torsdag 21 juli 2022

Laxbiffar, färskpotatis och räksås 15 SEK

Den numera välbekanta inflationen, 8.5 % i Sverige nu senast respektive 9.1% i USA, har medfört tilltagande besvär att hålla nere kostnaderna för det dagliga brödet. Man kan naturligtvis koka sina egna röda linser eller gula ärtor för att få råvara till de vegetariska biffarna. Men där är jag inte riktigt ännu.

Försöker istället passa på att utnyttja de lockpriser som butikskedjorna använder för att få kunderna att stanna till utanför just deras etablissemang. Inte skäms jag heller för att bara nappa på lockpriserna och ingenting annat om det är på det viset. ICA är ett exempel där det mesta tyvärr är betydligt dyrare än i andra butikskedjor. 

Men definitivt har matkostnaderna även i mitt hushåll sprungit iväg med en 8-10% under de senaste månaderna. Då är det viktigt att komma ihåg att den största besparingen har man redan klarat av när beslutet fattats att laga maten själv istället för att köpa färdiglagat på något uteställe !!

I dagens frugala hemlagade middagstips använder jag laxfärs från Willys som legat i frysen några veckor. Den gången såg Sirentonerna ut enligt nedan. Likt Odysseus seglade jag in i butiken och fick napp.

Men samtidigt uppmärksammar jag att Coop just denna vecka annonserar med samma lockvara, till exakt samma fördelaktiga pris, och den förbrukade har därför omedelbart ersatts med en ny till nästa måltid. Alltid redo.




Bra råvara oberoende av inköpsställe



Laxbiffar, färskpotatis och räksås (4-5 port)

  • Börja med att plocka fram den frysta laxfärsen ur frysen och placera den i kylskåpet för upptining. Gärna 4-5 timmar innan tillagning.
  • Gör räksåsen. Ungefär så här gjorde jag: 5/6 turkisk yoghurt och 1/6 Hellmans Chipotle Mayonnaise. Smaka av med en skvätt BBQ Sauce, citronpeppar, finhackad dill och 100g tinade färdigskalade räkor. Späd med naturell yoghurt om du önskar en tunnare sås. Ställ in i kylen.
  • Plocka fram den nu tinade laxfärsen och placera i lämplig bunke. Knäck i ett ägg, ca 1,6 dl ströbröd och en liten skvätt mjölk. Jag kryddade med örtsalt, lite pressad citron + citronzest, peppar, finhackad dill. Rör om så att det blandas ordentligt.
  • Börja koka potatisen. Potatis, vatten och salt. Koktid brukar ligga kring 20-25 minuter vanligtvis. Åtminstone här uppe i Norrland.
  • Plocka upp laxfärs ur bunken med vattenbegjuten sked och forma i handen (skölj med vatten mellan varje så fastnar det inte) till hamburgarliknande skapelser. Placera på ett större fat eller tallrik.
  • Dra igång spisen. Stora plattan med stora stora stekpannan på spisläge typ 7/10. Rapsolja och en smörklick. När det blivit varmt inplaceras dina laxbiffar i stekpannan.


Stekning sida 1 pågår 4.5 minuter


  • Stek under storleksordningen 4,5 minuter på varje sida. Vill du vara säker på att det blir genomstekt avsluta med att låta biffarna vara i en ugnsform i ugn 5 minuter ca 175 grader. Men det gjorde inte jag. Jag trycker istället försiktigt med stekspaden på biffarna och kan då, efter många års erfarenhet,  avgöra färdigställandegraden 👀



Stekning sida 2 pågår 4.5 minuter


  • Servera omedelbart med den kokta färskpotatisen, räksåsen och lite blandade grönsaker.
  • Blev 5 portioner för mig (men då äter sambon 1 biff och jag 2) till en ungefärlig portionskostnad om 15 SEK.



Sommarlunch (?) med laxbiffar, färskpotatis och räksås



Hemlagad mat är bra inflationsbekämpning !! // Northernlightsinvestment

9 kommentarer:

  1. Svar
    1. Det var verkligen gott faktiskt !! Å ganska "nyttigt" tror jag :) Tack för din kommentar.

      Radera
  2. Är så glad över att du verkar vara tillbaka i såpass form att du orkar skriva dina inlägg! Din blandning av pengatänk, börsen, mat, natur och allmänmänskliga funderingar gör verkligen min dag/dagar! Tack för dig och din blogg och hoppas du fortsätter att läka i den takt som behövs.
    Anna-Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Orkar inte skriva om bara aktier och investeringar, livet är ju så mycket mer :) Det är extremt tungt att återhämta sig, vill så mycket mer, men kroppen protesterar tyvärr och är inte med på noterna. Så jag fortsätter men måste kanske acceptera en annan "musik" framöver :) Ska ge det några månader till. Det är trots allt kanske 3 månader kvar till bröstbenet har läkt ihop ordentligt och fortfarande 5 veckor då jag inte får lyfta mer än 5kg. Vilket är knepigt för mig som lyft tunga vikter i över 40 år....

      Tack för värmande ord !!

      Radera
    2. :-) Det är inte lätt när livet förändrar sig och man själv finns där, med det sätt att hantera livet som man "alltid" haft. Det tvingar en till omprioriteringar och en massa andra förändringar som man ju från början egentligen inte har valt själv, dvs livet "drabbar" en...Det kan vara jättejobbigt men kan också ge en annan infallsvinkel till hur man ser på livet, vilket ibland kan vara spännande. Fast visst, i början är det oftast bara tungt. Du verkar vara en kille som inte ger upp i första taget, så tror att du fixar det här och kan se tillbaka på detta om några år och tänka andra tankar om det ,än du gör idag :-) När man är mitt i smeten är det knepigt att se regnbågen, men den finns där, någonstans! Tror jag... Heja dig!
      Anna-Karin

      Radera
  3. Ser verkligen gott ut. Nu äter jag mest sushi när jag äter fisk och det är INTE billigt. Äter jag hemma blir det fiskpinnar (lite bättre av fiskbitar inte fiskmos) eller spätta. När jag bodde i Småland åt vi mycket abborre (stekt panerad eller rökt), gös (gratinerad med senap) eller gädda (ugnsstekt). Väldigt gott utom gäddan som jag måste lära mig tillaga då den är lätt att dra upp i stora mängder om det ska bli fiske i FIRE i Småland Gäddan kanske kan passa som färsbiffar?

    Tittar på din tallrik och rätt skött i FIRE är det bara såsen (och citron) som behöver köpas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag jobbade i köksbranschen i slutet på 80-talet lärde jag känna en kille från Frankrike. Vi brukade fara och fiska efter gädda kring vattnen i närheten av där vi bodde. För mig var det ingen fisk att behålla (brukade släppa tillbaka dom) men för honom var det en delikatess så han tog hem allt, rensade och fryste. Gjorde bland annat gäddfärsqueneller.

      Men det var en rolig bekantskap. Åkte med honom på en lång resa till den ö i Västindien (Guadeloupe) där han kom ifrån när han skulle hälsa på sin familj. En fantastisk resa. Bodde hos olika släktingar och reste runt ön i en gammal Peugeot med läckande kylare och såg alla sevärdheter.

      Radera
  4. Skönt att se/höra/läsa att du verkar vara pigg och hyfsat kry igen. Alltid kul att se nya inlägg när man går igenom alla ekonomibloggar som man har sparat som bokmärken/favoriter.

    Hälsningar
    Johan (en sån som bara brukar läsa utan att kommentera)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Johan !! Mycket har hänt på 2 månader och återhämtningen går åt rätt håll men känns som att det står helt stilla mestadels. Men det är tydligen inom ramen för vad som kan betraktas normalt.

      Skitjobbigt att vara normal :)

      Radera