torsdag 24 mars 2022

Enchiladas 11 SEK

Mat som är allt-i-ett är praktiskt. Kolhydrater och protein i en förpackning får du i min variant av enchiladas. Addera en sallad och lite råkost så är du åtminstone en god bit på rätt väg avseende kostcirkeln. 

Om nu någon fortfarande kommer ihåg kostcirkeln, som introducerades av Socialstyrelsen redan 1965, i dessa tider av energidrycker och proteinbars.

Allting började med att jag var gräsänkling några dagar i början av veckan när sambon skulle på turné på annan ort och bland annat hälsa på sin gamla mamma. 

I samband med dessa händelser brukar jag passa på att göra lite förbjudna grejer som till exempel äta enbart plättar med strösocker till middag (anses vara fruktansvärt ohälsosamt), duscha utan att omedelbart dra tillbaka duschdraperiet (anses orsaka omedelbar mögeltillväxt) eller lägga smutstvätten någon annanstans än i tvättkorgen (helt enkelt bara strikt Förbjudet).


Enchiladas (6 portioner)

  • Vispa ihop en ordinär plättsmet av 1 liter mjölk, salt, 2 ägg och lagom mycket mjöl (jag häller direkt ur påsen). Låt vila/svälla under 15 minuter.
  • Stek i olja/smör 9st plättar i din största stekpanna. Ät andaktsfullt 3st plättar till middag med strösocker och några glas iskall mjölk. Packa undan de övriga 6 plättarna inför tillredning av enchiladas.
  • Tillaga kycklingbolognese enligt receptet i det nyligen publicerade inlägget om att bekämpa inflationen genom att cruisa efter prisnedsatt kyckling i till exempel en Willysbutik. Det funkar naturligtvis lika bra med en vanlig svensk köttfärssås.
  • Starta din ugn på 225 graders värme.
  • Vik upp plättarna en i sänder på ett stort fat. Om de varit inne i kylen så är det smart att värma på lite lätt i mikrovågsugnen först så att de blir följsammare. De ska nämligen vikas på några ställen för att skapa ett plättpaket (som jag alltså lite slarvigt kallar enchilada. Förlåt mig Mexiko).
  • Lägg ca 1 dl kycklingbolognese i mitten (avlångt) av varje plätta. Vik in från båda sidorna och därefter överkant/underkant så att det blir ett tillslutet paket. Placera i smord ugnsform med vikningen neråt.
  • Lägg några ostskivor ovanpå varje enchilada.
  • In med ugnsformen mitt i ugnen i ca 16-18 minuter. Håll lite koll så att det inte tar för mycket färg. Önskas mer färg så använd grillelementet i några minuter.
  • Jag serverade med en råkostsallad (strimlad vitkål, strimlad lök och en vinägrett) samt en blandad sallad som sambon hackade ihop.
  • Portionspriset landar på ca 10-11 SEK.
  


Fyllda gratinerade plättar som jag väljer att kalla enchiladas


73 de Northernlightsinvestment

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar