fredag 8 juli 2022

Valutafördelning

Med jämna mellanrum brukar jag få lov att acceptera att det välkända uttrycket "Världen är liten" är på sin rättmätiga plats.
 
Man träffar plötsligt människor som man inte sett på 20 år när man befinner sig på andra sidan jordklotet. Eller när det visar sig att den nya kollegan nere på Cirkusen såg man senast på 80-talet, kommer man fram till efter lite socialt orienterande samspråk, liggandes som nyfödd bebis i en barnvagn nere på Mammas gata. Hens föräldrar bodde i samma trappuppgång i de röda tegelhusen i miljonprogrammet men flyttade bara veckor senare till en gård på landet.

Men Världen är också väldigt STOR.

På andra sidan Atlanten finns aktiebolag som delat ut en stigande ström av kontanter till sina ägare i extremfallet under mer än 50 år. Själv äger jag ur denna väldigt exklusiva skara:

  • PepsiCo (50 år), Kimberly Clark (50 år), AbbVie (50 år), Target (50 år), Universal Corp (51 år), Altria Group (52 år), Sysco Corp (52 år), Federal Realty Investment Trust (54 år), Stanley Black & Decker (54 år), Lowe´s Company (59 år), Johnson & Johnson (59 år), Coca-Cola (60 år), Cincinnati Financial (60 år), 3M (64 år), Procter & Gamble (64 år), Emerson Electric (65 år), Genuine Parts (66 år).


Mer om detta med utdelningskungar och andra aristokrater finns att läsa i mitt gamla inlägg här.

Därtill återfinns naturligtvis i min kontantutdelande pensionsfond Northernlights Globalfond en massa transatlantiska bolag som delat ut en stigande andel kontanter till sina ägare i mer än 25 år. Men dessa är alltför många för att ta upp i detta sammanhang 👀

I vänster spalt här på sidan hittar du alla mina 214 individuella innehav som jag har köpt in mig i successivt under snart 7 års tid. Vilket inte är en särdeles lång tidsrymd egentligen. Men trots det så räknar jag nu med att i och med utgången av YTD Juli månad 2022 ha fått in en summa av kontantutdelningar som räcker för att betala alla mina kostnader för helåret 2022. Resten av året, Augusti till och med December, är ren bonus.

Ett scenario som brukar benämnas teoretisk möjlighet till FIRE.

Tänk er det. En stigande ström av kontanter in på kontot oberoende av oljekrascher, kärnkraftshaverier,  IT-krascher, bostadskrascher, finanskrascher, krig, räntehöjningar eller skenande inflation. Det bara tickar på och blir mer och mer för varje år som går. Ränta på ränta på ränta.

Transatlantiska bolag som handlas i USD upplever jag som säkrare än många svenska bolag. Mig veterligen finns bara 1 enda svenskt bolag i form av Castellum (CAST) som inom kort kommer att få epitetet svensk utdelningsaristokrat. Sedan 1997 har de höjt utdelningen varje år och närmar sig därför en obruten trend av 25 år. 

I USA är det inte heller lika politiskt korrekt att politiker ska ha åsikter om vad aktiebolag gör med sina vinster 👀 Till exempel delar ut dessa till aktieägarna.

I början (2015/2016) var USD starkt dominerande i min kapitalförsäkring med en nivå kring 80%. Därefter har jag successivt försökt omfördela för att inte bli så utsatt för kurssvängningar i någon enskild valuta. Det är inte alltid som en stor andel USD är lika gynnsamt för en portfölj som under det senaste året då uppgången varit drygt 20% vilket dels ger en dämpande effekt på eventuella kursnedgångar OCH en stärkande effekt på kontantutdelningarna som alltid trillar in i form av SEK på kontot. 

Till en början var det motigt att omfördela USD till SEK eftersom värderingarna i svenska bolag upplevdes ansträngd. Men så kom det kinesiska viruset i början av 2020 och då köpte jag in mig med dominans i SEK. Även om många svenska utdelningar ställdes in så blev argumentationen att de nog återkommer. Vilket de även gjorde.

Dagens genomgång av valutafördelningen i min pensionsfond visar att USD fortfarande är mitt största valutainnehav (44%). SEK innehar andraplatsen (38%). Resterande knappa femtedel är fördelad över CAD (8%), EURO (6%) samt den sammanslagna dansk-norska valutan DNOK (4%).

Egentligen anser jag att USD exponeringen är lite väl stor i dagsläget. Men det löser sig nog av sig själv den närmaste tiden. Jag tror definitivt inte att 1 USD ligger kvar på 10.55 SEK om ett år 👀

I nedanstående diagram visas valutafördelningen för mina individuella innehav.



Valutafördelning individuella innehav 2022-07-08


USD, CAD, EURO, NOK och DKK är också pengar !! // Northernlightsinvestment

4 kommentarer:

  1. I like this view so much better than the traditional geographic look. So many companies are international these days not sure how accurate those charts are, example Electrolux does business in the US. By currency is much better perspective.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I´ve given up the geographic approach as it only gives part of the picture. As you say, exposure by currency feels more accurate to analyze portfolio risk.

      Radera
  2. Jag har fortsatt att göra några mindre aktieinköp i USA trots den ofördelaktiga valutakursen. Jag brukar intala mig själv att jag inte tar valutakurser i beaktning vid investeringar men nu står ju USD så högt att det inte går att bortse från risken på nedsidan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma lika för mig. Brukar köpa utan att bry mig om valutakurser. Men den senaste månaden har mina inköp varit mycket begränsade öht. De närmaste månaderna känns lite stormiga.

      Radera