lördag 28 augusti 2021

Come to Norrland Country

När jag växte upp under 1960 och 1970-talet var jag omgiven av amerikanska bildmagasin som Life och Time Magazine. Vet egentligen inte varför dessa blaskor var så allestädes närvarande. Det kan ha något att göra med att delar av min tornedalska släkt i början av 1900-talet utvandrade till Amerika och bosatte sig i New York och Florida. Vilket jag delvis berörde i ett tidigare inlägg betitlat Up Memory Lane

Jag var inte så skolad ännu i det engelska språket som 6-åring men det fanns många häftiga bilder att titta på i de här tidningarna. Inte minst reklam för sprit och cigaretter utan någon som helst varningstext för negativa konsekvenser. Det här var på den tiden då det alltid stod askkoppar framme i varje hem och man rökte obehindrat i skolornas lärarrum och i alla bilar. Möjligtvis med nedvevad ruta om man ville skona ungarna i baksätet.

Kommer ihåg hur gott jag tyckte det såg ut med sån där Chivas Regal som kluckade ner över isbitarna i ett tumblerglas och hur tuffa de där väderbitna cowboysen såg ut med cigaretter i munnen uppe på sina hästar eller vid lägereldarna mumsandes bönor direkt ur burken. Självklart ville man vara en Marlboro Man. Vi ungar övade oss i rökningens ädla konst på Chokladcigaretter och försökte se ut som en stenhård Paul Newman där vi stod och hängde över våra stålhästar (cykel av fabrikat Monark med limpsadel och chopperstyre).

Av någon outgrundlig anledning tog jag aldrig det där lilla språnget från chokladcigaretter över till äkta Marlboro. I högstadiet gick jag istället stolt omkring med VISIR t-shirt (Vi som inte röker) som jag tror gick att beställa under en period från postorderfirman Ellos. Som sagt var, jag vet inte varför det blev så knepigt i mitt fall. 

Till mitt försvar så gjorde jag inte samma resa mot avhållsamhet avseende Chivas och alla de andra alkoholhaltiga dryckerna. Där var det en mera normal revolutionär tonårsperiod.

I ungefär 32 år (så länge jag haft dator) har alltid min skärmsläckare varit en text med ordalydelsen "Come to where the flavor is, Come to Norrland Country". Då menar jag naturligtvis att Norrland är späckat med smaker som inte har någonting med tobak att göra. Hjortron, fjällröding, löjrom, surströmming och porlande vattendrag. Extra viktigt var det för mig under den förvirrade period som jag levde i förskingringen i södra Sverige. 




En av världens mest kända reklamikoner. The Marlboro Man.


Jag betraktar inte mig själv som särdeles politiskt korrekt. Med tiden har jag nog snarare alltmer utvecklat min personlighet i motsatt riktning. När jag ser någon yngre förmåga stå nere på Cirkusen och röka en cigarett brukar jag kommentera "du verkar vara en smart kille/tjej...men nu ser jag ju att du röker". 

Det finns aktiebolag inom de flesta branscher. Jag väljer att investera i nästan varenda en. Vin, sprit, öl, cider, vapensystem, stridsflygplan, tobaksprodukter, petroleum. Ingen mannamån, lika för alla. Spel och dobbel är ett undantag faktiskt.

Till min stora glädje valde nyligen styrelsen för Altria Group Inc (MO) att höja sin utdelning med 4,65% och dra igång ett aktieåterköpsförfarande. Bolaget har nu höjt sin utdelning kontinuerligt under en duration av 52 år och direktavkastningen uppgår i dagsläget till 7,31%. Troligtvis finns det fortfarande ett behov av deras produkter. 

Altria Group Inc är mitt 19e största innehav och äger idag varumärket Marlboro. Jag kommer naturligtvis själv aldrig att börja röka 👀 Det är bara idioter som röker.



73 de Northernlightsinvestment

10 kommentarer:

  1. O visst ser det så gott ut när whiskyglaset med is fylls på, smakar bra också. Med bourbon istället för single malt funkar is!

    Kan ibland gilla rökdoften av vissa ciggmärken i lagom dos, typ utomhus, men röker inte jag heller trots både altria och bat i portföljen samt sma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns fortfarande en del i min åldersgrupp som röker pipa. Det kan jag ibland tycka luktar lite angenämt. I lagom dos.

      Radera
  2. När jag var liten grabb och farsan tog oss på bilsemester upp igenom vårt avlånga land så fanns det inte tid för att stanna och ta en cigg. Nej farsan öppnade bara takluckan på glänt och tände en cigarett av märket Hobson. Jag kan nästan känna illamåendet lika starkt idag.

    Ingen tobak för mig och Chivas tycker jag smakar parfym men med sämre lukt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ungefär samma erfarenheter med två föräldrar som rökte (ej Marlboro). Volvona för det var mer än en som avverkades (ja ok då, 3 st) var rejält inrökade. Rutorna åkte kanske ner eller på senare modeller så öppnades takluckan. Helt otänkbart idag. Vi barn röjde dessutom runt i baksätet vars benutrymme fyllts upp med madrasser eller annan packning under resorna till nån stuga eller liknande. Säkerhetsbälten användes aldrig.

      Hur i hela friden överlevde vi? Inte vet jag men undrar om inte livet förr var mycket bättre faktiskt. Ungarna fick kanske lite rök i lungorna men satt inte o stirrade på idiot-underhållning på paddorna som numera verkar vara standard för at överhuvudtaget åka i en bil. Hos mig förekommer inga paddor, njut av utsikten och resan säger jag väl medveten om att jag är skadad av min 70-tals födsel...

      Radera
    2. Har inte druckit så mycket Chivas i mitt liv. Det var väl mest bara på någon charterresa för 30 år sedan som det kunde bli en flaska på rea på taxfree. Överhuvudtaget blir det inte mycket starksprit.

      Radera
    3. Exakt så kom jag i kontakt med Chivas. Ett riktigt kap på flyget hem från Grekland i (alltför) unga år.

      Radera
    4. Ja. Å så var det den där Absolut Vodka röd. 50%. Den var oxå poppis på taxfree...

      Radera
  3. Enda gången jag blivit frestad av en reklam, var det Nisses tuggummi...
    Jag tittade jättenoga i tuggummihyllan varje gång jag följde med mamma och handlade, och blev så besviken när jag tillslut insåg att Nisses tuggummi inte fanns på riktigt.

    SvaraRadera