tisdag 25 oktober 2022

Piroger (och Laxpizza) 15 SEK

Det finns en del maträtter som jag brukade laga förr i tiden, för 30 år sedan under studentåren, men som senare fallit i glömska. Tiderna och människan som obönhörligt färdas genom tiden förändras. 

Man blir kanske omedvetet rationellare i takt med att tacos och tortillas flyttar fram positionerna så att man kan göra Wraps av allt möjligt och kalla det för middag. Söndagssteken med Hasselbackspotatis och Gräddsås förvisas till skamvrån. 

Det är den stora Bekvämligheten som smyger sig på. Eller så känns helt enkelt inte konserverade päron med After Eight längre som den ultimata avslutningen på fredagskvällen.



Förlorade i tidens stora glömska


En av dessa rätter som för mig personligen fallit i glömska är olika former av piroger. Miniatyrmässiga Calzoneliknande kreationer som i min värld där för längesedan fylldes med Bolognese eller någon form av köttstuvning, skivade tomater och riven ost. Oftast blev det varianten med stuvning.

Finska (Karelska) piroger av grovt rågmjöl med allehanda gröt- och potatis- eller grönsaksfyllning är inte mitt bord trots att det är en del av min finska härkomst. Naturligtvis har jag sett dem, även provsmakat, på diverse Julbord i Tornedalen och nere vid kusten hos släktingar genom åren men det har aldrig blivit en särdeles omfamnad eller bejakad del av min bakgrund.

Den här gången var det ett inslag i Go Kväll, med piroger från mellanöstern, som fick mig att börja tänka på piroger igen och till slut efter en veckas inkubationstid plocka fram den rostfria bakbunken, skärbrädan och kniven. Nästan all matlagning börjar som bekant med knivskärning av lökväxter.   


Piroger (och Laxpizza) 14 portioner

  • Börja med att sätta en traditionell jäsdeg. Huvudsakligt tillvägagångssätt för detta finns beskrivet i blogginlägget Dagligt bröd
  • Ingredienserna i denna mycket enkla jäsdeg är Vetemjöl (4/5), Sojamjöl (1/5), Mjölk (1 liter), Olja, Socker, Salt, Torrjäst.
  • Varför Sojamjöl ? Jo, det finns 3 påsar från Risenta i skafferiet som sambon  beställt på tokrea via Matsmart och jag har blivit ombedd att använda upp dessa. Har googlat och konstaterat att det går ypperligt och tillför mycket extra protein (38% i Sojamjöl). Vet inte om jag inbillar mig men min upplevelse är att degen blev extra fluffig och aromatisk (på ett bra sätt).


Färdigjäst vetedeg med inslag av sojamjöl

  • Medans degen jäser (ca 60-75 minuter) är det lämpligt att tillreda fyllningen till pirogerna. Den här gången valde jag att köra på klassikern köttstuvning. Hacka ihop purjolök, gul lök, 600 gram kassler, några champinjoner. Fräs successivt i en het wokpanna under omrörning.
  • Smaka av med till exempel BBQ sås, oyster sås, salt, peppar, chili och blandade torkade örtkryddor (basilika, oregano, dragon osv). 
  • Jag använde mig av en toppredning (mindre fett krävs jämfört med bottenredning eller gräddprodukter) dvs helt enkelt mjölk + mjöl ihopvispat till slät konsistens för att reda min stuvning. Googla.
  • För att kräma till det lite extra rör jag på slutet i några matskedar turkisk yoghurt.
  • Man kan även dela upp de olika matlagningsmomenten och göra fyllningen till pirogerna dagen före eller tom några dagar i förväg.
  • Skiva även upp några tomater, skiva (eller riv) ost att lägga allra överst innan pirogerna viks ihop och vispa ihop 2 ägg att pensla skarvar och ovansida av pirogerna.



Köttstuvning till pirogerna

  • Kavla ut pirog degen tunt. Förr i tiden brukade jag eftersträva att alla piroger skulle bli likadana och skar då ut rundlar med ett mått (tex lagom stort fat) och en sporre.
  • Nuförtiden är jag betydligt mer accepterande till differenser avseende både människor och piroger 👀 så jag kavlade ut dessa rundlar på frihand från en liten degklump. Blir inte lika uniformt men det får duga.
  • Lägg på några slevar köttstuvning, några tomatskivor och några nypor ost.
  • Pensla med uppvispat ägg det som ska bli sammanfogningsyta på pirogen.
  • Vik över degen så att en halvmåneformad kreation bildas.
  • Vik upp degkanten (dubbel) och tryck ihop skarven med en mjölad gaffel.
  • Upprepa med nästa pirog och nästa och nästa och så vidare. För mig blev det totalt 12 piroger på två bakplåtar innan köttstuvningen var slut i wokpannan.
  • Pensla ovansidan med uppvispat ägg, strössla över lite oregano och grädda dina piroger mitt i ugnen i 175 graders ugnsvärme ca 15 minuter.



Inte så vackra kanske men väldigt goda

  • Jag serverade med en blandad grönsallad helt rudimentärt.
  • Sambon från 2022 och före detta sambon 1990 gav samma smakomdöme i form av "Mmmm...jättegott !!" åtskilda i tid med 32 år. Så jag konstaterar att piroger är någonting som står emot tidens tand. 
  • Portionspriset landar på ca 15 SEK.



Serveringsförslag i all enkelhet

  • Eftersom degmängden överskred behovet för pirogerna så snodde jag även som bonus ihop en stor Laxpizza (ugnen var ju uppvärmd) med tomatsås, ugnsstekt lax, skivad lök, färska tomater och champinjoner.
  • Tillsammans med en Vitkålssallad och en enkel Skagenröra blev det middag några dagar senare.
  • Degen räckte även till att frysa in i 2 klumpar som blir pizzabottnar vid annat tillfälle.


Bonus laxpizza nästa dag


Det var som sagt väldigt länge sedan jag gjorde Piroger, och det är väldigt gott, men trots det så tror jag ändå att detta blev sista gången i livet som jag lagar denna rätt 👀. Det är nämligen en himla massa många arbetsmoment och meckande med fyllning, övervikning, pensling och gräddning.

Börjar tydligt märka av att det är viss skillnad på att vara en 25 år eller 55 år gammal kock.


Smaklig måltid !! // Northernlightsinvestment


3 kommentarer:

  1. Päron med After eight o vaniljglass är inte dumt alls. Kör något liknande som dina piroger och brukar krydda rejält så det blir lite sting i färsen. Degen ser helt klart väldigt fin ut, ja så fin att jag ska testa lite sojamjöl nån gång framöver. Har helt slutat upp med kassler men börjar inse att det är tid att ompröva beslutet, du har kassler både på pizzor och nu även i piroger om jag förstått det rätt.

    Har du nåt recept på de finska pirogerna kanske?
    Hade en annan mat/receptfråga men det blott 25-åriga minnet sviker ibland...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kör kassler till det mesta där det ska vara bacon eller sidfläsk eller skinka. Billigare och ofta en magrare produkt. Nästa gång jag bakade matbröd så körde jag med sojamjöl igen för att proteinberika. Och samma lika nu senast när jag gräddade plättar till Enchiladas. Du vet hur det är, om kvinnan ber en att göra något så får man försöka göra sitt bästa :) Men det blir inte någon särskild smakdifferens, eftersom det inte är någon allergi som anledning så späder jag bara ut övriga mjölsorter.

      Här är en länk till ett recept:

      https://ingmar.app/blogg/karelska-piroger/

      Radera
    2. Tackar för den länken NLI!

      Radera