppar och chilipulver över en skärbräda. Rulla filén fram och tillbaka och tillse att kryddorna fäster ordentligt över hela ytan. Detta görs åtminstone 3 timmar före tillagningen ska påbörjas.
  • Rulla in filén i plastfolie och vira ihop ändarna så att det tightar till runt biten. Lägg det hela i en plastpåse i kylen att vila ca 2 timmar.
  • Plocka fram köttet 1 timma före start av grillningen.
  • Tänd din Weber brikettgrill enligt sedvanligt förfarande.
  • När optimal glöd uppnås påbörjas grillningen. Låt köttbiten ligga några minuter i sänder på varje sida. Vänd och vrid några gånger. Jag ringlade en blandning av smör/rapsolja över biten med jämna mellanrum. Det flammar upp lite grann, men vänd bara runt biten med grilltången och låt umamiaromerna fästa sig på ytan. 
  • Se ut över havet och den vackra solnedgången. Var tacksam över allt det positiva som livet gett dig och låt det vanliga svårmodet vika undan för en stund.
  • Ge därefter den övriga kökspersonalen (köksbiträdet) i uppdrag att bränna på lite pommes frites, tillaga en champinjonstuvning och hacka ihop en mixad sallad.
  • Efter ca 10 minuter av vändning medelst kontinuerlig övervakning placeras köttbiten i position på grillgallret med indirekt värmekälla (dvs ingen glöd direkt under) och locket läggs på. Grillen får nu tjänstgöra som ugn, jag reglerade till- och frånluftsventilerna så att temperaturen under locket låg kring 160 grader.
  • Kontrollera tillagningsprocessen några gånger varvid köttet vänds för jämn tillagning.
  • Efter ca 17 minuter var min grillning klar för den här gången. Jag kör inte med någon termometer instucken i köttbiten utan använder istället, efter många års erfarenhet, grilltången som känselspröt för att avgöra graden av innertemperatur. Någonstans kring medium-rare är min personliga smakpreferens.
  • Bär triumfatoriskt in köttbiten och mottag kökspersonalens stående ovationer. Låt vila någon minut innan tranchering.
 
  

Grillad hel oxfilé


  • Servera med övriga tillbehör. och beröm köksbiträdet för smakrik champinjonstuvning och fint sammansatt salladsblandning.
  • Serveras givetvis med ett gott glas Shiraz eller kanske till och med 2. Allt annat är i princip otänkbart. Själv drack jag tyvärr det billigare alternativet Coca-Cola light med smak av mango.
  • Det totala portionspriset landar på svindyra ångestframkallande 41 SEK.
 


Svindyr middag lördag vecka 40 



73 de Northernlightsinvestment

6 kommentarer:

  1. 41 kr ? får du inte ens en halv pizza för ute :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Menar du det !!?? Tack !! Nu släppte en del av min ångest. Känns som att det blir en natt med hög sömnkvalitet. Den första på länge...

      Radera
  2. Tror aldrig jag köpt oxfilé själv men några gånger har jag tillagat och varit och med o betalat vid nyår.

    Gillar oxkött och kommer äta mer "finmat" som sådant i FIRE. Än så länge får det bli lättlagat samt billigt då jag ju jobbar och sparar fortfarande.

    Jag har också hämtpizza á ca 90 kr som preferens för vad en 1-rätters hemmamiddag kan kosta och det är nästan omöjligt att nå med relativt vanlig mat. Där har du en utmaning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, oxfilé är väl även min vanligaste Nyårsmat. Med 90 kr/portion kommer man långt om man lagar allt själv. Det kan bli en ganska exklusiv 3-rätters middag. Speciellt om man som jag har egenplockade hjortron och murklor i frysen.

      Radera
  3. Lät mycket gott, trist dryck till sån finmat... Föredrar också en fin entrecote, oxfile kan nästan bli för mör. Fyndade naturbetad lammfärs idag så ikväll blir det finmat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt. Lammfärs brukar jag ibland göra med fyllning av riven fetaost och örtkryddor.

      Radera