söndag 10 oktober 2021

Picturesque höstlördag i Norr

Det har regnat en hel del i Norrland de senaste veckorna. På helgerna kurar vi i stugan med (fortfarande tydligen överdrivet) eldande i braskaminen, streamade filmer och serier från HBO.

Där ute har björkarna nu tappat alla sina löv. De kala grenverken spretar mot himlen. På lördagsmorgonen är det tjock dimma ut över äng och hav. Markerna är mättade med vatten. Men man anar tydligt att det egentligen är helt molnfritt på himlen och att dimman bara är en tillfällig fluktuation som man inte behöver fästa någon större vikt vid.

Lite som en strax övergående börskorrektion.



Morgondimma ut över ängen


Nästan simultant som jag med min Samsung xcover 3 knäpper bilden av björkar, dimma och den stigande solen anländer ett foto från lilla svärmor som bekräftar min tes. Längre inåt land är det redan en strålande solklar spegelblank morgon ut över träsket.
 


Samtidigt i inlandet


Det där träsket som jag ibland förr brukade bada i på midsommarafton. Hoppa i från bryggan direkt ut ur den vedeldade bastun. Världens härligaste bastu, alldeles nere vid vattnet, med anor från 1950-talet. Sotsvart furu på väggarna och en gammal jaktstugekamin modifierad till bastuaggregat. 

Det i vinden fladdrande tyget "Lustgård" av Stig Lindberg (1950) spänt i dörröppningen till förstugan med den lilla egensnickrade träbänken där en kall Norrlands Guld väntar på badaren.

Doften i en sån gammal bastu är obeskrivligt underbar. Tjära och ånga i utsökt kombination. Drömma sig bort till Eden.



Tyget "Lustgården" av Stig Lindberg anno 1950


Så snart blir profetian besannad och dimman viker undan. Vi plockar fram reclinerfåtöljerna med de tjocka dynorna inköpta för några år sedan under tokhöstrean på Jysk och sätter oss i solskenet med det sista av morgonkaffet. Höstjacka av, ta tillvara det allra sista av årets flämtande solsken. Snart är det kompakta mörkret över oss igen. 



Dimman viker undan


Jag blir via utnötningsmetoden till slut övertygad om att ta en promenad. Förr promenerade jag en hel del. Med tiden, av okänd anledning, har jag även i det avseendet rasat ihop. Kan man även denna gång skylla allt på den där förbannade energidränerande Cirkusen? Nå men lite eget ansvar har väl trots allt en vuxen människa. Men många negativa medicinska händelser och andra fenomen under de senaste tio åren sammanfaller faktiskt med min tid vid Cirkusen.  

Det får givetvis bli en ny punkt på min redan överfulla Bucketlist. Hur allt detta ska hinnas med innan det är dags att ta ner skylten är för mig en gåta 👀

Så vi går iväg på standardpromenad 1A mot det närmaste träsket. Blott 15 minuter bort enkel väg, 22 om man ska stanna till lite då och då för att fotografiskt föreviga färden längs skogsvägen initialt byggd för borttransport av timmer från de oändliga norrländska urskogarna.



Solbelyst skogsglänta vars blåbär ligger i min frys




Ån ner mot träsket



Älgjägarens kvarglömda IKEA stol



Norrländsk vinterväg i vardande


Till slut efter en fruktansvärt ansträngande vandring 👀 utan tillstymmelse till fikapaus är vi så äntligen framme vid målet. Ett träsk med absolut kristallklart vatten och regnbåge i åmynningen. Förr i tiden när jag var sambo med några hundar brukade promenaden gå fram till träsket och sedan runt det längs den stig som löper med hela vattnet. Då tog promenaden ca 90 minuter inalles.

Hundarna brukade med jämna mellanrum hoppa i för ett dopp och sedan springa ikapp mig där jag kontemplerade min rutt fram längs stigen. Jycken med eksem mellan tassarna blev efter en veckas promenerande längs med strandkanten botad från sina besvär. Helt utan användande av den ordinerade cortisonsalvan för insmörjning 3 gånger dagligen.

Men det var för snart 25 år sedan.

Ett tag fick jag för mig att det fanns något magiskt kurerande i det klara vattnet. Funderade på att själv börja bada däri eller försiktigt bära ner min mors sjuka lekamen till kanten. För att kanske bota hennes genetiska sjukdom, som lärjungarna av Hippokrates stod maktlösa inför, och mina egna medicinska i-lands problem. Har ännu aldrig ens doppat en lilltå i vattnet.

Så den eventuella förekomsten av magiskt vatten är fortfarande outredd.

   


Framme vid träsket med det kristallklara vattnet


På kvällen åkte grillen fram och det blev svindyr 👀 middag som tillagades i solnedgången. Men det får bli en historia för den kommande arbetsveckan.

Så kan man oxå spendera en höstlördag i Norrland.


73 de Northernlightsinvestment

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar