söndag 25 september 2022

Utgifter YTD 2022

Det är oroliga tider nu. 

De osäkra faktorerna staplas på höjden kring hur kommande vinter ska gestalta sig avseende energikostnader, dödsskjutningar, inflation i matbutikerna, pågående krig i omvärlden och bomber utplacerade i trappuppgångar i våra bostadsområden. För att bara nämna några i mängden.

Man får försöka fokusera på det som går att påverka i vardagen. Vad annat kan man egentligen göra.

Personligen har jag både koll och samtidigt inte koll på min privatekonomi. Jag vet ju av erfarenhet att jag brukar klara mig eftersom mina marginaler tidigare stresstestats genom många långa perioder av både lågavlönat arbete, arbetslöshet och sjukdom. Däri består min flummiga känsla av koll.

Den bristande kollen föreligger framförallt i form av att jag alltid nöjt mig med konstaterandet "det gick tydligen bra även denna månad och pengar fanns kvar på kontot när utgifterna betalats". Överskottet har passivt adderats genom åren och de senaste 10 åren även aktivt investerats globalt på Världens finansmarknader.

Det sägs ju att man först ska betala sig själv, till det långsiktiga sparandet, när pengarna ramlar in på kontot. Sedan ska man betala sina räkningar. Därefter kan man använda det som blir över till nöjen och excesser. Då blir balansen i ekonomin bra på både lång och kort sikt.

Någon sådan exemplarisk proaktivitet har alltså aldrig funnits i mitt liv.



Regel som jag följt blott passivt


När jag flyttade till min första lägenhet för snart 40 år sedan, och började få löneutbetalningar genom att hoppa omkring på olika vikariat i köksbranschen, så förde jag ett kort tag bok över mina intäkter och utgifter. Med papper och penna naturligtvis. Det höll i några månader och sedan tog kanske den där flummiga känslan av koll över. Det verkade ju gå bra.

Jag noterar på Twitter att många nu gör analyser och drar slutsatser kring sina utgifter inom främst områdena energiförbrukning och matkostnader för hushållet och försöker aktivt sänka dessa. En beundransvärd åtgärd. Istället för att köra med min flummiga approach så tar man reda på faktiska utgifter och deras fördelning.

Jag vill inte vara sämre.

Ett första steg kan vara att gå igenom alla utgifter man har under ett år och föra in dessa i ett Excelark. Så det gjorde jag för år 2022 fram till och med Augusti månad. Tog mig en timma att fixa ett kalkylark och sammanställa informationen från den bank där alla intäkter (exklusive kontantutdelningar) ramlar in och dito utgifter försvinner under månaden.

I normalfallet ligger min så kallade sparkvot på genomsnittliga 70% sett över ett helår. I dagsläget har den, eftersom jag varit helt sjukskriven en längre tid (snart 6 månader), ramlat ner i underkant av 60%.

Utgifterna utgör därmed YTD 2022 till och med Augusti ca 37% av intäkterna.


Jag grupperade och sammanställde dessa utgifter enligt nedan:

  • Energi är helt enkelt räkningarna från min elleverantör Vattenfall. Värma luft/vatten och ibland även kyla luft. Kylskåp, frysbox, ugn, spis, wifi router, tv, tv-box, wifi förstärkare, musiksystem, belysning, ladda mobiler, datorer och surfplatta. Hela konkarongen.
  • Transport är kostnader relaterade till hushållets fortskaffningsmedel. Försäkring, skatt, garage, bränsle, reparationer och reservdelar, slitdetaljer.
  • Boende är kostnader för fastigheten och underhåll av dess byggnader. Samfällighetsavgifter, kommunala avgifter för avlopp och sophämtning, fastighetslån (ränta/amortering), försäkring.
  • Internet/TV är avgifter till min leverantör av digitala möjligheter direkt via Nobelprisklassad fiberteknik in till stugan vid Havet.
  • Hushållet är det som betalas för livsmedel, drycker, andra förnödenheter, förbrukningsartiklar. Hel och ren och mat i magen och värmeljus när mörkret kryper på.
  • CSN är en stor personlig utgift. Mitt studielån, som betalats av under lång tid, från då när jag utbildade mig till civilingenjör under 90-talet. Enligt det gamla systemet så det skrivs av det år jag fyller 65.
  • Div är diverse utgifter som till exempel träna på gym, a-kassa, kläder, skor och lite svarta inköp av diverse produkter/utrustning.
  • Sjukvård avser mediciner, medicinsk utrustning, avgifter i öppen vård samt sluten vård.

Så här fördelar sig mina utgifter för år 2022 till och med Augusti månad:

 


Utgiftsfördelning 2022 till och med Augusti månad


Det var en intressant och nyttig genomgång för mig personligen. Av bara farten gjorde jag samma sak även för år 2021. Så nu finns det massor av information att analysera, jämföra och kanske även några förändringar att genomföra när utvecklingen följs både månadsvis och snart per helår 👀.


Jag är numera en privatekonomiskt aktivt passiv människa // Northernlightsinvestment

10 kommentarer:

  1. Jag delar nog den flummiga kollen på min privatekonomi. Jag gjorde för ett antal år sedan en noggrann genomlysning av kassaflödets utveckling i hushållet. Visst det kan nog vara nyttigt, speciellt om du har dålig impulskontroll och inte riktigt förstår var pengarna tar vägen. Jag har dock god impulskontroll och brukar numera mer eller mindre häpet konstatera att det är mer pengar kvar på kontot än vad jag trodde det skulle vara och för över överskottet till buffert eller portfölj.

    Vi får se hur häpen jag kommer vara efter denna vinter...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är nog ganska lika avseende impulskontrollen då. Däremot tror jag att det var just en impuls inför denna vinter som gjorde att denna genomgång genomfördes. Men det är ändå ganska kul att genomlysa sin ekonomi från olika aspekter även om slutresultatet alltid blir det samma: Det är lugnt grabben !! ;)

      Ibland tänker jag att jag lär mig mer om mig själv. Och kanske kan det leda till förändring.

      Radera
  2. Även jag jobbar enligt den flummiga kollen som mer diplomatiskt kan uttryckas som: översiktliga. Jag har aldrig sysslat med att ha stenkoll men liksom du har jag provat på detta med kassabok och det höll nog inte ens en endaste vecka... Det blir helt enkelt tramsigt att bokföra varenda liten småutgift tycker jag. Någongång under 2019 eller 2020 började jag dock att summera ihop utgifter, inkomster och utdelningar samt ränteutgifter. Detta bokförs med 2-3 månaders eftersläpning.i ett excelark tillhörande Mästerexcelarken. Sedan ytterligare några år tillbaka bokförs större kostnader som el, värme va och sopor och där kan förbrukning och kostnader följas. Detta räcker ganska bra tycker jag, däremot är det riktigt trist att konstatera att trots samma elförbrukning i kWh har kostnaden ökat med över 100% från 2021 till 2022... FIRE resan får det helt klart motigare nu framöver...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det kommer bli lite motigare nu definitivt. Senast jag gick igenom mina kostnader var i mitten på 80-talet så det var kanske dags nu igen att se fördelningen. Hur CSN, Energi, Transport, Hushållet etc slår mot totalen.

      Nu får det ligga i bakgrunden av mitt medvetande ett tag. Jag kan jämföra utvecklingen 2022 med 2021 osv och dra lite slutsatser.

      Radera
  3. Det är nyttigt att göra en sådan genomgång och leder oftast till någon ny insikt.

    Kassabok är lite väl jobbigt men att sammanställa kontodragningar är klart görbart och går ju göra i allas vårt favoritprogram Excel.

    Själv har jag god koll på dagens utgifter, men är sämre på vad som kommer behövas i FIRE i Småland. Har av och till jobbat med detta flera månader men är inte nöjd med budgeten.

    Klassificering av utgifter är svårt. Förstår ju att detta är årets utgifter och inte budget du visar men rena nöjen blir viktigt i FIRE kanske speciellt resor som kostar en hel del. Energi är ju verkligen på tapeten men är för mig fortfarande "bara" en del boendekostnaden (och med framtida elbil en del av transportkostnaden).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla mina utgifter är kopplade till samma kort och i slutändan mot ett och samma konto på en bank utanför Avanza där jag har investeringarna. Det är därför väldigt lätt att hitta transaktionsinformationen och om man gör det månadsvis är det kanske 8-10 poster som ska skrivas in i Excelarket.

      Det största jobbet var att gå igenom hela 2021 men även det underlättades kraftigt av att 2022 var redan gjort. Bara kopiera en flik och scrolla igenom 120 poster ;)

      Jag tror även jag har god kontroll av nuläget. I FIRE finns det många osäkerhetsfaktorer men jag försöker hantera dessa genom att skjuta över målet. Dvs skapa ett större kassainflöde än vad som krävs. Tror och hoppas att det ska landa på 1,3 x Utgifterna i kontantutdelningar för 2022.

      Då finns det utrymme för att saker ska försämras. Förhoppningsvis kommer det inte alltid att försämras. Vi får vara positiva och tro att det även kan förbättras något år ;)

      Radera
  4. Hej.
    Ja har man gjort en genomlysning av sina utgifter så har man oftast bra koll. Kanske inte i detalj men det spelar nog inte så stor roll om man lagt 14kr på salta fiskar en månad, det viktiga är medvetenheten (tycker jag)
    Men intressantast, var nog dina svarta utgifter :-)

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. De svarta grejerna är bara lite allmänt swishande hit och dit vid köp av grejer som jag anser mig behöva under året :) Dock inte Hembränt ;)

      Radera
  5. Har tänkt många gånger att det kanske vore bra att skaffa en bättre överblick. Samtidigt som jag är ganska restriktiv i mina utsvävningar. Därför kommer jag nog återigen fram till att det kan kvitta, det fyller nog faktiskt ingen funktion eftersom det inte är mycket jag kan göra åt dagens kostnader. Går ju trots allt på CSN och om det blir någon hundralapp över är det en bra hjälp när barnen behöver nya gympaskor... Men din tårta är snygg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är oxå väldigt restriktiv och har väl därför inte känt ngt behov av överblick. Fick bara lite tid/inspiration över och gjorde därför iordning detta kalkylark. Även fast jag inte går på CSN just nu så finns inga stora underverk att åstadkomma på mina kostnader. De är ganska bantade.

      Radera