söndag 17 juli 2022

Ronden vecka 28

Vädersituationen har under veckan normaliserats.

Luleå (mina hemtrakter) är trots detta som brukligt uppe i ledning av Solligan. Med "normaliserats" menar jag här den typ av varannandagsväder som är karakteristisk för svensk Sommar. Regn och solsken om vartannat totalt slumpartat. Min personligen vädermässigt bäst gillade situation 👍 så här i medelåldern med ifrågasatt hälsoläge.

Såret på bröstet förbättras men ack så långsamt. Har börjat använda Barnängens barnpuder (hittade en gammal burk i toaskåpet) vilket huvudsakligen är avsett för barnrumpor. En gammal klassiker som jag (och min rumpa) minns från min egen barndom. Mammas universalknep. Förefaller funka då det "torkar bort" anvisningar för sårläckage.



Barnängen och Nivea is da shit !!


Eftersom det nu är vecka 6 efter operation så har jag successivt börjat fasa ut den postoperativa thoraxvästen. Tänkte göra så under 2 veckor till dess att det angivna intervallet 6-8 veckor har uppnåtts.

Det innebär att dagtid då jag ägnar mig åt lågintensiva aktiviteter, som till exempel under den gångna veckan tillagning av lunch- och middagsmat i form av Enchiladas och Vegetarisk lasagne eller att sitta i en reclinerstol och dricka kaffe, så använder jag inte västen.

Beger jag mig däremot ut på promenad längs de norrländska landsvägarna (har efter många års styrketräning begåvats med en osedvanligt stor skumpande byst) eller nattetid under sömn (man vrider och vänder lite på sig) använder jag västen. 

Den fysiska aktiviteten har under veckan bestått i promenader om 70min, 50min, 55min respektive 30min. Det går inte lätt någonstans överhuvudtaget. Den fysiska uppförsbacken fortsätter obruten och när/om jag når upp till toppen igen är oklart. Har slutat räkna distans/hastighet. I detta skede är det viktigare med genomförande och duration.  

Varje gång avslutas med ett besök vid min lilla å, som ligger 1km bort i lummiga trolska omgivningar, och spanar efter utslagna Kabbelekor. Vid hemkomsten blir det svalkande dryck eller glass med fruktsallad.

Man måste ha någonting att se fram emot när varenda dag i princip är en kopia av den förra. Bortsett från vädret då tack och lov 👀

   


Ån i mitten av Juli



Några glasskulor med päron och nektarin



Gindrink utan gin men med mycket is


Skördetiden har inletts här i Norrland. Vi ligger alltid några veckor efter de södra delarna av landet. När bilder på nyutsprungna tulpaner i Ystad kablas ut i media har vi fortfarande en halvmeter snö på gräsmattorna.

Bärsäsongen har inletts vilket är glädjande för sambon. Det är hon som står för plockandet i familjen. Jag är för tung och klumpig och det har med åren blivit längre och längre ner till marken 👀 



Rubus Arcticus (Norrbottens landskapsblomma)


Jag saxar ur Wikipedia om den norrländska delikatessen Åkerbär:


"Åkerbär (Rubus arcticus) är en art i hallonsläktet. Åkerbär är Norrbottens landskapsblomma.

Denna växt är liten och sirlig. Kronbladen är oftast mörkt rosenröda, men det finns även en blekrosa variant. De 3-fingrade bladens skivor är ofta nästan rutformiga. Frukten är mörkröd eller svartröd, och har utsökt arom och smak (vilken kan beskrivas som "en förening av hallon- och smultronsmak").

I sin Flora Lapponica omtalar Linné som skäl för sin långa skildring av denna växt, att den under hans äventyrliga "lapska" resa "med sina bärs vinlika nektar många gånger återeldat honom, då han nästan dignade av hunger och trötthet". Blommar i juni - juli med enkönade blommor. Både hanblommor och honblommor kan sitta på samma planta.

Mognaden infaller i augusti, men bären mognar endast med svårighet i mellersta Skandinavien, och ännu mindre i södra Sverige. Ymnigast mognar de i Norrlands kusttrakter norr om Hälsingland."


Hjortron brukar jag dock bistå med men tyvärr inte detta år dock. Det är för varmt och tungjobbat på en blöt och sugande hjortronmyr för att jag ska våga mig ut dit. Men kanske nästa år om allt går väl.




Rubus Chamaemorus anno 2021


Sambon har varit ut och inspekterat alla lättåtkomliga hjortronmyrar som radar upp sig på cykelavstånd inom stugans närområde. Det mesta är ännu i form av omogen kart och därmed förbjudet att plocka !!




Juvenila Rubus Chamaemorus


Jordgubbarna får vi aldrig egenodlade till Midsommar. Men nu i mitten på Juli har det tagit fart ordentligt med några liter dagligen under den närmaste veckan. Vi har ca 100 småtrötta gamla plantor som i normalfallet producerar mellan 5-35 liter årligen. Lika volatilt som att investera i growth. 

Sjunkande trend tyvärr så det börjar nog bli dags att förnya beståndet. Av jordgubbsplantor alltså.




Fragaria Ananassa



Blåbären är på gång. Det är sambons favoritbär och huvudfokus under hela bärsäsongen. Hon blandar det i A-fil till frukost i princip varje dag. Själv nöjer jag mig med några portioner blåbärspaj per år. Vet inte varför jag behandlar just de stackars blåbären så illa. Det finns ju alltid att tillgå i frysen. I och för sig brukar jag använda en del när jag kokar Sylt.




Vaccinium Myrtillus är rika på antioxidanter



Vildhallon har jag fullt av på min egen tomt. Lite otillgängliga kring alla stenbumlingar men sambon är smidig som en katt och brukar bli borta några timmar. Det enda jag hör är den tysta viskningen från ljudboken i fjärran eller de höga svordomarna när bärhinken välter.

Har även flyttat några hallonbuskar in till det egentliga grönsakslandet, och byggt en klätterspalje, för att det ska bli mer lättåtkomligt. Men det kan ha varit ett misstag då de, likt utdelningsaristokrater, förefaller expandera okontrollerbart och ta över showen totalt. Rädisorna och plocksallaten hukar av skräck i sina odlingsbänkar inför den underjordiska attacken.

 


Rubus Idaeus är som Abbvie ungefär



Lingonen är långt borta ännu här i Norrland. De är vanligtvis sist på agendan och plockas ända tills en bit in på hösten i September. Inte min (eller sambons) favorit men sambon plockar ändå mycket och ger bort till sin gamla Mamma. Med jämna mellanrum kokar vi lingonsylt så att det ska finnas till hands när det äntligen är fest på riktigt och dags för Palt.




Vaccinium Vitis Idaea till husmanskost



När vi nu ändå är inne på matlagning och dess olika råvaror så fick jag i veckan en uppmuntrande sommarhälsning från en av mina trevliga kollegor nere på Cirkusen (som känner till mitt intresse för mat och självhushållning). Hen lämnade över torkade egenplockade trattkantareller och gula kantareller samt ägg från lokala hönor på riktigt 👍 

De gula kantarellerna får nog gå till Kantarelltoast (måste bara köpa grädde) och trattkantarellerna kanske blir Paj eller i en Högrevsgryta en murrig regnig dag. Såna där egenvärpta ägg har jag hört är goda till vanlig simpel Sockerkaka. 

Nu ska jag bara klura ut VAR kantarellerna är plockade så att sambon kan bli glad åt att äntligen få hitta lite svamp på någon av sina skogsturer 👀




Lokalplockade Kantareller och Ägg



Avslutar med en bild på veckans överlevare. 2020 köpte jag några stora Krysantemum tänkta som sommarblommor. Blev upplyst om att de är perenna och kan övervintra nedgrävda i en rabatt. Så då gjorde jag naturligtvis det. Grävde ner dom på hösten, och 2021 grävde jag upp dom då de föreföll återuppståndna. Hösten 2021 grävde jag ner dom igen men nu i våras var det inte mycket kvar att gräva upp och återplantera.

Men nu har de minsann kikat upp som små Solar där nere i rabatten bland alla andra perenner !!

Påminner mig om alla oljebolag som plötsligt ingen ville ta i med tång 2020 och många sålde med förlust. Lite som fastighetsbolagen 2022. Nästa år var det kö i kassan för att skyndsamt få köpa in sig. 




Castellum och SBB (?) 👀



Det regnar i Norrland denna Söndag // Northernlightsinvestment

6 kommentarer:

  1. Tack för trevlig läsning! Jag hoppas du återhämtar dig snabbt!
    Friden på landsbygden och i naturen är svårslagen, funderar själv på att lämna Stockholm så snart det går och flytta ut till föräldrahemmet i Sörmlandsskogen.

    Gällande investeringar är det intressant det du nämner, olja var dött för bara något år sedan och se som det sköt upp. Frågan är vad som händer med fastigheter här i Sverige. Funderar på att öka innehaven, ibland lönar det sig att göra tvärtemot massan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag gör det som går. Eller det var nog inte riktigt sant. Skulle nog kunna göra mer men det tar emot nå oerhört tyvärr. Förhoppningsvis sker en del fysisk återhämtning fortsatt under kommande månader.

      I de där Sörmlandsskogarna brukade jag promenera med hundarna och ibland plocka kantareller för 25 år sedan. Det var fint men väldigt mycket fästingar tyvärr. Jobbiga blodsugande smittspridande varelser.

      CAST kan man nog köpa riskfritt på lång sikt. Bäst i klassen. Men jag tror inte reala tillgångar går under den här gången heller. Det är nog nya ATH inom en tidsrymd om 2-3 år.

      Radera
  2. Love berry season though I am a month ahead of you. Just discovered I had a mulberry tree in the back and tried one for the first time and liked it. Plan on collecting a basket full next year. Not having to wear the vest all the time has to be a nice change but still painful on the recovery end.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just discovered ? :) My girlfriend buys dried mullberries and puts it in homemade musli with yoghurt for breakfast. Don´t think they can grove so far north as I live but in the south of Sweden for sure. Sweden is an elongated country with big differences in climate geographically. Just as USA... :)

      Radera
  3. Bra kämpat med tillfriskningen!
    Vi råkade springa på världens kantarellställe (gula) för någon vecka sedan. Vi plockade så mycket vi fick med. Det var nog närmare 4 kg. Gjorde bl.a. en supergod kantarell/ grönkål/ grillost (typ halloumi-ish) -paj. Lite segt att rensa bara, men med lite sommarprat i lurarna så gick det riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 4kg kantareller. Det är mycket i min väld. Ungefär vad jag plockat totalt i mitt liv. Får se om det kikar upp några på tomten iår, hittade ett gäng i höstas som frusit bort. Matpaj är underskattat.

      Radera