fredag 30 september 2022

Budget, Sparkvot och Buffertkassa

Sedan jag, för snart 10 år sedan, började investera en större andel av mitt kapital på Världens finansmarknader så har mitt engagemang i min egen ekonomi vuxit sig starkare. Det kanske är en helt naturlig utveckling när man inte längre har sparkapitalet huvudsakligen liggande på några olika bundna högräntekonton.

Den senaste åtgärden var att genomföra en granskning av hur mina utgifter fördelar sig över året. Detta finns beskrivet i inlägget Utgifter YTD 2022 och kommer nu bli intressant att följa hur dessa utvecklas under resten av året 2022. 

Har även sammanställt utfallet för helåret 2021 på samma vis och försökt mig på en budgetering för resten av året vilket pekar mot 5% utgiftsökning helåret 2022 jämfört med 2021. Naturligtvis mycket vanskligt med en utgiftsbudget i detta läge av massor med osäkra faktorer. Men jag hoppas att utgiftsökningen håller sig inom dessa 5%.



Men gärna mindre än 5 i detta fall


En annan ekonomisk faktor som jag följt en längre tid är den så kallade Sparkvoten. I min variant är detta helt enkelt hur stor andel av den disponibla inkomsten som blir kvar när månadens alla utgifter är betalda. En del människor räknar in amorteringar på huslån och kontantutdelningar i denna kvot. Men det gör alltså inte jag.

I teorin är detta alltså vad man skulle kunna spara i valfritt instrument. Allt från att stoppa in i madrassen till att investera på ISK-konto eller Kapitalförsäkring.

Sedan den senaste uppföljningen har resultatet för augusti (58%) och september (65%) sammanställts. Min långa sjukskrivningsperiod (6 månader) börjar nu få genomslag och den "inkomstminskningen" medför en nedgång i sparkvoten med några procentenheter. I sammanhanget är detta naturligtvis blott en liten obetydlig skitsak.



Rullande Sparkvot från och med januari 2020


I dagsläget pratas det mycket om behovet av att skapa buffertar i sin ekonomi. Det är självklart egentligen alltid lika aktuellt med buffertar och när tiderna blir sämre (krig, skenande energikostnader, ökande bränslekostnader, inflation på Willys, stigande räntekostnader, minskat börsvärde) så kan det vara nästan för sent att börja fundera på var bufferten är.

Mitt mål sedan 2019 har varit att investera mig ner till en kassa vid sidlinjen om ca 5-7%  någon gång under Q3/Q4 2022. I april månad, när jag blev sjuk, upphörde mina investeringar i princip totalt. Därefter, när jag succesivt kom igång igen, så har bulken av investeringarna utgjorts av återinvesterade kontantutdelningar. Inte så mycket nyinvesterat kapital från sparkvoten. Bara lite 👀.

Jag har även omdefinierat min kassa till att nu vara en buffertkassa och därmed expanderat den till ungefär det dubbla vilket motsvarar ca 3,5 års samlade utgifter. Det är oklart vad som kommer att hända inom det närmaste halvåret. Då menar jag inte vad som kommer att hända med elräkningar och hushållsräkningar, de kommer att skjuta i höjden, utan snarare mina privata "önskemål" och vägval framöver utifrån hur min livssituation utvecklas.




Investerbar Kassa har blivit en fryst Buffertkassa



Ha en underbar helg !! // Northernlightsinvestment

6 kommentarer:

  1. Puh, hyfsad sparkvot ändå! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, många månader i ofrivillig passivitet i kombination med låga bokostnader, liten familj (2 pers) och lagar all mat och bröd själv. Köper säsongens varor och letar erbjudanden. Cyklar överallt.

      Folk pratar om prepping. Jag har alltid varit preppad :)

      Radera
  2. +5% i utgiftsökningar kommer inte jag kunna hålla. Mat +30%, boräntor +200% hittills, brf-avgift +6% för mina största poster. Och allt i kraftigt stigande fortfarande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har skrivit in uppjusterade värden för årets 3 återstående månader. Då blev det +4,83% jämfört med 2021. Jag höjde till +5% :)

      I princip en fortsättning på svaret till Fumlan:

      - Mina 4 elräkningar för 2022 är inne och den sista betalas nu i oktober månad. Det blev +2,6% högre jftr 2021.
      - CSN vet jag vad som ska betalas.
      - Internet/TV är känt.
      - Frikort för medicin/sjukvård fram till april nästa år.
      - Mat blir naturligtvis en uppskattning, jag fortsätter som alltid med min metod att köpa så billiga råvaror som möjligt.
      - Huslånet är i dagsläget 139k återstående så inte så stor summa och räntehöjningarna påverkar därför totalen lite.
      - Avgifter till samfällighet och kommun är kända och betalas samfällighet i början på året.
      - A-kassa, gym och försäkringar är kända.

      Har fört in kända utgifter och räknat upp de ännu inte kända. Då trillade detta utfall ut.

      Radera
    2. Så här sent på året är mycket känt och årets prishöjningar har ju kommit successivt så kanske 5% är rimligt ändå. Men ökningarna månad för månad är påtaglig.

      I min räntesiffra +200% avsåg jag aviserad men inte exekverad höjning från 1% till 3% men i snitt blir det mycket mindre i år. Förhoppningsvis har jag bara ca 30 månadsbetalningar kvar på lgh innan jag säljer.

      Radera
    3. När andan faller på ska jag göra en fortsättning av min utgiftsfördelning och få till ett stapeldiagram (liknande mina staplar jag kör för månatliga utdelningar) över de olika posterna.

      Då blir det visuellt och enkelt att se hur det förändras över åren. Om det går att få tag i data för helåret 2020 (via min transitbank Skandiabanken) över utgifter så kör jag kanske en sammanställning för det oxå. Men det är möjligt att de inte ger siffror så långt tillbaka i tiden.

      Mina största utgiftsposter är i fallande ordning Hushållet, CSN, Transport och Energi. Energi kanske ska räknas in i Boende men jag valde att skilja på dessa eftersom just Energi (kWh) är så i fokus just nu.

      Faktiskt blev jag lite förvånad över "bara" 5% prognos ökning för helåret 2022. Får se om det håller.

      Tilläggas kan att 4 av årets sista månader på Energikostnader blir att betala på de 2 första räkningarna 2023. Men de fyra räkningarna som betalas 2022 har redan kommit. MEN jag ids inte sitta och flytta kostnader fram och tillbaka mellan de olika åren. Så det är naturligtvis en felkälla som jag väljer att leva med.

      Radera