torsdag 10 mars 2022

Bastu

Mina rötter sträcker sig tillbaka till Tornedalens bördiga marker. I mitt blod finns generationer av jordbrukare, laxfiskare och definitivt bastubadare av den genuint finländska traditionen. Det berättar jag lite om i inlägget Up Memory Lane

En del av släktingarna utvandrade i början av 1900-talet till Amerika. Seglade in via New Yorks inlopp förbi Frihetsgudinnan. Den delen av släkten har nu dött ut. Om det ska jag redogöra närmare för vid något annat tillfälle. 

En del av de som utvandrade hamnade i det som brukar benämnas Great Depression i början på 1930-talet. Lyckan prövades men Guldet blev till Sand och de återvände till fadersgården och familjebastun. Tur för mig enär jag annars aldrig skulle blivit född.

Som barn tillbringade jag alla mina sommarlov i Tornedalen hos mina farföräldrar. Ett av mina tidigaste minnen är från höbärgningen då man åkte uppe på höskrindan som var spänd bakom hästen. Det var ett varmt och svettigt arbete för de vuxna att bärga hö, omsorgsfullt hässja det och i slutet av sommaren ta hand om det som foder till djuren.

Varje dag avslutades alltid med det obligatoriska bastubadandet. Männen först, kvinnorna och barnen sist. Alltid i den turordningen. Fast jag brukade alltid bada tillsammans med farfar och lyssna på hans berättelser från hårt skogsarbete och guldgrävande i det förlovade landet på andra sidan Atlanten.

Så när jag av ödets vindar för över 20 år sedan sveptes med till den lilla stugan vid havet var avsaknaden av bastu stor. Den befintliga bastun inne i stugan var av typen elektrisk och därmed inte värd att benämnas bastu. En riktig bastu är naturligtvis alltid vedeldad. Tidigt gjorde jag även om den elektriska bastun till tvättstuga vilket kraftigt försvårade bastubadandet. En modern människa måste ju kunna tvätta sina kläder på annat vis än nere vid havets rand.

Men 2009 bestämde jag mig äntligen för att det var dags att komplettera tomten med en vedeldad bastu. En perfekt plats med havsutsikt var redan utsedd sedan länge. 

Det egentliga startskottet, som gav mig en spark i baken och satte allt i rullning, var att två öppningsbara fönster lämpliga till gavlarna dök upp till en mycket billig penning på den lokala återvinningsmarknaden och därtill även några lösa fönsterblad (ruttna karmar) till de övriga fasaderna. I samma veva fick återvinningsmarknaden även in en gammal förrådsdörr från 1960-talet komplett med ett runt litet fönster !! Jag ville ha mycket fönster, utsikt mot hav och natur samt ljus in i min bastu.

Ibland behövs det inte så mycket för att man ska sätta igång. Ett par gamla begagnade fönster bara. 

Innan byggstart, och åren före den där händelsen att jag råkade ramla över några fönster, hade ett flertal skisser tagits fram och med tiden förkastats. Den slutgiltiga skissen blev enligt nedan. 2/3 av byggnaden utgörs av ett relaxutrymme och 1/3 är själva bastudelen. Byggyta 15 kvadratmeter utvändigt. Därmed inget behov av bygglov.  



Idéskiss för min bastu med byggår 2009


En flyktigt bekant var dåförtiden VD på ett lokalt sågverk och när jag berättade för honom att jag avsåg åka till Byggmax för att köpa virke (pga bättre prisbild) blev han tvärilsken och gav mig direkt ett ännu bättre pris och löpande rabatt på allt kompletteringsvirke 👀 varvid jag även som bonus fick en betydligt kortare körsträcka.

Bastun byggdes av 45x120 stomvirke med 22x120 liggande utvändig panel. Invändigt är det 120 mm pärlspont på väggarna i relaxen och naturligtvis 70 mm bastupanel i bastun. Fullisolerad bastudel och golv i relaxutrymmet samt i övrigt med ljudisolering i väggarna och taket. 

Takplåt köptes billigt på den svarta marknaden från lokal firma. Takstolarna gjorde jag själv efter tips från en äldre släkting på lämplig konstruktion. De är utförda med delat överben med en hel dubbel nockbalk för god avbärning av snölasterna.

Altanen går runt om hela bastun på pålar över en slänt på den västra gaveln och är i ordinärt tryckimpregnerat virke stomme 45x145--195 med 28x120 trall. Staket och räcke är funkisinspirerat med liggande ribb 22x45 utanpå en 95x95 tryckimpregnerad stolpe med rostfria täcklock ovanpå varje stolpe.

De gamla fönsterbågarna var lite besvärligt att omvandla till fungerande fönster då jag fick göra egna fasta salningsramar på både in- och utsida. Tog en del tid i anspråk.

    


YTD 2022 har det kommit mycket snö i Norrland


Den extra lyx som jag kostade på mig var att installera en glasdörr (Harvia) in till bastun. Den hämtade jag i Finland eftersom det var halva priset jämfört med byggbutikerna i Sverige. Denna lyx har jag aldrig ångrat eftersom det är väldigt hög mysfaktor att sitta inne i relaxen med ett glas Champagne och nibbla på en räkmacka i skenet från lågorna i bastukaminen. En trevlig whisky, konjak eller källvatten med smultronsmak funkar även det bra.

Bastukaminen är även den av fabrikat Harvia med beteckningen 20 ES Pro Steel utvändigt i rostfritt utförande. Den är försedd med en 22 liters vattentank i framkant vilket ger varmvatten som man späder i hinkar med kallvatten till lämplig temperatur i samband med tvagningen.  

Golvet i bastudelen är lite speciellt då det är dubbelt. En egen konstruktion som jag kom på efter att ha gjort lite industrispionage på andra golvkonstruktioner. I nederkant av golvregeln är det ett lutande tätt golv (som man alltså inte ser), med en längsgående springa rakt under kaminen (tilluft), vars uppgift är att hålla en viss komfort från kylan och samtidigt transportera bort vattnet via en hängränna som mynnar ut under altanen så att vattnet far ner i slänten. I överkant är det ett ordinärt tryckimpregnerat glest golv 28x120 som badvattnet alltså kan rinna igenom. 

Den dubbla golvkonstruktionen gör att det är behagligt att bada bastu även när temperaturen går under noll grader. Jag har en tradition av att bada bastu på Julafton om det inte är alltför kallt ute. Det är otroligt mysigt att i den bistra julvinternatten ligga inne i den varma bastun, blicka ut över den isbeklädda havsviken omgiven av ånga med eteriska juldoftande oljor och filosofera över livets mysterium.   

Golvet i relaxdelen (10 kvadratmeter) är vanlig råspont 28x95 med den hyvlade sidan upp vilket därefter är målat med en ljusgrå garagefärg avsedd för betong- eller trägolv. Ger en hård och vattentålig yta med tanke på vattenstänk som kan uppstå när man går in och ut ur bastun för att svalka sig i relaxen eller ute på altanen.

 


Mammas hemvävda trasmatta bidrar med flärd


Med tiden har jag bytt ut alla begagnade fönster till nya 3-glas träfönster av fabrikat Elitfönster och den gamla dörren har ersatts av en ny med dito runt fönster. Det är såna där grejer som ibland behändigt trillar av från en passerande lastbil om man håller ögonen öppna och är beredd på lite extraarbete i avsikt att hålla nere utgifterna 👀. Tjänster och gentjänster. Jag kan saker som någon annan inte kan och vice versa.

Varenda skruv och spik i bastun har jag själv satt dit. Sambon hjälpte mig att måla både den och alla andra byggnader på tomten. Det var den där sommaren när hon stod högst upp på en stege och sjöng "Jag faller, jag faller, jag faller, jag faller...." eftersom fröken Maggio hade en hit med en text som löd någonting åt det hållet.



Bastualtanen är en favoritplats inte minst om sommaren



73 de Northernlightsinvestment


2 kommentarer:

  1. En fin plats att koppla bort all världens bekymmer. Trasmattan och aggregatet gillar jag bäst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är bland det bästa med bastun, att kunna koppla bort all världens bekymmer. I den andra stugan där jag ibland vistas finns en 60 år gammal bastu som är härligt inrökt oh primitiv. Jag gillar enkla saker bäst.

      Radera