Under en herrans massa år (drygt 3 alltså) hade jag ett fönsterkuvert, med den sista fakturan år 2021, från min leverantör av bredband och tv liggandes på mitt skrivbord på Cirkuskontoret. Med avsikt att ta en telefonkontakt någon ledig stund och snacka igenom de ständiga kostnadshöjningarna och oönskade återkommande "förbättringarna" av mitt tv-abonnemangs struktur och innehåll och kortfristiga erbjudanden.
Efter omsorgsfullt övervägande drog jag ju in fiber i mitt hus vid havet 2019, vilket faktiskt är benämnt i mitt allra första blogginlägg Online, och framtidssäkrade därmed internet och tv inför kommande pensionering. Det kan ju vara bra att ha schysst tillgång till sånt på ålderns höst.
Oj så tiden flyger, det är snart 6 år sedan det kopplades in. Dessutom strax inte mindre än 4 år sedan jag började bli irriterad på min internet- och tv-leverantör Telenor.
Tveklöst är jag en tålmodig människa, det är troligtvis mig de sjunger om varenda Jul som varande en lugn person med takt och ton, måttfull och balanserad. Det ska mycket till innan jag blir exalterad. Lägg därtill en viss telefoniaversion gentemot kundtjänster och det inses trivialt varför fönsterkuvert kan bli liggande länge på skrivbordet i utkanten av mitt perifera synfält. Addera även att en del grejer hände under våren 2022 som nästan fick mig att avsluta alla abonnemang simultant och slutgiltigt, med undantag för en 1a med jordvärme, så blir det ännu enklare att begripa min saktfärdighet.
Men grabbarna och tjejerna på Telenor har trots allt levererat en lösning via den ingrävda fiberkabeln som varit till full belåtenhet rent tekniskt med en stationär router som funkat i fastighetens samtliga byggnader, på samtliga altaner och trädäck och till och med nere i hallonsnåren och jordgubbslandet. Sambon har kunnat lyssna på ljudböcker och nykläckt musik non-stop.
Ända fram till den senaste förbättringen som visade sig vara en så kallad förbättringsförsämring. Många förbättringar visar sig ofta efter en tid vara en försämring. Så var det alltså definitivt när tv-boxen med tillhörande wifibrygga byttes ut mot en käck liten svartglänsande tv-puck som skulle hänga och dingla bakpå tv-apparaten och göra jobbet lika bra som tidigare.
Det gjorde den inte.
Taskig bild, mottagning som kom och gick och och zaggade och allt som oftast ett skojsigt meddelande om att "Hoppsan Ojsan Sorry kompis, nu verkar det som att det saknas internetförbindelse !! Men försök igen lite senare !! Felkod 1123-56-ABX12"
Där någonstans skär några kugghjul ihop i min växellåda och jag lyfter telefonen och slår numret och ställer mig i telefonkö. Speciellt när det är något som jag bara kollar upp att det funkar 1 gång i veckan när jag åker ut för att kolla snöläget i huset vid havet och har haft det där fönsterkuvertet i mitt medvetande under några års tid och betalar 1219 Kr i månaden för efter den senaste prisjusteringen som Telenor inte anser sig ha någon som helst kontroll över på grund av yttre omständigheter. Force Majeur och Krig och Fan och hans Moster.
Det där var redan i slutet på februari och innebär alltså att jag inte haft något bredband eller tv-lösning med en myriad av kanaler, bara standard SVT-kanaler och TV4, i huset vid havet sedan april månad. Men det har gått bra det oxå.
Har dock haft lite dåligt samvete över att jag i affekt gör mig av med dyra fasta kostnader eftersom det rimmar illa med min ambition till "Sus & Dus" budget. Det blir inte mycket till lyx och excesser om man bara håller på och kapar kostnader hela tiden 👀.
Fast min avsikt var/är att byta till något nytt senare, men nu drog mig ur för att konsolidera. Det är ju inte så att utbudet av bredbandsleverantörer och tv-leverantörer och streamade filmer och serier kommer försvinna i framtiden.
Så plötsligt damp det in ett mail från min mobiloperatör, bumbibjörnarna på Fello alltså.
Så nu blir det mobilt bredband för utvärdering i åtminstone 1 månad, tv-abonnemang finns redan i Citykärnan med Max, Disney+ och Viaplaykanaler så det ska funka att bara plocka med sig ut till landet och köra på den smarta tv:n via installerade appar. Snart dimper det ner ett paket från bumbibjörnarna.
Jag hatar appar.
Har du testat mobilt bredband och hur
tycker du det funkar ??
Hur löser du livspusslet via din
bredbands och tv-situation ??
// Northernlightsinvestment