Kvinnorna alltså, de norrländska kvinnorna sätter sprätt och snurrar hjul och tar ansvar. Männen har jag sedan länge gett upp hoppet om. Det är bara skoter, jakt, fiske, snus, Luleå Hockey och Norrlands Djup som snurrar i huvudet på XY kromosomuppsättningen.
Nu kommer jag på att det kanske är dags att kolla min egen uppsättning 👀.
Trots allt, det är så oerhört positivt, ur så många vitt skilda aspekter och då inte minst den frihet som det medför, att kvinnor nuförtiden har egna pengar som de själva kan välja att investera både på börsen och i kapitalvaror.

Alla ni som inte vet vad en plånbok är får helt enkelt googla.
Det blev alltså bara en andra provkörning (den första är beskriven här), å så slog Hon till på en nästan ny Volvo V60 Cross Country. Med den höga markfrigången ett optimalt val för både lite längre landsvägskörning på vardagliga normalsnöiga norrlandsvägar (alltså betydligt mer snö än när panik, kaos och masshysteri uppstår i södra Sverige) i kombination med krypkörning längs slingriga skogsvägar ut till bär- och svampmarker.
"Jag ska snart ut i skogen och plocka kantareller och hjortron !!"
Själv har jag stor erfarenhet av just Volvo, men då företrädesvis av äldre analoga årgångar (modellerna 242, 244 och 945) där jag även kunde handha i princip allt underhåll genom återkommande besök till Biltema. Då fick jag även regelbundet möjlighet att se hur industri- och handelsområdet Storheden i Luleå med åren förändrades och expanderade ut ur alla ramar. Under min storhetstid, i början på 80-talet på väg på cykel till någon flickvän, var det mest bara tallar och fågelkvitter.
Även denna V60 är naturligtvis fullproppad med elektronik, men där finns även några ordinära rattar och reglage. Jag vet inte om det beror på min tidigare Volvoerfarenhet, men det går snabbt att komma in i menysystemet och reglera till exempel farthållare (ett måste i varje bil) från rattens reglage och det upplevs som en trygg och bekväm förarmiljö.
Dessa 2 veckor av daglig körning ger hopp om att vi nog ska kunna bli kompisar. Inte så noga egentligen, det är ju mest sambon som ska fräsa runt i den. Fast jag blir väl dedikerad chaufför som vanligt. Det där är lite märkligt.
Det var ganska nära att även NLI blev med ny bil i samma veva, men av lite olika anledningar rann det ut i sanden. Jag hade nästan redan börjat sträcka mig efter plånboken i innerfickan, den där som alla som känner mig påpekar att "den där ser tung ut" när jag plockar fram den. Men jag kontrar minsann blixtsnabbt med "det är mest bara kvitton och betalda räkningar" 👀.
Alla ni som inte vet vad en plånbok är får helt enkelt googla.
Fast nu har jag fått korn på någonting annat tänkbart, en Ford Focus 1.0. Mitt körbehov är ju mestadels kortare resor vid sämre väderlek (till gym, Willys och gamla kollegor med nybryggt kaffe alltså) och någon lite längre resa (max 4 mil) någon gång i veckan för att checka upp mina fastigheter. Så en bensinbil vore bra.
Knappt jag visste om att det finns så små bilmotorer, inte ens 1 liter cylindervolym, men kompenserad med turbo tydligen. Det är ju mindre volym än vad som fanns på de lätta motorcyklar (125) jag förr ibland buskörde, även det i början av 80-talet. Betydligt mindre eftersom de oftast var borrade och planade och allt vad det nu hette. Trimmade till vansinnets gräns alltså.
EDIT: Hade lite bråttom och alldeles för många bollar i luften när jag rafsade ihop inlägget. Ford focus 1.0 har naturligtvis en betydligt större cylindervolym än en lätt MC.
Jag höll på att skratta mig blöt i byxan när jag googlade och fick upp ett gammalt biltest med tillhörande bildtext på den eventuellt kanske tilltänkta Forden 1.0 😁😁.
Har du någon erfarenhet av en Volvo V60 Cross Country
eller en Ford Focus 1.0 ??
// Northernlightsinvestment