torsdag 5 augusti 2021

Hemesterluncher 10-15 SEK

Min hemester är över för den här gången. Det verkar som att stora delar av det svenska proletariatet både 2020 och 2021 ägnat sig åt hemester. För mig är det definitivt regel snarare än undantag med semester på hemmaplan under den traditionella svenska sommarsemestern. 

Däremot var jag inte, och hoppas bli igen, förr om åren främmande för att resa till Jordens alla olika hörn och kulturer. Måste bara lära mig slösa pengar igen 👀

Jag bor i mitt fritidshus vid havet med åretruntstandard och har mestadels gjort så de senaste 20 åren. Ser inte många nackdelar med att bara ha en enda bostad istället för som så många andra både lägenhet/hus inne i Storstaden och fritidshuset några (eller många) mil längre bort. När jag väl, via det för mig sedvanliga bananskalet, bestämde mig för att testa detta upplägg så har det fallit sig optimalt på alla sätt och vis.

Under åren har jag ordnat det så att fritidshuset håller en normal villastandard med de olika kringfunktionerna (bastu, förråd, gäststuga, vedbod etc) uppdelade på fristående byggnader. På så vis behöver man vintertid bara värma upp de absolut nödvändiga bostadsdelarna. Det är Norrland, uppvärmningen vintertid står ofta för en stor del av boendekostnaden.

När jag var barn hängde jag alltid i kjolarna på min mor och satt uppflugen på köksbordet när kanel-/socker-/smörblandningen breddes ut över bulldegen. Eller stod på en köksstol vid spisen när broilern bryntes och tjuvsmakade halsen som alltid blev klar först. Eller såg på när hon sydde kläder till mig som jag skulle ha på mig på Julavslutningen i lågstadiet. Jag hade en mycket närvarande mor.

Som litet barn brukade jag sitta och bläddra i "Stora Kokboken" från 1955. Den finns fortfarande kvar nu i mitt eget köksskåp ovanför spisen. Sönderbläddrad med lösa sidor. Jag brukade även klippa ut recept från baksidan av mjöl- och andra förpackningar och tejpa på skrivpapper som förvarades i gamla ringpärmar som man knäpper ihop med ett "klick". Även dessa finns fortfarande kvar i något förråd. 

Men det är 50 år sedan nu, om ytterligare några år kommer någon att knöla ner det i en soppåse och undra varför den gamla gubben sparade på sånt svammel. Tiderna förändras. För 15 år sedan, med digitalkamerans hjälp och inspirerad av Per Morbergs matprogram "Vad blir det för mat?", brukade jag köra lite "scrapbooking" inom just matlagning och bakning.

Det är därför jag håller på med dessa evinnerliga matrelaterade blogginlägg. Det är ett av mina största intressen och något som oftast, men inte alltid, ger mig glädje och avkoppling i vardagen. Dessutom bidrar det till en hög sparkvot och förutsättningar för en långsiktigt god ekonomi. 

Med åren har för mig känslan av att vara på väg in i en stor glömska tilltagit. Jag vill dokumentera min vardag så att jag i retrospektiv vet att jag fanns en stund på Jorden. 

Jag känner mig aldrig så rik som när jag har 1kg nygrillad kycklingfile instoppad i kylen inför den kommande veckan. För att bara ta ett exempel i mängden.   

Här är några exempel på lunchmat från den nu passerade hemestern.



Traditionell sommartallrik lax, sill, ägg. 15 SEK.



Grillad kycklinglårfilé, potatissallad et al. 12 SEK.



Pizzaslice med curryfärs, mozzarella, grillad chorizo och råkost. 10 SEK.


Kycklingpanna med rotfrukter, bacon och kokosmjölk. 12 SEK.



73 de Northernlightsinvestment

5 kommentarer:

  1. Lunchlåda har jag kört i många år nu. Det var från början inte pengarna jag ville spara på utan tiden. Jag upptäckte att det tog bara drygt halva lunchtiden att följa med kollegorna till micron istället för att följa med kollegorna till lunchrestaurangen. Dessutom fick jag själv alltid bestämma rätt om jag valde lunchlåda.

    Hemester blev det även för mig i år precis som året innan. Enbart på grund av pandemin dock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, du brukar åka utomlands under sommarsemestern ? Det gör jag hellre i Januari-Februari när det är som mörkast i Norrland.

      Radera
    2. Jag har de senaste åren gjort bådadera. Exempelvis Florida på vårvintern följt av Kroatien på sommaren. Vi får se om jag återupptar detta leverne igen.

      Radera
  2. Här kommer de första stapplande stegen att tas för att komma utomlands igen om några veckor. Vandringsresa i alperna. Det som varit bra med att inte " slösa " pengar på att resa är att de blev investerade och har ökat typ en sån där 50-100 % så nu har jag dubbelt så mycket att göra av med :) I december har jag planen att träffa barnet som bor " over there " och funderar på att stanna några veckor extra i något närliggande land. Trivs bra hemma men november och december röstar jag för att de stryks ur kalendern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Österrike besökte jag i mitt förrförra liv i tjänsten då och då. 1983 gick tågluffen till Zell am See och vi bodde 1v på campingen. Kom mitt i natten och blev aldrig inregistrerade, så det blev springnota i slutändan :) Var skönt att kamma till svalare trakter minns jag efter några veckor på Rivieran och Italien. Fina charkuterier och bakverk i Österrike.

      November är inte skojigt. December däremot innehåller Julen, så den månaden har jag alltid haft ett bättre förhållande till. Januari/Februari däremot är inte favoriter. Sedan kommer vårvintern i Norrland, den är fin med gnistrande snö.

      Radera