söndag 13 november 2022

Tankar om hösten

Det är en besynnerligt varm årstid vi lever i. Värmerekord slås över hela landet och Skåne klamrar sig fortfarande fast vid årstiden Sommar. Nu är det bara att ta och ställa in det där elbidraget. Sådant ska väl rimligtvis inte utgå under Sommaren baserat på tidigare Vinter 👀. 

Det börjar gå inflation i bidrag, framförallt alla krav på bidrag, och snart ska människor och företag ha stöd för ökade kostnader inom precis vad som helst i vardagslivet. Nä, inkomstpröva bidrag och ge allmosorna till de som verkligen behöver stöd för att klara sig. Låt oss inte alla bli likt politiker som plockar ut stöd, som inte behövs, bara för att vi kan.

I Norrland är det Höst fast det borde vara Vinter. Snön som kom i början av veckan försvann över en natt. Trist tycker jag som gillar det ljus som den vita snön bidrar med. Fast å andra sidan har det varit, efter 12 timmars ihållande nattligt regn, ett alldeles strålande höstväder i några dagar.

Vi bor just nu inne i Staden istället för i Stugan vid havet. Det blir närmare till aktiviteter som Cirkus och Gym och Åtaganden. Cykel kan användas för att förflytta sig de få kilometer som krävs istället för att hoppa in i bilen och åka några mil. Mindre planering krävs.

Kollektivtrafik säger Ni ? Glöm det, detta är Norrland. Inga bussar, spårvagnar eller pendeltåg.



Det är långt till Ropsten (tack och lov)


Igår lördag var det +8 grader längs vägen när vi for ut till stugan för en dagstripp. Samma temperatur var det inomhus och jag bestämde mig för att köra igång luftvärmepumpen på underhållsvärme läge +8 grader. Det blev, en rekordsen, premiär för att dra igång uppvärmningssystemet. Men nu blir det, om inte global warming spårar ur fullständigt, allt fler minusdagar. Vill inte riskera någon sönderfrysning av vattensystemet. Nästa upptrappning är att slå igång den värmekabel som ligger inne i den grova slangen till den djupborrade brunnen. Inom kort.

Tidigare i veckan var jag ut och lämnade av utgångsmaterial till Vårens projekt. Den som lever får se sa, som bekant, alltid min lilla Mamma. Nå jag försöker planera iallafall för en kommande Vår igen. Med tryckimpregnerat 45x145, 45x120 och 28x120. Förhoppningsvis blir det till att tralla några dagar åtminstone ibland under 2023 👀.

  

Här ligger vi och väntar på Våren


Det är sambon som beställer alla nya projekt och jag är utsedd till hantverkare. Den här gången önskas en sån där flashig Tältpaviljong där hon kan ligga, när det regnar om Sommaren, i en hängmatta och läsa sina böcker eller lösa sina extremt svåra Sudokun.
 


Här kan man sippa Cava och lösa Sudoku


Jag såg ingen naturlig plats för denna byggnad, som inte begränsar nuvarande sommarliv eller döljer Solen halva dagen eller är i vägen i största allmänhet, men efter lite funderande kom jag på att de två huvudsakliga altanerna vid min havsanläggning 👀 kan sammanfogas och därvid uppnås 20 extra kvadratmeter och ett alldeles grandiost sammanhängande 100 kvadratmeters trädäck. På dessa 20 extra kvadratmeter ryms enkelt en Tältpaviljong om 9-12 kvadratmeter.

Så det är ju positivt att en gammal i förtid åldrad och utsliten man inte blir arbetslös även om denna man skulle råka bli officiellt arbetslös inom kort. Kvinnfolk håller en alltid med jobb.



När vi två blir Ett

I min bloggbeskrivning kan man läsa att ett av mina intresseområden är Konst & Litteratur. Så är det faktiskt även om just dessa inte berörs så ofta. Denna konst hänger iallafall på väggen i relaxavdelningen i min egenhändigt byggda vedeldade bastu med relax. Målades senaste gången som konstnären i fråga 👀 fick ett skov och då experimenterade med akvareller av stjärnbilder.



Lokal konst att relaxa till


Nu börjar Vi verkligen bli redo för Vinterns ankomst. Sambons uppkapade vedpinnar har lagts in i vedboden tillsammans med det övriga. Jordgubbsplantorna har gått och lagt sig, odlingsbänkarna är sedan länge rensade och försatta i träda inför nästa odlingssäsong.



Vedboden är redo för Vinter



Odlingsbänkarna är redo för Vinter


De för året nya Krusbärsplantorna, vilka ännu ej burit någon frukt, är inpaketerade i bur av hönsnät vilka därefter fyllts med löv och torkat gräs. Förhoppningsvis klarar de därmed den bistra Vintern som kan gå ner mot -35 grader periodvis här uppe i Norrland.

Den där inpaketeringsmetoden funkade åtminstone för snart 20 år sedan med Jasminbusken när den var ny i trädgården och såg ut att vara på väg att lämna jordelivet bakom sig. Det går att läsa mer om i inlägget Blomstertid 



Krusbärsbuskarna (blivande) är redo för Vinter


Bidragsinflationen riskerar alltså att ta fart i Sverige. En inflation som däremot är högst reell är inflationen i våra matbutiker. Det är inte klokt när en liter A-fil av fabrikat Garant numera kostar 22,90 på mitt lokala Willys. Det finns dock stora differenser än så länge mellan olika butikskedjor så det gäller som konsument att känna till dessa skillnader.

Som tur är så finns det fortfarande ganska ofta nedsatta varor -50% med kort datum i min Willys butik.
 


Kyckling OCH Entrecote vid samma tillfälle !!


För en tid sedan sålde Willys även så kallad Helgskinka för 39,90 kr/kg med sista förbrukningsdatum 31/12. Så jag köpte 3 stycken av fabrikat Nybergs Deli med svensk härkomst på ungefär 2 kg per styck. Julafton är också en helg så det får faktiskt duga med helgskinka 👀. Jag brukar kryssa över ordet Helg med spritpenna och skriva dit Jul istället. Varenda år ägnar jag mig åt denna typ av Julbordsprepping.

Den minsta skinkan (1,95 kg) åkte in i ugnen och griljerades tidigare i veckan. Man måste ju provsmaka för att kolla kvaliteten. 



På Helgen äter man Helgskinka


Denna gång blev det enkelpanerad kyckling vilket beskrivs närmare här. Med färdig råvara, till exempel ugnsstekt kycklinglårfilé, är det mycket lättare att fixa sig mat när hungern sätter in. Så har jag jobbat hela livet och nu är det svårare, det tar emot något oerhört, att lära sig att gå ut och äta på lokal istället för att fixa något själv.

Det är bara på ett all-inclusive hotell eller om man är ute med Cirkusen och äter firmans redan betalda Julbord som det går att slappna av. Alla har Vi våra egna problemområden att jobba med.



Enkelpanerad Kyckling


Så när magen började kurra på vår dagstripp ut till stugan så blev det woken som åkte fram och däri tillagades Champinjoner, Rödlök, färska Tomater och strimlad Kycklinglårfilé. Cous-cous till det. 12 minuters total tillagningstid. Snabbare än McDonald´s ?




Snabbmat i lantlig miljö


Fågelrestaurangen har även den åkt fram. På en vecka tömmer småfåglarna (eller om det är ekorren ?) alla Solrosfrön och Frökorvar. I fjol fick jag utföra en liten tillbyggnad så att det numera finns 4 olika möjliga stationer att sitta och äta frukost på.

Är det någon som vet om inflationen har drabbat Fågelfrön ?




Tomt på tallriken


Redan vid klockan 14 börjar det skymma och vid 16 är det kolsvart. Solnedgångarna i havet kan vara fantastiskt vackra och är ett skådespel att bevittna från köksfönstret.

Vi söker Oss tillbaka mot Staden innan det mörknar totalt. Jag kämpar emot Soffan som lockar förföriskt på mig. Packar istället träningsväskan och beger mig mot Gymmet. Som jag gjort i snart 43 års tid.

Försöker göra det som går för att kämpa emot den stora tröttheten som slagit sina klor i mig. Ibland känns det som att Mörkret är på väg att vinna.



Solen är på väg ner



Ännu en dag i våra liv tar slut



Upp till kamp mot Tröttheten !! // Northernlightsinvestment

10 kommentarer:

  1. Blev pizza ikväll, hemlagad som alltid men denna gång, tack vare ditt tips, med strimlad kasslar. Frun frågade hur jag strimlade den och jag gav det vanliga svaret: med kniv. En bra kock behöver mest en bra kniv. Har ingen speciell men den slipas 2-3 gånger i veckan och funkar bra. Pizzan med kassler blev godare än med den dyra lufttorkade skinkan jag envist hållt kvar i. Tack NLI!

    Trots mätt på pizza såg kyckligen du gjort mycket aptitig ut!
    Jaså även Norr har drabbats av global uppvärmning... Ja vi har 13-14 grader här i söder, kallare inomhus än utomhus på morgnarna nästan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man strimlar riktigt tunt så blir det bra tycker jag. Nu har minusgraderna kommit men det är inte så många ännu. Bara kring -3 men tillräckligt för att slå på luftvärmepumpen. Här i Norrland är det svårt att skydda sig när vintern kommer på riktigt. Det kan vara kallare än -15 i flera veckors tid och då finns inte många andra alternativ än att i någon form förbruka Energi.

      Radera
  2. Jag håller med om att det är ett otyg att det skall delas ut stöd till höger och vänster för allting nuförtiden. Jag kommer få en 50-öring för varje kwh jag förbrukade förra året trots att jag på eget bevåg valde ett rörligt elavtal. En bekant som har ett långt bundet avtal på 37 öre per kwh får nu i "stöd" 50 öre per förbrukad kwh. Märkligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är som att alla pengar som kastades ut under Corona fått folk att ändra inställning unisont. Å så blev det en valrörelse på det och vilken politiker vill då neka den potentiella väljaren några tusenlappar extra.

      Radera
  3. Kollade elförbrukning i det framtida FIRE-boendet när jag var hemma hos pappa i helgen. Förra året över 900 kWh i november. 200 kWh de 13 första dagarna i november pekar på 5-600 kWh i år beroende på temp andra halvan. OK, värmen är nedställd något men utetempen är nog högre också.

    Gillar positivismen i att du köpt virke för vårens projekt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utan värme påslagen och endast kyl/frys igång går det strax under 3kWh per dag för mig. Nu när luftvärmepumpen slagits på med underhållsvärme +8 grader blir det intressant vad det medför.

      Nästa steg blir värmekabeln till brunnen och utvärdera det. Därefter, när det blir riktigt kallt, slår jag på direktverkande elementen som ger stöd till luftvärmepumpen när det behövs.

      Måste försöka se lite positivt. Men nu är jag inne i en mörk period.

      Radera
  4. We will be having our first snowfall tomorrow. But just like you it will be gone in a day. At least a few hours to enjoy looking at a blanket of white.

    SvaraRadera
    Svar
    1. As I live in the northern parts of Sweden I´m accustomed to 4 distinct seasons. When it´s winter I prefer the snow rather than the black rain that I experienced while living in the southern parts. Sadly, the black rain period last longer and longer even up here these days.

      Radera
  5. Hej! Såg din vedbod med fyrkantiga klabbar! Är det reglar du eldar?😀
    Här i kungl. Hufvudstaden slumpas veden för 169kr/säck på coopen!! 😱
    Hälsar Åke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, en del av vedboden är travad med uppklyvt spillvirke från diverse tidigare byggnationer. Ingenting ska gå till spillo och det är bra torrhalt på det ;) Åh fan, det blir dyrt per kubik kan jag tänka mig...

      Tack för din kommentar Åke. Roligt att ha dig här på bloggen !!

      Radera