tisdag 1 november 2022

Utdelningar Oktober 2022

Livet är ett flöde som utgörs av väldigt många faktorer. Positiva, negativa och till sist definitiva.

Under året 2022 har jag personligen stött på fler av dessa faktorer än något annat år hittills i mitt liv. Har varit allra längst nere på botten och vänt med hjälp av den svenska fantastiska skattefinansierade sjukvården. Utgången är inte helt fastställd ännu men sakta stakar jag nu ut vägen framåt. Sätter ut snökäppar för vad som än månde komma.

I det perspektivet betyder börsnedgångar och saldon på nedersta raden absolut ingenting. Det är kanske inte helt möjligt, och andra håller kanske inte ens med mig i detta, att förstå denna degradering av Mammons betydelse innan man mött det definitiva och vänt tillbaka.

Men nu ska jag, för en kort stund, ta på mig mina skygglappar mot den krassa verkligheten och istället verkligen hylla Utdelningsåret 2022. För detta år är i sanning ett fantastiskt år för den som under några år av riktade investeringar satsat på att leva sitt liv med hjälp av kontantutdelningar !!

Under oktober månad ökade mina kontantutdelningar med 58% jämfört med motsvarande månad 2021. Oktober månad är den tredje starkaste månaden i min utdelningskalender.



Månatliga utdelningar 2020-2022


Om årets hittills inkomna utdelningar summeras så är ökningen 56,5% jämfört med totalsumman för helåret 2021. Då återstår ännu 2 månader av 2022 att inkluderas. Målet om 50% utdelningsökning för helåret 2022 är därmed redan avklarat.

Ännu mer glädjande är att årets inkomna utdelningar dessutom nu summeras till 32% över nivån för teoretisk FIRE. När jag tidigare i år (2a augusti) uppnådde FI, vilket beskrivs i inlägget Nu är jag FI, spekulerade om att kunna klå FIRE-nivån med 30% kändes det lite övermodigt. Nu är även detta avklarat redan i slutet av oktober !!



Årliga utdelningar 2016-2022


Rent praktiskt innebär detta alltså att alla mina räkningar under året är med råge betalda och överflödet, låt säga 40% där utöver när året summeras, kan användas till att genomföra några semesterresor till varmare nejder när frosten går vred över landet.

Utan att jag gör någonting annat än ligger i min säng och sover. Denna inkomst i form av kontantutdelningar ramlar in på mitt alternativa lönekonto av sig själv utan att jag behöver gå till ett jobb på morgonen.

Det är alltså DET som är definitionen av passiva inkomster. Nu när teori och praktik korrelerar med varandra börjar jag till slut förstå.



True that Mr Oracle of Omaha !!


Jag vill inte framhålla någon särskild spelare under oktober månad, i min pensionsfond (Northernlights Globalfond), utan istället hylla det gedigna lagarbetet från de 72 stycken innehav som under månaden betalade in kontanter på kontot.

  • Telia Company, Cibus Nordic Real Estate, Bank of Nova Scotia, Cisco Systems Inc, Epiroc B, Öresund, Atlas Copco B, Telenor, Resurs Holding, Cardinal Health Inc, US Bancorp, STAG Industrial Inc, Ladder Capital Corp
  • Avalonbay Communities Inc, Slate Grocery REIT, Federal Realty Investment Trust, BCE Inc, Main Street Capital Corp, Realty Income Corp, WP Carey Inc, Mondelez International Inc, Illinois Tool Works Inc
  • Franklin Resources Inc, Essex Property Trust Inc, Pizza Pizza Royalty Corp, NorthWest Healthcare Properties REIT, Algonquin Power & Utilities Corp, Medtronic PLC, Cincinnati Financial Corp, Leggett & Platt Inc
  • Global X SuperDividend ETF, Global X SuperIncome Preferred ETF, Medical Properties Trust Inc, TotalEnergies SE, Tele2 B, Husqvarna B, Philip Morris International Inc, Omnicom Group Inc, Bilia A, Best Buy Co Inc
  • Altria Group Inc, Coor Service Management Hold., Diös Fastigheter, Thule Group, Merck & Co Inc, Eastman Chemical Co, Heimstaden Pref, GlaxoSmithKline PLC, Fabege, Bonava B, Tietoevry, Iron Mountain Inc
  • Kimberly-Clark Corp, Fastighetsbolag. Emilshus Pref, Electrolux B, Corem Property Group D, Corem Property Group Pref, Samhällsbyggnadsbo. i Norden D, Sagax D, Castellum, Coca-Cola Co, Community Trust Bancorp Inc
  • Ares Capital Corp, CTO Realty Growth Inc, Genuine Parts Co, Broadcom Inc, Digital Realty Trust Inc, Crown Castle Inc, Simon Property Group Inc, Principal Financial Group Inc, PepsiCo Inc, M&T Bank Corp


Tack ska Ni ha för att Ni jobbar när jag sover !! // Northernlightsinvestment

10 kommentarer:

  1. Jag tror att de flesta skulle behöva skakas om då och då. Sedan behöver det inte vara lika dramatiskt som dina metoder, men bara så att man inte glömmer vad som är viktigt i livet och vad som ska prioriteras när det väl gäller. Vad som MÅSTE fungera! Det är så lätt att bli fartblind och hybrisen lurar ständigt bakom hörnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det samma och undviker hybris så långt som möjligt. Fast det är även alltför lätt, för mig iaf, att ringakta mig själv.

      Radera
  2. 58% YoY, how can you not celebrate that 😁

    SvaraRadera
    Svar
    1. My girlfriend told me recently that she read an article argueing that you should celebrate things. That´s one of the things I´m really bad at...

      Radera
  3. Såklart du ska sätta snökäppar för att få en säker fortsätt resa framöver.

    Håller med om att passivinkomster känns lite mystiskt fortfarande. Nästan lite oförtjänt tycker min lutheranska fostran, men detta jobbar jag med att få bort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även jag har den där lutherska ådran och tror ofta att allt kommer att försvinna imorgon. Undrar om jag någonsin kommer att ändras i det avseendet...

      Radera
  4. Starkt och imponerande!

    Gläds med dig.

    Må väl och med hopp om fortsatt återhämtning! Stressa ej, utan ta små, små steg.

    //Cristofer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Cristofer. Jag tar små steg dagligen. Men livet är för alltid förändrat.

      Radera
  5. Riktigt imponerande att se att dina utdelningsinkomster har ökat så mycket! Håller med om att det känns väldigt trevligt att se att nya pengar har kommit in på kontot, nu för tiden flera gånger i vecka, enbart tack vare att man har valt att investera pengar i aktier.

    Måste också passa på att tacka för all inspiration du har gett mig sedan jag började riktade mitt fokus på, liksom du, en väldiversifierad portfölj med utdelningsaktier!

    Hälsan är det viktiga - hoppas återhämtningen går bra! :)

    /InkomstInvesteraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, du ökar tydligen med 100% i November. Det klarar inte jag utan tror tvärtom på en liten minskning. Nu mot slutet av min investeringsresa börjar det mesta av kapitalet vara avsatt (som ska vara investerat) och uppgångarna blir därför mindre och får förlita sig på organisk tillväxt...och att USD fortsätter att hålla sig stark. USD kommer troligtvis att klinga av och påverka jämförelsen negativt under en period framöver under 23/24.

      Tack för dina lyckönskningar och roligt att vara en inspiration med min egentligen tråkiga osexiga strategi.

      Radera