måndag 2 augusti 2021

Numeriska värden Juli 2021

Nedan redovisas några numeriska värden för Juli månad 2021 av stort intresse för mig personligen.


Sparkvot 79%
Ett utfall inom normalintervallet, som vanligtvis pendlar mellan 60-80% med årligt genomsnitt kring 70%. Det är fördelaktigt att ha en god sparkvot under ackumulationsfasen om man så snabbt som möjligt, genom löpande investeringar från lönearbete i aktier och fonder, vill kunna lämna arbetslivet bakom sig.

Diagrammet nedan visar det månatliga utfallet sedan Januari 2020.




Sparkvot Northernlightsinvestment.



Likviditet 28,7%
Det rullar på neråt enligt plan. Kassan i form av likvida lättillgängliga medel minskar successivt och jag fortsätter med mina kontinuerliga omfattande investeringar under åtminstone det närmaste året. 

Det troligaste scenariot är i dagsläget att jag lämnar in min avskedsansökan från Cirkusen under Mars månad 2022 och därefter går in i någon form av FIRE i Juni 2022.

Så ungefär 10 månader kvar i arbetslivet, i alla fall så som arbetslivet ser ut för mig just nu. Men det kan även bli tidigare i och med min uppsägningstid om 3 månader vid egen uppsägning. Är öppen för alla konstruktiva förslag, fingret på utskjutningsknappen. 

Oerhört trött på min oförutsägbara arbetssituation där viktiga förutsättningar för verksamheten kan förändras flera gånger per månad. Ibland per vecka. Min preferens, för personalens och verksamhetens välbefinnande, är alltid att upprätthålla en rak och någorlunda förutsägbar linje. Vilket är totalt omöjligt i nuläget.

För många år sedan hade jag en chef som började bli tvärless på sin arbetssituation och sin egen otydliga och svamliga arbetsledning. Hen bytte arbetsplats och började jobba på ett annat företag istället, som lagerarbetare och truckförare. Några år efter det träffade jag min gamla chef och hen sa att "det är så skönt att bara komma till jobbet och be dom peka på vad jag ska göra hela dagen å så gör jag det. Sen går man hem fri på kvällen å inte mer med det. Tar ingenting med sig hem".

Jag skulle kunna tänka mig något liknande. Många människor vill bli chef, men det är långt ifrån det enklaste man kan göra i arbetslivet. Speciellt om man är omgiven av en massa idioter hela tiden 👀 och organisationen är satt i förfall utan att viktiga funktioner finns definierade och bemannade. Det skapar oklarhet och osäkerhet.

För mig personligen skulle ett steg, i vad som traditionellt brukar definieras som riktningen karriärmässigt "neråt", inte betyda ett dyft. Annat än mindre intäkter. Identifierar mig själv mycket lite med vad jag gör i arbetslivet och är även i övrigt totalt ointresserad av status och yta. Vilket Ni naturligtvis redan har genomskådat sedan lång tid tillbaka 👀

Nedan ett spännande och ganska förutsägbart diagram över kassautvecklingen för min pensionsfond Northernlights Globalfond sedan Januari 2020. Samtliga innehav kan beskådas i vänster kolumn på denna sida.




Kassautveckling Northernlights Globalfond.
 


Utdelningsökning +133% från 55st innehav
Jämfört med Juli månad 2020 ökade utdelningarna innevarande månad med +133%. Dessa utdelningar trillade in från 55st individuella innehav. Ett mycket bra utfall.

Nedan visas två av de basala utdelningsuppföljningar, månatliga samt årliga, som jag kontinuerligt genomför i avsikt att verifiera önskvärd riktning för min pensionsfond.




Månatliga utdelningar 2020/2021.




Årlig utdelningsnivå 2016-2021 vs teoretisk FIRE.



Utdelningsökning YTD +117,4%
Detta mätetal jämför alltså erhållna utdelningar 2021 YTD (dvs Januari-Juli) med motsvarande period (Januari-Juli) 2020.

Mitt arbetsmål för helåret är en ökning med +75% jämfört med helåret 2020. Den nivån illustreras i nedanstående diagram med "MÅL 2021".

Med YTD +117,4% befinner jag mig alltså momentant en god bit före målet 2021 men det beror främst på att jag under 2020 inte var investerad i svenska innehav i någon större utsträckning. Svenska innehav delar av tradition ut under vårmånaderna, även om den traditionen nu är under förändring till det bättre med uppdelade utdelningar.

Men jag har ändå en bra känsla av att kunna nå målet för helåret 2021.




Utdelningar YTD jfrt MÅL 2021/FIRE



Direktavkastning Northernlights Globalfond 3,76%
Något lågt för min personliga smak. Kurserna är generellt eleverade vilket då med automatik gör att direktavkastningen sjunker.

Målet är att under 2021 genomföra inköp i pensionsfonden Northernlights Globalfond till en genomsnittlig direktavkastning om 4,5%.


Frihetskvot 74% alternativt 36 år
Frihetskvoten avseende kontantutdelningar ligger i dagsläget på prognosticerade 74%. Det innebär alltså att erhållna och prognosticerade kommunicerade kontantutdelningar tillsammans idag täcker 74% av mina totala årliga kostnader.

Den här siffran kommer nu (förhoppningsvis) att öka allt eftersom fler av mina globala kontantutdelande innehav kommunicerar sina utdelningar för det andra halvåret 2021.

Ett alternativt sätt att se på denna kvot är hur många år som det totala kapitalet kan täcka nuvarande årlig utgiftsnivå. I mitt fall blir den kvoten 36 år. Utan hänsyn till inflation dock.

I ovanstående resonemang tar jag ingen hänsyn till att jag har rätt till en framtida pension från både stat samt i form av tjänstepension. Vilket förhoppningsvis borde utgå när dessa åldersmässiga brytpunkter är uppnådda.


FIRE Year One nivå 3,0 år (1,6 år investerat)
Min plan för FIRE är att leva det första frihetsåret av medel erhållna via utdelningar föregående år. Dvs, om jag väljer att hoppa av från Cirkusen och genomföra FIRE under till exempel nästa år 2022 så lever jag det året av utdelningarna från 2021. 2023 lever jag av utdelningarna erhållna under 2022 och så vidare och så vidare....

Eftersom jag ligger nära min FIRE exit (kan inträffa i princip när som helst under de kommande 10 månaderna) med 3-månaders uppsägningstid i dagsläget så har jag redan avsatt medel för det första året utan intäkter från lönearbete. Jag vill ju inte behöva vänta ett helt år om situationen inom min periodvis mycket kaotiska arbetslivssituation ytterligare förvärras. Då klipper jag navelsträngen direkt istället.

I dagsläget har jag därför 1,4 år av FIRE undanstoppat på ett räntebärande konto och därtill 1,6 år investerat i 5st fonder. Dessa fonder, tillsammans med samtliga övriga innehav, kan beskådas i spalten längst till vänster på denna sida.

Utvecklingen för mitt investerade FIRE Year One kapital har lindrigt uttryckt varit lite berg-och-dalbana liknande. I nedanstående diagram ses utvecklingen sedan start 2020-11-18. 

Om inte annat så belyser det tydligt devisen om att sitta still i båten och inte i desperation sälja av allt, för att försöka "rädda" åtminstone en liten del av sitt investerade kapital, när misströstan är som störst.



Utveckling investerade medel FIRE Year One sedan start 2020-11-18.



73 de Northernlightsinvestment

10 kommentarer:

  1. De närmsta 10 månaderna kommer ju bli riktigt spännande även för oss som sitter på läktaren. Jag tar för givet att det kommer ett inlägg ungefär samtidigt som du lämnar in avskedsansökan.

    Ibland får jag också lust att "byta ner" mig karriärsmässigt. Kanske kolla om det behövs någon allt-i-allo på den lokala kyrkogården. Klippa lite gräs, samtala med den gamla änkan och sedan bara släppa allt och gå hem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, för mig blir det nog nödvändigt att strukturera upp min vardag om den vardagen innebär ett stort överskott av tid till förfogande. Har lite för lätt att bara glida ut i ett neutrum annars.

      Jobba med "något annat" kan vara ett alternativ, kanske matlagning. Skulle gärna laga mat på ett äldreboende till exempel. Fast där har väl den plastinpackade mikromaten kommit för att stanna...

      Radera
    2. När jag konfimerade mig för över 30 år sedan så fick vi vår förplägnad vid det lokala ålderdomshemmet och det var redan då en ganska oinspirerad måltid. Ingen kryddning alls och kåldolmar som var i upplösningstillstånd för att passera svalg så obemärkt som möjligt.

      Jag tror din matlagning gör bättre nytta hos oss som kan uppskatta den bättre.

      Radera
    3. Snart är man där själv...på hemmet. Å äter saftsoppa till middag...

      Radera
  2. 10 månader är så nära och du har sådana buffertar att jag antar om det händer något rejält dumt på arbetsplatsen så säger du upp dig direkt?

    Undrar hur man beter sig under uppsägningstiden när man inte har något nytt jobb att gå till och inte behöver en bra referens? Nä, jag vill ha ett bra arbetsbetyg om det skulle skita sig med FIRE och kommer troligen göra ett snyggt avslut när det blir min tur.

    Tvingades till det där nedbytet efter att jag väggat i början av 2000-talet och skulle tillbaka. Det var väldigt skönt att jobba på lager ett tag för att vila hjärnan, men till slut kände jag att jag behövde mer intellektuell utmaning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag säger upp mig direkt. Det var ganska nära nu innan semestern. Jag är dock en plikttrogen människa (som dock nu börjar närma sig min bristningsgräns) och gör alltid mitt bästa. Men naturligtvis, att säga upp sig själv kan väl alltid debatteras huruvida det är ett "snyggt avslut" eller inte.

      Jag gjorde ett nedbyte även efter min vägg (oxå i början på 2000-talet). Men i mitt fall blev det lång sjukskrivning (flera år) och diverse arbetsprövningar, praktikplatser osv. Jag var nere och wallraffade på botten men utan att drabbas av den negativism som ofta drabbar människor i den situationen. Tror jag alltid har känt att jag har kvar kontrollen och aldrig låter någon sätta sig på mig. Jag är medveten om att min kapacitet inom många områden är hyffsat stor. Jag tar ingen skit, utan biter tillbaka.

      Radera
  3. Intressant inlägg! Inkluderar du utdelningarna när sparkvoten beräknas?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Börjar känna att mina mätetal och diagram nu börjar utkristallisera sig. Vill hålla det enkelt och överskådligt. Det hjälper mig att skapa en känsla av säkerhet och stabilitet.

      Nej jag inkluderar inte utdelningarna. De är bonus vid sidan om.

      Radera
  4. Det ser ju riktigt hoppfullt ut NLI. Får en känsla när jag läser ditt inlägg att det blir en dag på cirkusen när måttet är rågat och du säger "enough is enough" o går hem. Blir spännande att följa... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det närmar sig så sakteliga. Troligtvis kommer det bli ett abrupt slut...men ska ändå försöka behålla lite värdighet...:) Men jag har iaf meddelat mina planer över ett år i förväg. så de borde ha tid att ordna en ersättare. Fast det är väl bara ställa dit en skyltdocka...

      Radera