måndag 25 juli 2022

Kantarellomelett med räkor

Det där med rastillhörighet har aldrig varit särskilt viktigt för mig. 

Har under mina levnadsår stött på både exceptionella idioter och fascinerande snillen från många olika raser. Skriv till exempel in dig och genomför en längre universitetsutbildning på Luleå Tekniska Universitet med 5 år av föreläsningar av doktorander och professorer från världens alla hörn så är den saken enkelt avbockad på din bucketlist.

Nyligen blev jag bekant med raserna Engelsk Araucana, Hedemorahöna respektive Maranhöna. Om de är idioter eller snillen har jag ingen aning om. Fick hursomhelst 7st ägg till skänks tillsammans med torkade gula kantareller. 

Det fick bli någon form av middag.


Kantarellomelett med räkor (4 portioner)

  • Be din partner skala 500g tinade räkor.
  • Rapsolja och en klick smör i din stora stekpanna. Spisläge 5-6 (av 10) är lämpligt. Det här ska inte stekas brutalt utan lätt och varsamt.
  • Finhacka 2st små gula lökar. Ras bryr vi oss såklart inte om så lökarna kan även vara röda lökar, schalottenlök eller alternativt en stump ljusgrön purjolök. United Colors of the Northernlight.
  • Inplacera det finhackade i det nu varma matfettet.
  • Strössla över några nävar torkade gula kantareller.
  • Fräs lök och kantareller varsamt under sporadisk omrörning storleksordningen 7.4 minuter. Salt och peppar i varsam omfattning.
  • Riv ca 1.5 dl ost medans du väntar och rör om sporadiskt. 



Varsam fräsning medelst omrörning pågår 

  • Vispa lättjefullt ihop de donerade äggen (7st inte så himla stora) tillsammans med en skvätt standardmjölk (ca 2.8 dl) och krydda varsamt med salt och peppar.
  • Häll försiktigt omelettsmeten över fräst lök och kantareller.
  • Lägg ett tätslutande lock på pannan. Det stelnar bättre även från ovansidan med dylikt förfarande.
  • Vänta 2 minuter. Lyft på locket och vik försiktigt upp omeletten från några sidor samtidigt som pannan lutas så att ännu inte stelnad omelettsmet rinner ner och får direktkontakt med stekpannans botten.
  • Lägg på locket igen. Vänta 2 minuter och upprepa ovanstående förfarande.
  • Lägg på locket igen och vänta 3-4 minuter. Det bör vara klart därefter. Det gör ingenting, inte i min kokbok i alla fall, om omeletten i detta skede är lite fluffig, dallrig och krämig.



Omelett på väg att fluffa och dallra till sig i fulländad krämighet


  • Fördela den rivna osten och de skalade räkorna någorlunda jämnt över den nu färdiga fluffiga, dallriga och krämiga omeletten.



Ost och räkor någorlunda jämnt fördelade


  • Jag serverade med sedvanlig blandad sallad och en kall yoghurtdressing gjort med hjälp av  Hellmans Vegan Aioli Mayo, en skvätt Kung Markatta BBQ sås, salt, peppar och blandade torkade franska örter.
  • Kan tänka mig att ett glas väl kyld druvtypisk Chardonnay är väldigt perfekt till denna anrättning. Men jag drack istället Cuba Cola Zero.
  • Det blev 4 portioner för mig och ett svårberäknat portionspris eftersom ägg och kantareller var en gåva. Väldigt billigt, väldigt smakfullt.



Middag 2022-07-25



Smaklig måltid // Northernlightsinvestment

11 kommentarer:

  1. Mums! Omelett är en underskattad rätt, jag gör den då o då men har aldrig unnat mig lyxen med kantareller. Otroligt kass på att se dem i skogen, gick förbi ett flertal och fick snällt påpekat att "där är det kantarell"... Nåja, ska försöka bli bättre på plockningen. Sitter just nu o jobbar med Pengamaskinen den fantastiska och klockan närmar sig 23:30 men var så länge sedan jag satt en kväll så ska sitta och jobba en stund mera. Det är QQQQuality time för mig. Som av en slump var omelett planerad till lunchen imorgon, skojar inte!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är snabb och enkel mat med bra näringsvärde vanligtvis. Lycka till med Er omelett. Vad blir det för variant ?

      Radera
    2. Det blev ost o svamponelett!

      Radera
  2. As I was reading through I thought kind of an interesting dish but then you added the shrimp and it sealed the deal of I definitely have to try it :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. It´ll work just as well with plain mushrooms and lobster ;)

      Radera
  3. Förstöra så god mat med att dricka läsk till den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Benägen att hålla med dig även om "förstöra" kanske är väl kraftfullt. Chardonnay, Riesling eller Gewurztraminer funkar nog bra.

      Radera
  4. Omelett är nog bästa rätten, kan varieras i all oändlighet och det blir alltid gott. Jag är uppvuxen på vanlig omelett med svampstuvning på. Tar nog dock hellre vatten till än läskeblask. (Om man nu inte får en kall öl till förstås.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var sambon som valde drycken. Det är jag som är gourmanden i förhållandet och orkar inte försöka uppfostra henne längre ;) Ugnsomelett big size med typ 15 ägg gör jag ibland med fyllning av potatis, lök å lite av varje som skräpar i kylen/frysen. Då får man några matlådor oxå....

      Radera
  5. Hahaha, jag älskar att du inleder receptet med "Be din partner..." :)

    SvaraRadera