onsdag 12 oktober 2022

Kycklingsallad med Currydressing 16 SEK

Kampen mot inflationen i vardagen fortgår med oförminskad kraft. Jag är tillbaka på Cirkusen igen, tio timmar i veckan för närvarande, och därmed har Matlådan åter igen kommit in i mitt liv. 

Idag när kollegorna inför lunchen satt och spekulerade kring eventuella Kebabtallrikar för 119 Kr eller Pasta Carbonara för 115 Kr så valde jag en smarrig Kycklingsallad med Currydressing för 16 Kr. Mellanskillnaden köpte jag istället lite Cloetta för. 

Alltså aktien Cloetta, inte karamellerna den här gången 👀.


Cloetta B (CLA B) Portföljandel 0,26% Cloetta är en tillverkare av konfektyrprodukter. Bolagets produkter säljs på global nivå via egna varumärken och innefattar huvudsakligen choklad och snacks. Varumärkena inkluderar Läkerol, Cloetta, Jenki, Kexchoklad, och Sperlari. Störst verksamhet återfinns idag på den nordiska- och europeiska marknaden. Bolaget grundades i Köpenhamn 1862 och har idag sitt huvudkontor i Solna.



Köp det rätta, köp Cloetta !!


Till kollegornas försvar så har mitt långa, subtila men ändå enträgna arbete (långsam tortyrliknande indoktrinering) kring att inte hålla på å lägga 2500 Kr per månad på enbart lunchmat nu börjat bära frukt. De åker ibland hem och käkar istället för ut på lunchrestaurang.

Lite dåligt samvete har jag dock eftersom de nog har det lite tristare på lunchen och känner sig mindre med i svängen. Skit samma. Börjar de nu bara investera mellanskillnaden också, enligt mina instruktioner, så blir de desto gladare om 30 år när det är dags att börja fundera på pensionen. Men då finns inte jag längre kvar i den här världen och kan ta emot ett försenat tack.


Kycklingsallad med Currydressing 16 SEK

  • Allting började, som vanligt, med en tur in på Willys för någon vecka sedan där jag sprang på en förpackning Kycklinglårfiléer nedsatt till halva priset eftersom det närmade sig bäst före datumet på förpackningen.
  • Den slängde jag in i frysen i väntan på sämre tider.
  • När de sämre tiderna till slut anlände plockade jag fram förpackningen från frysen och lät den tina i kylskåpet några timmar.


Kycklinglårfiléer infrysta och därefter tinade i kylskåp

  • När det var dags så brynte jag på filéerna i olja/smör några minuter (typ 3-4) på varje sida. Salt, peppar, chili och ingefära kan förslagsvis fungera som kryddning. 
  • Därefter läggs filéerna i en ugnspanna och penslas med en blandning av BBQ Sauce och vanlig kinesisk Sojasås. 
  • In i 200 graders ugnsvärme ca 12 minuter. Det gör ingenting om det får lite lagom färg på toppen. Det blir bara knaprigt och gott.


Kryddade, förstekta, penslade och ugnsstekta till perfektion

  • Jag brukar nästa alltid göra mina kalla dressingar väldigt enkelt med endast grekisk eller turkisk yoghurt (10% fetthalt) som smaksätts med olika såser från kylskåpet; BBQ Sauce, Plum Sauce, Oyster Sauce, Chilisås och varierande kryddor (salt, peppar, örter, curry, chili, dill etc) beroende på de ingående råvarorna i salladen eller woken.
  • Därefter späder jag oftast med en standard naturell yoghurt eller tex A-fil (3% fetthalt) till önskad konsistens.
  • Ibland, men väldigt sällan, lyxar jag till det lite extra med majonäs eller creme fraiche om det av någon anledning råkar finnas i kylskåpet. Vanligaste anledningen är att sambon beställt det tokbilligt från Matsmart.
  • Den här gången blev det smaksättning (eftersom det fanns i kylskåpet) med en dutt rökt Chipotle Chilimayo, röd Currypaste, salt, peppar och vanligt svenskt gult snällt currypulver.
  • Jag monterade min Kycklingsallad med kokta Pastaskruvar, rödlök och diverse blandade grönsaker. Gott och hyfsat nyttigt.
  • Eftersom det var ett drygt kilo kyckling så räckte ingredienserna till flera sallader under veckan och därtill några smarriga kycklingmackor samt några portioner wokad kyckling med diverse grönsaker/nudlar.


Kycklingsallad med Currydressing


Det är de små dagliga åtgärderna som ger stora framtida resultat // Northernlightsinvestment 

4 kommentarer:

  1. Nämen där är du ju, undrade just om du dragit till sydligare breddgrader. :-)

    Ser ut som en god sallad. Pratade om just lunchpriser igår kväll med en vän som är väldigt... ekonomisk av sig. Jag trodde att han om någon hade lunchlåda, men det visade sig att han har köpt lunch ute tills nu. I min värld finns det inte att man lägger 2000-2500kr/ mån på utelunch, men det är väl som med allt annat. Vi är olika och prioriterar olika helt enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fumlis, jo jag har varit lite offline ett tag nu. Börjat rehab på jobbet och en massa samtidiga utredningar. Flänga omkring. Så då har det blivit en del splittring omkring allt möjligt och låga energinivåer.

      Har istället ägnat tid åt twitter där det tar 10 sekunder att skriva ett "inlägg". Men jag läser alla inlägg från mina kära bloggkollegor och kommenterar i huvudet :). Följer dig och dina äventyr slaviskt. Måste bli snabbare på att skriva på ordbehandlare. Kör ju pekfingervalsen och duger inte till att arbeta som kontorist.

      Nä det där har aldrig funnits i min värld heller egentligen. För 25 år sedan när jag var karriärist gick jag under en kort tid ut och åt lunch. Men ledsnade snabbt då jag alltid varit dålig på det sociala spelet.

      Radera
  2. Jag är ändå imponerad över att du uppmuntrat dem att investera sina pengar istället för att slösa bort dem! Jag gör ju också det till och från och det uppskattas i princip inte av någon alls. Så jag tycker att det är roligt att höra att det finns fler som försöker sig på dylika projekt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skär i hjärtat när jag hör folk säga att de inte kan investera för att utrymme saknas och ändå betalar man +100 Kr för det man äter till lunch istället för 10-15 Kr. Det kanske inte är så uppskattat av alla men några har faktiskt haffat mig i fikarummet för att jag ska berätta mer om hur de själva ska göra och vilka råd de ska ge till sina barn som börjat tjäna egna pengar.

      Långsiktig investering, fällor att gå i, tankevurpor och ränta på ränta kan jag prata om i flera timmar utan att ledsna. ;)

      Radera