onsdag 5 oktober 2022

Kom ihåg Oljan !!

Kommer Ni ihåg Oljan ??

Tidigt år 2020 stängdes Världen ner. Hjulen stannade, Avenyerna tömdes, Fartygen ankrade upp, Broadway slocknade, Spikpistolerna tystnade och Ölkranarna på Sportbarerna sinade.

Blodet flöt på gatorna.



Äntligen lite lugn och ro


Förundrad framlevde jag mitt liv ungefär som vanligt. Bortsett naturligtvis från att teamsmötena tilltog och Coronahandlingsplaner upprättades. Spritflaskor radades upp på varenda skrivbord, diskbänk och inne på toaletterna. Partytime på jobbet !!

Måndag den 20e april kulminerade det för Oljan. Ingen ville längre ta i detta smuts med tång ens. Oljepriset sjönk till negativa nivåer. Ekonomireportrarna på CNBC satt förstummade men samtidigt upphetsade, tomma i blicken, ifrågasättande och lyckades till slut mumla fram några förbluffade kommentarer. Någon myntade uttrycket "this is truly Bizzarro World".

Det kommenterade jag i inlägget Bizzarro World - en historisk dag för WTI.

Själv låg jag den kvällen hemma i soffan och tänkte i mitt stilla sinne att det är nog ungefär NU man, enligt den där instruktionsboken skriven av alla gamla börsrävar som varit med förr, ska köpa Oljeaktier.




Bizzarro World kommer och går


Så då gjorde jag det. Med stor osäkerhet, omfattande tvivel och darr på avtryckarfingret öppnade jag plånboken och fyllde på i mina, mest hatade, hedersbrottsutsatta och släpade genom smutsen, aktier inom olja och oljerelaterat.

Till exempel:

Exxon Mobil Corp (XOM) Portföljandel 0,67% Exxon Mobil är ett gas- och oljebolag. Bolaget utforskar, producerar och transporterar råolja och naturgas samt övriga petroleumprodukter. Olika kemikalier som bolaget producerar inkludera diverse polyeten, samt aromat. Verksamhet återfinns både på land och till sjöss på global nivå, med störst verksamhet inom den nordamerikanska marknaden. Bolaget bildades 1999 via fusionen av Exxon och Mobil. Huvudkontoret ligger i Irving, Texas.


Tiden har därefter utvisat att den där instruktionsboken var bra att följa. Varför skulle den inte vara det. Den är ju trots allt skriven av för mig ouppnåeliga gamla Gudar på finansmarknaderna.



Exxon Mobil Corp tillverkar Olja och Gas


Idag flyter blodet på gatorna igen. Olja och Gas blöder inte mest den här gången. Nu vill ingen ta i Fastigheter med tång ens. Morgonnyheterna rapporterar att inflationen fortsätter med stigande riktningskoefficient och därmed leker naturligtvis Riksbankerna Följa John med styrräntorna.

Jag tror inte att mitt resonemang är särdeles svårt att följa 👀.


Kom ihåg Oljan kamrater !! // Northernlightsinvestment

8 kommentarer:

  1. Just risken med att sitta där i soffan och titta ut över sina 1000 tunnor oljefat i trädgården skrämde nog en del som handlade med WTI-terminer. Att handla oljebolagen eller som i mitt fall kanadensiska pipeline-bolag kändes lite enklare. I alla fall så här i backspegeln ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Terminer, certifikat och crypto är överkurs för mig. Jag ligger hellre där i soffan och äger KO, PEP och JNJ :)

      Radera
  2. It did take some courage to invest in oil back then but no risk no reward. REITS are a little tougher as they can't keep large cash reserves and lines of credit are more expensive but I'm still buying in while shares are cheap.😉

    SvaraRadera
    Svar
    1. You always get spooked when downturns occur and forget the basics. Guess I´m a basic guy :) Whats up with MPW ?

      Radera
    2. Biggest concern is their largest tenant possibly having financial issues. The one tenant represents 27% of their earnings. Another big concern is lending rates going up. While there are some risk I believe it is overblown. MPW does have escalation factors built in to handle inflation risk and I recognize portfolio growth will slow down in the short term because of lending rates.

      There are other factors in play like institutional ownership (above 80%) and number of shorts has been increasing every month. I mention the institutional investors (like pension funds) because they may be liquidating assets to cover distribution shortfalls. A short term issue I see is 30% of the earnings are from hospital properties in Europe as the FX is hurting which I estimate negatively hurting overall earnings by 6%.

      Considering book value per share is currently $14.80 and share price is $11 the risk reward picture looks good. I wouldn't bet the house on MPW but a small investment might be the worth the risk.

      Radera
    3. Thanks for the good analysis SDG !! There are a lot of USA and Canada stocks at nice levels right now. My pension fund consists of aprox 45% USA so that´s why I hesitate even at these levels. On the other hand USA tends to stay true to the dividends. Might start buying again soon.

      Think we´ll make it a feature on the blog "Q and A with Northernlights and SDG". I´ll ask the questions and you provide the answers on US holdings ;)

      Radera
  3. Bra inlägg. Det är som vanligt, kriserna kommer och kriserna går men börsen den består.....
    Vissa fastighetsbolag har ju blivit helt utbombade men även bygg, telecom och en del andra har minskat i aktiepris. Jag tycker det är som ett smörgåsbord och har svårt att välja...mums!
    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Börsen består ända till dess att den inte gör det :) Fast då är det nog kaotiskt i världen till den grad att pengar inte längre betyder någonting. Håller definitivt med dig om Smörgåsbordet i många olika branscher. Jag väljer inte, jag tar lite av varje och blandar vilt....

      Radera