onsdag 27 juli 2022

Innehav nr 215

Ibland blir det tillökning utan att man gör någonting. 

Jungfrufödsel kallas det i bibliska kretsar. Gemensam överenskommelse om avknoppning av joint-venture följt av strukturerad försäljning samt utdelning av börsnoterade aktier är en alternativ benämning. Som inte står att finna i något enda kapitel av den heliga Boken.



Avknoppning av joint-venture


Två av mina befintliga innehav, Pfizer Inc (PFE) respektive GlaxoSmithKline PLC (GSK), har gemensamt fostrat ett gäng hälsorelaterade konsumentprodukter en tid (sedan 2019) och väljer nu att avknoppa hela alltet i en börsnotering på först Londonbörsen och därefter i New York.

I kölvattnet av detta avser Pfizer att sälja hela sin andel (32%) och GSK säljer 4/5 av sin andel (68%). Försäljningarna ska ske "under ordnade former" för att inte destabilisera aktiekursen i det nybildade bolaget. 

Därtill erhåller befintliga aktieägare i GSK 1 ny aktie i avknoppningen per befintlig aktie i GSK. GSK är ett av mina ursprungliga gamla innehav i min kapitalförsäkring Foreign Affairs aka pensionsfonden Northernlights Globalfond.

Både Pfizer och GSK har meddelat att den huvudsakliga anledningen till avknoppning av den gemensamma bolagsdelen är att kunna fokusera på framtida forskning inom biomediciner, vaccin och sk speciella läkemedel för svåra sjukdomar.



  
GSK fokuserar sin framtida verksamhet


Det är inte vilket litet hälsorelaterade skruttbolag som helst vi snackar om här. Det är världens största hälsorelaterade bolag med ett gäng kända varumärken i sortimentet. Unilever försökte tidigare i våras köpa skötebarnet för 68,4 miljarder USD (!!) vilket avvisades med en föraktfull fnysning. 



 Litet urval av varumärken 


Så plötsligt har jag fått ett nytt innehav i min pensionsfond Northernlights Globalfond. Vi hälsar HALEON PLC (HLN) välkommen som innehav nr 215 !!

Det här handlar alltså om hälsorelaterade konsumentprodukter som tandkräm och andra munvårdsprodukter, vitaminer, förkylningsmedikamenter och huvudvärkstabletter. Precis vad jag tror kommer att vara gångbart även i framtiden och väljer därför att behålla mina erhållna aktier. 

Även om det nog är ofrånkomligt med framtida kursrörelser söderut och ingenting mig veterligen ännu har kommunicerats om framtida utdelningspolicy.




Innehav nr 215 in i min pensionsfond



Glöm inte att borsta tänderna ordentligt !! // Northernlightsinvestment

6 kommentarer:

  1. These are so many allocations. Couldn't it be over-diversified ?

    SvaraRadera
  2. Tror du Haleon blir en bra utdelare? GSK har ju sagt att de ska minska utdelningen rejält och det har väl med denna avknoppning att göra antar jag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen aning. Men jag tror de kommer bli OK som ännu en byggsten i min portfölj. Som sagt var, jag har 215 individuella innehav och HLN utgör ca 0,15% av dessa. Det blir nog bra... ;)

      Radera
  3. Får ta och öka farten på innehavsökningsrna. Når snart 100st, räknar endast aktier+etf:er. Intressanta medikamenter så får bevaka hln framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blir att hålla koll på vad som händer i HLN. Om det kan vara aktuellt att utöka positionen. Än så länge har aktien blivit lägre prissatt. Men det var förväntat...

      Radera