lördag 21 augusti 2021

Herr och Fru Melin

En solig lördag när jag som vanligt satt på bastualtanen med mitt morgonkaffe, och såg ut över det spegelblanka havet, prasslade det till under mig och som skjuten ur en kanon kom harpalten som vi döpt till lill-Skutte rusande tvärs över gräsmattan.

Lill-Skutte (och hans mångtaliga bröder/systrar) är naturligtvis ett mycket gulligt inslag i det lantliga livet när de sitter och knaprar allmän växtlighet på gräsmattan. En egen liten vild kaninfarm. Med tiden blir de i princip halvtama och flyttar sig inte nämnvärt när vi går omkring på gården. Ligger ofta i jordgubbslandet och trycker under plantornas skyddande skugga. När lill-Skutte och hans vänner har varit i odlingsbänken och ätit upp spenaten är de inte längre riktigt lika gulliga.

Strax blev jag varse anledningen till varför harpalten hade så bråttom just denna morgon. 3st hermelinungar, eller Lekatter som de kallas här uppe i Norr, kom planlöst skuttandes. Fantastiskt snabba varelser. Ibland kan man tro att 1 individ egentligen är 3 eftersom den förefaller vara på så många ställen nästan samtidigt. Men den här gången var det faktiskt 3st. Det har jag aldrig varit med om förr.

Jag ropade till sambon att stänga ytterdörren. Vilket var tur då de strax var uppe och nosade på stora altanen och överallt på tomten i sin jakt på harstek till frukost. Kanske ingen höjdare med hermeliner uppe på frukostbordet. När jag rörde på mig så skrek de till ett gällt "squuikk !!" och flydde. Men snart tog nyfikenheten över och de var tillbaka.



Såg du måhända i vilken riktning den juvenila Haren sprang ?

Sambon undrade oroligt om de var farliga men jag lugnade henne med att hon inte behöver vara det minsta orolig så länge de inte hoppar mot strupen och river upp en halsartär för då rör det sig om sekunder tills man förblöder till döds. Tömmer kroppen på blod fullständigt. Skitjobbigt att städa upp efteråt.

Hon satt med uppdragna ben i solstolen resten av dagen 😱 



Farbror Linné namngav mig Mustela Erminea år 1758


Men små söta hermeliner kan även ställa till med mycket skada i fastigheter. De tar sig in via otätheter och gömmer sina bytesdjur i trossbottnar och väggar. Samlar på sig stora lager med skaffning inför eventuellt sämre tider. Lite FIRE-koncept över det hela faktiskt. Men det kan med tiden börja lukta lite otrevligt från ruttnande halvätna gäddkadaver 😵 och fastigheten kan bli fullständigt obeboelig med totalrenovering som följd.

Nu är det 2 veckor sedan denna naturnära händelse utspelade sig. Har inte sett till de små söta blixtsnabba mördarmaskinerna sedan den dagen. Lill-Skutte och hans vänner är dessutom tillbaka igen. Så det borde vara faran över.

I värsta fall får det bli någon typ av fälla. Med hagelbössan blir det nog inte så mycket kvar att sanera efteråt.


73 de Northernlightsinvestment

3 kommentarer:

  1. Trevlig läsning! Släpar du fram tolvan så lär det bara vara lite pälsbitar kvar =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack så mycket Frihet. Det är ju ett vackert namn du benämner dig själv med. Minsta möjliga nivå av våld är nog mitt första val...

      Radera
    2. Ja övervåld är ju inte ok =)
      Frihet är en bristvara i dessa tider...att folk aldrig lär sig.

      Radera