söndag 20 mars 2022

Kycklingdeflation

Vid fikabordet på min Cirkus pratas det nu flitigt och upphetsat om prisuppgångarna på drivmedel, energi och det som snart komma skall på livsmedel. Jag har redan börjat märka av prisstegringen i matbutiken. Rapsolja, tomater och champinjoner har jag än så länge märkt det mest på. Champinjoner till exempel är upp 10% den senaste tiden  (40 => 44 kr/kg) i min lokala Willysbutik. 

Energipriserna pratas det minst negativt om. Vi som bor i zon 3/4 berörs ju inte i samma utsträckning som zon 1/2. Däremot är drivmedelspriserna en veritabel brinnande molotovcocktail där det naturligtvis är "fruktansvärt orättvist att inte vi i Norrland får större prisreduktion än södra Sverige som har kortare avstånd och lokaltrafik där bussar och pendeltåg går var 10e minut".

Som många människor är mest alltså. Man ser till sitt eget bästa och vill helst bara ha en ask med russin och ingen kaka alls att behöva tugga i sig. 

Själv är jag glad över möjligheten att kunna cykla till jobbet, gymmet och Willys. Många som har 3-5 km till jobbet uttalar sig (åter igen vid fikabordet) att "om jag bara kunde så skulle jag cykla". Själv ser jag inga oöverstigliga hinder i deras vardag utan det handlar bara om bekvämlighet. Om så dieselpriset gick upp till 100 kr/liter så skulle de inte sätta sig på en cykel.

Jag har föresatt mig att nu bekämpa inflationen på bäst möjliga sätt i min vardag. Så som jag alltid har gjort och alltid kommer att göra. Försöka skapa en lokal deflationsbubbla istället för att svälja den globala inflationen.  

I fredags såg jag en möjlighet till kycklingdeflation och slog till på 500g kycklingfärs och ca 1000g färsk kycklinglårfilé där värdet på mina pengar plötsligt fördubblats över en natt. Sista förbrukningsdag lördag. Så gott om tid 👀 att fixa till ett gäng luncher och middagar.



Kraftig deflation. Penningvärdet har fördubblats !!



Kycklinglårfiléer fyllda med tomatpesto och ost (5 portioner)

  • Kör igång ugnen på 225 grader.
  • Vik ut kycklinglårfiléerna på ett fat. Bred på ett lager tomatpesto och lägg på 2 smala oststavar på varje filé. Vik/rulla ihop. Fäst ihop med tandpetare. Salt, peppar, chili, vitlökspulver, franska örter är lämplig kryddsättning.
  • Skjutsa in en plåt med önskvärd mängd pommesfrites i ugnen (realisation 2kg för 22kr på Willys).
  • Bryn kycklinglårfiléerna i varm panna med olja/smör, ca 4 minuter per sida. Dra bort från värmen.


Bryning av tomatpesto- och ostfyllda kycklinglårfiléer


  • In med kycklinglårfiléerna i ugnen sista 15 minuterna av pommesfritens tillagningstid.
  • Jag serverade med en blandad sallad som sambon hackat ihop. Portionspriset landar kring 15 SEK för denna lördagsmiddag.



Deflationsmiddag en lördag i mars 



Kycklingbolognese (8 portioner)

  • Placera kycklingfärsen i het panna med olja/smör. Använd gärna en panna med höga kanter och tillhörande lock. Jag kör med simpel wokpanna från IKEA. 
  • Bryn under sporadisk omrörning. Salt, peppar, chili, ingefära (pulver), oregano och basilika.
  • Hacka ihop 2 stora lökar och 12 champinjoner. Fös ner detta i pannan och fortsätt bryningen under sporadisk omrörning ca 10 minuter tills det fått lite färg och vätskan delvis reducerats bort från svamp och lök. 
  • Tillsätt ca 500g krossade eller passerade tomater, några riktigt rediga kläm från en tub tomatpuré, chilisås, ketchup, en buljongtärning. en skvätt BBQ Sauce. Späd med lite vatten om det behövs.
  • På med locket. Sänk temperaturen så att det puttrar på lugnt och fint.
  • Låt det puttra i godan ro ca 30 minuter. Funkar även med betydligt längre tid om man så önskar. Jag körde 30 minuter på timern den här gången.
  • Koka din favoritpasta enligt anvisningarna på förpackningen. Jag körde med en 8 minuters italiensk spaghettivariant som kommit med något paket från Matsmart. Sambon beställer med jämna mellanrum olika varianter av såser et al på realisation.
  • Servera när pastan är al dente. Portionspris ca 9 SEK. 



Deflationslunch en söndag i mars



Död åt Inflationen !!!




73 de Northernlightsinvestment

11 kommentarer:

  1. You nailed it, if you want to combat inflation then start deflating your purchases.

    I shouldn't have read your post while I was hungry, it makes those great looking dishes twice as better LOL.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exactly, deflating purchases to fight inflation. Now more important than ever.

      Radera
  2. Ja NLI, det gäller att göra sitt yttersta. Själv har jag helt valt bort de oftast vattniga tomaterna. Det märks verkligen att maten blivit mycket dyrare. Vissa varor har på 6 månaders sikt cirka ökat 20% redan. Undrar när den svenska goda fläskfärsen ska börja öka mot skyarna också... 30-50% rabatterade varor handlas mer än gärna in och tillagas. SJälv blev det i helgen 1kg fin kronfågel bröstfile samt 1kg svensk nötfärs för 50% rabatt. En nyväckt favoritkryddblandning är Pifi allkrydda som fört en tynande tillvaro under många år i sin gamla burk. Nu är en ny "storburk" införskaffad då den är riktigt god att ibland till vissa rätter krydda pommes med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lysande !! Bröstfilé och nötfärs med 50% rabatt. Det är ju sånt man spanar efter varje gång man går in i en butik. Var det Willys ? Har som tradition att köra tomat på frukostmackorna. Men nu köpte jag vitkål och tänkte göra en pizzasallad variant istället. Det är ju C-vitaminer och gått på mackor det oxå.

      Fläskfärs använder jag inte så mycket. Tycker inte det finns så mycket till försäljning heller, det kanske är vanligare i södra Sverige.

      Piffi Allkrydda har jag nog testat någon gång. Den verkar innehålla 75% salt, smakförstärkare (E621), chilipeppar, lök, paprika, svartpeppar, vitlök, sellerifrön, klumpförebyggande medel (E552), muskotnöt, koriander, kardemumma, kryddnejlika.

      Glutamaten (smakförstärkaren) försöker jag undvika. Men som barn åt jag mycket Aromat (glutamat). Kommer inte längre ihåg varför jag slutade med glutamat. Det var någon hälsoaspekt :)

      Radera
    2. Ja Pifi är salt så passar super på pommes om man vill ha lite omväxling mot bara rent salt. Det är gott!

      Det var faktiskt inte Willys, handlar en del på Coop men sällan matmat men detta besök innebar både nötfärs på rulle (första gången men riktigt lysande då biffarna liksom redan är formade!) samt kycklingbröstfile. Har aldrig handlat så mycket på ett och samma besök på Coop innan. Hoppas trenden håller i sig. Ja fläskfärs är alltid närvarande i söder på Willys för lagom slant runt 60 kr/kg. Ni i norr handlar väl istället mager älgfärs eller nåt?!

      Radera
  3. Bra tips som vanligt med kycklingfärsen. Ska testa. Gör endast hittills kycklingfrikadeller på sådan färs som sen får ingå i en utmärkt och matig kycklingfrikadellsoppa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brukar även köra kycklingbolognese i lasagnen. Så då blir det ju Kycklinglasagne helt enkelt.... :)

      Radera
  4. Kycklingdeflation hahaha. Jag gillar hur du tänker!!!

    SvaraRadera
  5. Tack för ett av årets nyord :) Intressant det här med ökande energipriser, tycker mig se ord som samåkning, kollektivtrafik, cykelpendling, släcka lampor, köra långsammare med bilen, minska inomhustemperaturen från håll/personer som man aldrig sett/hört det ifrån innan ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det definitivt, många som åtminstone irriterat muttrar i andra banor än de inkörda hjulspåren. Tyvärr, bland mina många gånger tjuriga norrländska kamrater, är dock steget långt från ord till handling.

      Radera