måndag 7 mars 2022

Hedge med USD

Jag tycker om att investera diversifierat i valutor (och därmed till viss del även geografiskt), branscher, bolag och tillgångsslag. Min filosofi är att förhoppningsvis genom detta tillvägagångssätt uppnå en mindre volatilitet i den investerade delen av min ekonomi.
 


Lägg inte alla dina ekonomiska ägg i samma korg


Den andra sidan av diversifieringsmyntet är vanligtvis att de lokala maxpunkterna (portföljvärdet) inte blir lika extrema. Man seglar förhoppningsvis mittemellan Volatilitethavets toppar och dalar. Men det är ett medvetet val som jag gjort i min ekonomi. Jag eftersträvar inte längre att ha så mycket pengar som möjligt på kontot.

I mitt förra inlägg konstaterade jag att min guldexponering är alltför låg. Guld är en klassisk hedge i svåra tider och har rusat uppåt nu under Ukrainakriget. Istället för 0,5% guld borde jag kanske ha åtminstone 5-10% i den ädla metallen.

En annan klassisk hedge är US Dollar (USD). Där är jag väl exponerad genom min i dagsläget 40 procentiga andel av aktier som handlas i USD. Det var där på andra sidan av Atlanten som jag en gång i tiden började min resa mot utdelningsinvestering. 

Om USD stiger 2% på en dag så blir det en kraftig förstärkningseffekt på 40% av min portfölj oberoende av hur de underliggande innehaven presterar. I dessa tider då den svenska kronan (SEK) tappar även mot andra valutor så bidrar mina innehav i Kanada (CAD), Danmark (DKK), Norge (NOK), Finland och övriga Europa (EURO) till motsvarande förstärkningseffekt.

Det är nu 2 år sedan USD senast var uppe på 10 SEK nivån. Det var under Coronapandemins inledande fas. Idag på min lunch noterade jag i förbifarten nedanstående utveckling för USD.



3-årig utveckling för USD 



YTD utveckling för USD


Ur ett strikt optimerat portföljperspektiv är det inte varje dag som man IRL ser de teoretiska fördelarna med att vara diversifierad. Men alltid då och då skymtar de igenom i det ekonomiska bruset.

Var vänlig och påminn mig om att nästa gång Guldet är på baisse så är det dags att Köpa !! 👀


73 de Northernlightsinvestment

4 kommentarer:

  1. Jag blev bryskt påmind om den svenska kronans prestanda när jag smet över till danmark för några veckor sedan. Priserna var ungefär som i Sverige fast du var tvungen att multiplicera med 1,40 då vill säga.

    Nu blir det mest köp i SEK på börsen då det känns lite motigt med valutamotvinden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör i princip lika sedan en tid tillbaka. Köper mest i SEK, men det droppar ganska kraftigt på sina håll även i USA/Kanada nu så något enstaka inköp blir det även där för att balansera portföljstrukturen :)

      Radera
  2. Tack för bra inlägg! Själv har jag inget guld men börjar för första gången bli lite intresserad av det, även om det inte är köpläge nu. Jag antar att du inte köper hem små guldtackor så vad är det för värdepapper som exponerar mot guld?
    Inser att jag blottar min okunskap här :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kör med fonden Invesco Gold & Special Mirls A USD Acc. Den ligger någonstans i mittfåran utvecklingsmässigt för guldrelaterat i år.

      Radera