måndag 21 november 2022

Ekonomiska nyckeltal - Kapitalfördelning

Lite då och då, sedan en inte alltför lång tidsrymd bakåt i tiden, brukar jag följa upp en del ekonomiska "nyckeltal" för min privatekonomi. Detta är alltså egentligen att betrakta som en anomali från hur jag levt merparten av mitt liv. Jag har mest guppat som en kork på ytan och följt med strömmen.

Egentligen borde det vara mer intressant att följa upp denna typ av ekonomiska grundvärden ju yngre man är. För att lära sig mer om den rådande situationen, sitt eget beteende och hur det kan påverka framtida möjligheter. Så borde det vara men av vad jag kan förstå, och läsa mig till av många med tonårsbarn, så är det sällan på det viset 👀. 

Likadan var nog jag som tonåring men någonting i min ganska påvra uppväxt fick mig att respektera pengars värde. Så jag blev en Spara.

Det var först för några år sedan som jag ordentligt började dokumentera min egen ekonomi och när den bollen väl satts i rullning så har det blivit fler och fler mätpunkter.

Väldigt jobbigt och tidskrävande ? Absolut inte, när Excellfliken väl är skapad så är det oftast en fråga om några minuter av arbetstid och tvärtom önskar man att tiden kunde gå lite fortare så att det blev dags att dokumentera igen. 

Lite lätt beroendeframkallande är det definitivt men trots allt kanske ett nyttigare beroende än många andra varianter. 



Jag skulle aldrig ha börjat med de där uppföljningarna....

  • Ekonomisk utveckling är det mätetal som jag följt längst vilket innebär att det pågått sedan början av 2010. Det var kanske någonstans där och då, efter utbrändhet och några hårda år, som jag började känna mig föråldrad och fundera över framtiden och hur det såg ut inför dess ankomst. Sedan dess har min totala ekonomiska utveckling varit +755% och tilltagit i styrka, och definitivt även volatilitet 👀, framförallt efter att jag gick över till att investera på börsen istället för i bundna långsamt växande högräntekonton.
  • I början av min börsresa gjorde jag väl som de allra flesta troligtvis. Köpte en från min barndom välkänd aktie, till exempel Alfa Laval eller Electrolux, och avvaktade. Förundrades över de snabba kasten och ibland uppgångar på 20% på några månader. Vilket gjorde mig svettig, för man vill ju realisera vinsten och det kan ju rimligtvis inte fortsätta uppåt i det oändliga. Ingenting växer till himlen Ganska snabbt tyckte jag mig "genomskåda" förutsättningarna för detta lotteri och gled över mot buy-and-hold och Utdelningar istället. Oftast har dessa en tendens att ramla in på kontot oberoende av de där volatila kasten och jag följer nu utvecklingen över månad- samt kalenderår.
  • Tre andra nyckeltal är för mig Budget, Sparkvot och Buffertkassa där budget är det allra senaste mätetalet. Det har nog aktualiserats i och med den accelererande inflationen vilket kan ställa till det avseende huruvida de rullande kontantutdelningarna klarar av att betala alla framtida räkningar. Därför gjorde jag en genomgång av alla mina Utgifter YTD 2022 vilket nu följs månadsvis. När jag lika var igång så gjorde jag samma sak för helåret 2021 så att det finns något att jämföra med när året summeras.
  • Många som pysslar med Utdelningsinvestering gör det för att kunna uppnå tillståndet som brukar förkortas FIRE, dvs Financially Independent som i förlängningen möjliggör Retire Early. När jag själv för 3 månader sedan uppnådde det första delmålet Nu är jag FI så var det baserat på en övergripande känsla (jag känner ju till min Sparkvot sedan länge) för mina årliga utgifter. Men nu har detta alltså även verifierats via budget och sammanställning av utgifter. Har man långt kvar till FI upplevs det kanske ointressant men när det närmar sig kan det vara mycket intressant att veta när det de facto är möjligt.
  • Diversifiering och branschfördelning är viktiga mätetal för mig i den del av min strategi som utgörs av kontantutdelningar. Sentimentet för olika branscher varierar med tiden och det är inte alltid man vill ligga fullinvesterad i vare sig Finans eller Fastigheter. Valutafördelning är även något jag tillämpar. Jag bor i Sverige, och kommer troligtvis att göra så resten av mitt liv, men det finns andra valutor som varierar i styrka visavi vår svenska krona.

Det senaste ekonomiska nyckeltalet som jag genomförde en uppföljning av råkade för en vecka sedan bli Kapitalfördelning (ofta benämnt allokering). I min version innebär detta hur jag valt att fördela mitt "fria" kapital över de, för mig, huvudsakliga placeringsslagen Utdelande aktier, Fonder, ETFer och Buffertkassa. Ingen form av krypto eller utlåning är aktuellt i min ekonomi.

Olika typer av pension (allmän och tjänstevariant), lån (studielån och fastighetslån) eller fysiska tillgångar (huset vid havet) ingår inte i mitt sätt att mäta och redovisa min Kapitalfördelning. 

  • Utdelande aktier (79%). Dessa utgör huvudparten av mitt kapital och täcker samtliga mina årliga utgifter (räkningar och sånt där tjafs som man måste betala) till 140% (prognos) för år 2022. Detta att skjuta över målet med en faktor 1,4 skapar naturligtvis en trygghet i dessa tider av räntehöjningar och stigande inflation. Nästa år blir troligtvis ett sämre år med en försämring av kostnadstäckningen men spekulationer kring detta får vänta till Q1 2023.
  • Fonder (6%). De flesta fonderna har jag ägt länge (vilket innebär 7-8 år för mig) och de får ligga kvar. Min avsikt är att sälja av fonder när något särskilt behov uppstår (en längre resa till exempel). Mina fondinnehav använder jag framförallt för att ytterligare diversifiera mot branscher/regioner/bolagstyper där jag inte direktinvesterar.
  • ETFer (5%). Här är resonemanget lite liknande det som jag kör med för mina fondinnehav. Däremot är en del av ETFerna även en del av mitt kassaflöde då de är av utdelande typ.
  • Buffertkassa (10%). För ett år sedan benämnde jag denna del av min ekonomi (i huvudsak) för Kassa där avsikten var att investera hela klabbet. Därtill hade jag en separat Buffert vid sidlinjen helt fristående från min investerbara ekonomi. Sedan blev jag mycket abrupt svårt sjuk och i efterdyningarna av detta beslutade jag mig för att behålla en större del icke investerad. När livet (och döden) klampar in och stör våra omsorgsfullt utmejslade planer så kan det ibland hända att man tänker om. Så numera återinvesteras enbart utdelningar i min pensionsfond och sparkvoten i övrigt adderas till denna buffertkassa. Vid årets slut kommer denna att uppgå till ca 4 års samlade utgifter vid nuvarande komfortzon 👀.



Kapitalfördelning Northernlightsinvestment November 2022



Följer Ni upp Er ekonomi ?? // Northernlightsinvestment

13 kommentarer:

  1. Du är ordningsam du NLI. Hos mig slog det nog lite slint i huvudet när jag förlorade min mor i unga år. Jag blev besatt att ordna min egen trygghet, utan någon egentlig plan för hur och när de skall användas. Budget gör jag jag med några års mellanrum och kanske är det dags igen med den rusande inflationen vi har.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, det mesta är ju bara efterhandskonstruktioner. Mäter ett utfall där det egentligen inte funnits någon exakt plan. Men jag nöjer mig med att konstatera att det följer mönstret åtminstone om man betraktar ett knippe olika globala ETFer som inriktar sig på utdelningsaktier. Om det däremot ska vara 14% Finans eller 23% det låter jag vara osagt. Lite måste lämnas åt slumpen :=).

      Du verkar ha lyckats väl med den där besattheten. Däremot kanske, liksom för mig själv, det kan vara lite klurigt att känna tryggheten att hoppa av. Man sätter ett mål om si eller så mycket utdelningar utslaget per månad. Sedan skjuter man målsnöret framför sig ytterligare en bit.

      Radera
  2. Jag håller lite koll på min framtidsportfölj med månadsvisa uppföljningar. Så simpelt det bara går, men håller med om att det är förknippat med ett visst beroende.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktiskt är mina uppföljningar, som jag ser det själv iaf, väldigt simpla och ett sätt att ha lite kontroll i en för övrigt väldigt avslappnad attityd till investeringar. Du vet hela den där föraktfulla asgarvattityden som jag har till analretarderade skitnödiga analytiker ;=)

      Radera
  3. Parents and role models can shape us without knowing. Having teenage children I have found leading by example paid bigger dividends than forcing knowledge onto them. All three have moved into saving and investing without me pushing them.

    I appreciate your experience and yes success is addicting. When one takes control of their finances its not a matter of if but when their life starts changing for the better.

    For the record Electrolux was a brand from my childhood too :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I also belive that leading by example is the best way. My mother was a very frugal person, cooking and bakeing for the whole family. My father though not so much. He was interested in the stock market and made both good and not so good investments.

      But I remember very well tha company names like Alfa Laval, Swedish Match, Electrolux, Ratos, Atlas Copco. It was a bigger step back in those times to invest on the other side of the Atlantic.

      Radera
  4. Har typ en tio stycken olika flikar i mitt excelprogram. Budget nu , budget nästa år , alla aktier med utdelning, kapitalförsäkring med utdelning av mina ETF:er. Balansrapport , prognos på utdelning nästa år. Flera av arken är sammanbunda med varandra så ändrar jag antalet av en aktie hoppar det in på nästa flik där nästa års troliga utdelning ( eller förhoppning ) räknas ut , osv. Excel är ett fantastiskt program. och det är såå roligt !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men då är du lite mer avancerad än jag. Kul att höra !! Jag har ett sånt där google finance ark med alla aktier samlade. Det var enklast att göra så mtp kursuppdateringarna. Men det kan man säkert få till även i Excel, bara det att det inte funkade för mig just då när jag provade. Jo...det är ganska roligt faktiskt ;)

      Radera
  5. Ligger lite lägre med uppföljning av min ekonomi numera. Varför? Jo, jag har svårt med allt för många bollar i luften.

    Efter din sjukdomsincident och egna egna insikter har jag kommit till insikt om att mitt eget välbefinnande är allra viktigast. Därför kommer jag investera på autopilot och inrikta kraften på främst 2 saker det närmaste halvåret: a) Tappa rejält med vikt (främst av hälsoskäl) b) Hitta nytt jobb där jag trivs bättre och uppskattas mer. Mer lön vore trevligt men ligger en bit ner på listan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har ju gjort väldigt ambitiösa framåtriktade kalkyler och prognoser. Sånt där ligger jag nog alltför lågt med. Jag tycker du är ett föredöme :)

      Jag följer många bloggar globalt, en del råkar ut för hemska besked som förkortar livet i tidig ålder om allt skiter sig totalt. Det, och mitt egna öde, har medfört en hel del funderingar. Jag ser hur många planerar långt fram i tiden, och det är ju så det ska vara, men man vet aldrig vad som finns runt hörnet.

      Bra tankar om hälsa och välbefinnande.

      Radera
  6. Du har fortfarande ändå en rätt rejäl kassa på 10%. Rätt skönt i tider som dessa med ständiga kostnadsökningar att ha lite extra kassa och i ditt fall ändå lite skönare med tanke på de tråkigheter du varit/är i med hälsan.

    Excel är mycket vanebildande när det handlar om pengar, för allt övrigt är det sådär. Används en hel del på jobb men då snackar vi office365 version och ja den har inte blivit bättre, den kan mycket mer men ack vad mycket trams de har lagt in som inte behövs och som mest ställer till det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det känns bra att ha fattat beslut om att ha en större buffert i ekonomin beroende på alla omvärldsfaktorer och personliga faktorer som är svåra att påverka.

      Funderar inte så mycket över versioner, är inte så insatt och inte så intresserad heller :) Kör på det jag har, ingen aning om vad det är för version, tills det inte funkar längre.

      Ha en bra 1a Advent Kalkyl !!

      Radera