lördag 3 september 2022

Utdelningar Augusti 2022

En kortfattad redovisning av kontantutdelningarna för Augusti månad 2022.

Under månaden inkom utdelningar från 40 stycken av mina i dagsläget 217 individuella bolag i pensionsfonden Northernlights Globalfond. 

Eftersom 53% av mina individuella innehav är stationerade på andra sidan Atlanten i USD (45%) samt CAD (8%) i form av månads- och kvartalsutdelare fortsätter utdelningarna att strömma in året runt. En riktig quattro stagioni pizzaportfölj.

Nedanstående 40 innehav bidrog under månaden till min framtida försörjning: 

  • Cibus Nordic Real Estate, Starbucks Corp, Citigroup Inc, Williams-Sonoma Inc, iShares Core MSCI Europe UCITS EUR Dist, British American Tobacco PLC
  • Lazard Ltd, Caterpillar Inc, NorthWest Healthcare Properties REIT, National Grid PLC, Main Street Capital Corp, Texas Instruments Inc, Realty Income Corp
  • Omega Healthcare Investors Inc, Emera Inc, STAG Industrial Inc, Pizza Pizza Royalty Corp, Procter & Gamble Co, Abbvie Inc, Slate Grocery REIT, Apple Inc
  • Global X SuperDividend Etf, Global X SuperIncome Preferred Etf, Akelius Residential Prop. D, Air Products and Chemicals Inc, Bank of Nova Scotia
  • General Dynamics Corp, Vodafone Group PLC, Lowe's Companies Inc, NP3 Fastigheter Pref, Fastpartner D, CVS Health Corp, Universal Corp, AT&T Inc
  • Verizon Communications Inc, Toronto-Dominion Bank, Bristol-Myers Squibb Co, Boston Pizza Royalties Income Fund, TransAlta Renewables Inc, Power Corporation of Canada

Under månaden Augusti uppnåddes även 2 roliga utdelningsmål av lite varierande dignitet.

  • Tisdag den 2a Augusti uppnåddes finansiellt oberoende. Även benämnt Financial Independence (FI) i FIRE-kretsar. Mer om detta återfinns i inlägget Nu är jag FI.
  • Onsdag den 24e Augusti uppnåddes utdelningsmålet för 2022 vilket lite försiktigt var satt till +25% jämfört med helåret 2021. Mer om detta återfinns i inlägget Utdelningsmål 2022 klart.

En prognos visar i dagsläget på att utdelningarna för helåret 2022 kommer att överstiga helåret 2021 med storleksordningen ofattbara 50%.

Augusti månad gav ett utfall om +42% jämfört med motsvarande månad 2021. I nedanstående bilder visas månatligt utfall YTD 2020-2022 samt dito årligt 2016-2022 i min pensionsfond Northernlights Globalfond. 

 


Månatliga utdelningar 2020-2022




Årliga utdelningar 2016-2022 YTD



Ha en underbar helg !! // Northernlightsinvestment

6 kommentarer:

  1. Hoppas utdelningsprognosen stämmer eller möjligtvis är lite i underkant. Att öka skörden med +50% på året är mycket bra. Jag brukar som bäst ligga på +20-25% men om min prognos stämmer för i år så landar nettoökningen på +17%. Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid lika orolig när jag räknar på prognoser. Det finns ju så många okontrollerbara felkällor. Som till exempel om Putte stryper gasen en längre tid så är det en hel del som kan påverkas. Ser dominobrickor uppradade.....

      Den stora ökningen beror naturligtvis på många inköp under hösten/vintern 2021 och Q1 2022. 2023 blir det nog betydligt lägre ökning. Där nöjer jag mig med 10% och tror det blir tillräckligt svårt att uppnå.

      Ha en bra ESB-helg !!

      Radera
  2. Considering some of the payouts this was a pretty good pun "quattro stagioni pizza portfolio"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Always fun to do some pun and twisting words around. Sometimes it´s quite hilarious to see via your page what google translate makes of my swedish texts !!

      Radera
  3. Tänk vad coolt att vara sjukskriven och ändå trillar det in pengar. Tänk om lärdomen när man spelade monopol för 40 år sen att det fanns intäkter att göra på aktieutdelningar. Jag visste ju det.... i spelet. Men att det fanns något sånt man kunde tom leva av i verkligen livet . Det slog mig aldrig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så. Kommer förhoppningsvis numera "för alltid" att vara en extra trygghet oberoende av livssituation. Som dessutom, kanske inte alla år med stor styrka dock, växer sig allt starkare. Jag försörjer redan mig själv på egen hand genom detta upplägg. Kommande pensioner allmän och tjänstepension blir en bonus när de kommer (om de kommer) :)

      Det var samma sak för mig. Slog mig väldigt sent i livet.

      Radera