torsdag 10 november 2022

Spisbröd 32 st

Då har jag så slutligen kommit fram till det allra sista trumfkortet i min Brödarsenal. 

Vi har i denna, då och då återkommande, serie av rudimentär och lite på måfå i stort sett föraktfullt receptlösa brödbakning slumpmässigt tragglat oss igenom allehanda mjukkakor i ugn, limpor, paltbröd, franskbröd, brytbröd samt bondbröd med eller utan rivna morötter i degen och till slut kommit att landa i brödet som man bakar utan ugn; Spisbröd.  

Men först en liten tillbakablick:

Mitt allra första "riktiga" jobb, efter avslutat gymnasium och därefter värnplikt 1987, var som professionell Hamburgervändare på Max Hamburgerrestaurang på Kungsgatan i Luleå. Som vanligt tog jag den enkla vägen i livet. Alla kompisgäng har medlemmar med olika roller. Min roll under mitten av 1980-talet var alltid festfixare och matlagning så när ett jobb i kategorin "jag tar vad som helst" som försörjning blev aktuellt så hoppade jag på någonting som hade med mathantering att göra och där det ständig föreföll vara personalbrist.

Där blev jag kvar i ett halvår ungefär och eftersom jag var kraftigt byggd redan då 👀 så avancerade jag till Peacemaker med uppdrag att upprätthålla lugnet under fredag- och lördagskvällarnas ibland överdrivna eufori. 

Men då jag i grunden är ganska pacifistiskt lagd så passade detta arrangemang inte mig utan jag drog vidare till andra etablissemang inom samma bransch där anställningstryggheten dessutom var större och lönechecken säkrare.



En ung och oskyldig Northernlightsinvestment


Det var där någonstans, i Landstingets trygga kommunalarbetarregi och långa vindlande kulvertar, som mitt stora matintresse blommade ut under de följande 3 åren av aldrig avtagande graviditetsvikariat. Jag och ett stort gäng kvinnor i åldrarna 18-62 år. Ni förstår säkert att det var en mycket trevlig tid i mitt liv 👀. 

På rasterna lästes Hemmets Journal , Allers eller Femina. Runt omkring mig satt kvinnorna och stickade strumpor och tröjor. En dag hittade jag en artikel om hur man bakar bröd utan ugn i en stekpanna på spisen och tänkte att det där måste jag prova. Mjukkaka av typen "Polarbröd" har alltid varit en favorit. 



Norrländsk klassiker och favorit


Originalreceptet tror jag, där för 35 år sedan i veckotidningen, var med bikarbonat och filmjölk. Med tiden har jag helt och hållet slutat med allt vad recept heter och Spisbröd bakar jag numera exakt som en vanlig jäsdeg med torrjäst (praktiskt) för själva huvudjäsningens skull men tillsätter även ca 1 matsked bakpulver för att det ska fluffa upp och bli delikat i stekpannan.

I alt väsentligt följer detta brödbak grundstrukturerna i inlägget Dagligt bröd med tillägget av ca 1 matsked bakpulver till degen.

Spisbröd (32 stycken)

  • De huvudsakliga ingredienserna blev den här gången (helt slumpartat) 1 liter Mjölk, Vetemjöl, Sojamjöl, 1 påse Torrjäst, Fiberhavregryn, lite Grahamsmjöl, Salt, en liten slurk Brödsirap för jäsningens skull och ungefär 1 matsked Bakpulver.
  • Jag skållade först Fiberhavregryn, Grahamsmjöl, Salt och Sirap i en stor degbunke (4 liter) genom att värma upp mjölken (i mikrovågsugn ca 5 minuter) till nära kokpunkten.
  • När skållningen avsvalnat nöjaktigt, enligt Dagligt bröd, så tillsattes övriga ingredienser och degkrokar på en vanlig elvisp användes för att köra igenom degen ordentligt.
  • Därefter tog jag upp degen på diskbänken och knådade igenom den ordentligt under några minuter (låt oss säga 2,5) innan den åter placerades i degbunken.
  


Skållad, körd, knådad och redo för jäsning

  • Låt degen jäsa i lugn och ro under en kökshandduk i storleksordningen 60 minuter.



Degen har jäst och aromer har ansamlats

  • Häll upp degen på mjölat underlag. Jag kör med diskbänken helt enkelt.
  • Dela degen i 4 ungefär lika stora delar. Jobba med en av delarna i sänder.
  • Dela successivt de 4 stora delarna i 8 mindre delar. 4x8 = 32 stycken spisbröd, så blev det iallafall för mig den här gången men det kan naturligtvis variera lite antalsmässigt beroende på hur jäsningen utfaller.
  • Kavla ut några av de 8 mindre delarna till någorlunda rund form. Inte så noga med exaktheten här då diametern den här gången inte ska användas för att bevisa hur den hänger ihop med omkretsen av en cirkel eller talet 3,1415927 (fler decimaler kan jag inte).
  • Tjockleken är lite svårbedömd, men jag gissar på ungefär 2 mm.
  • Det är bra om du har tillgång till en så kallad kruskavel med "naggar" som kan användas för att trycka till spisbröden innan gräddning. Då minimeras risken för att det ska bli pitabröd av dina spisbröd och dessutom erhålls det traditionella utseendet.
  • Kör igång (gärna 2 stycken) spisplattor med stekpannor. Man får leta lite efter korrekt spisläge, det passade bra för mig med läge 6 av 10.



Degämnen i olika grad av färdigställande

  • Smörj stekpannorna med lite olja på ett hushållspapper innan gräddningen kör igång. 
  • Sedan är det bara att köra igång gräddningen !! Det är superenkelt och problemfritt att vända spisbröden med en stekspade.
  • Gräddningstiden var för mig ungefär 2,5 minuter på varje sida. Du får prova dig fram helt enkelt tills utseendet blir bra.
  • Under gräddningstiden kan du passa på att kavla ut fler degbitar så att det ständigt finns pannfärdiga att tillgå så fortlöper processen geschwint.
  • Det är ingen nackdel om man är två personer som hjälps åt då det är en hel del arbetsmoment.



Dubbelpipig gräddning pågår

  • Det är som sagt en del arbetsmoment med att göra spisbröd men de blir väldigt goda. Lite segmjuka som en korsning av mjukkaka och klådda som vi kallar det i Norrland.
  • Nygräddade varma med smör, ostskivor och några glas kall mjölk är de oslagbara !!
  • Nästa gång jag bakar blir det nog ändå Brytbröd eller Limpor. För det är enklast 👀.
  • Blev alltså 32 stycken i slutändan men 10 stycken av dessa åkte omedelbart iväg till svärmor som tack för torkad björksopp, frysta stenmurklor och annat genom åren.
  • Jag delar dessa på mitten och fryser in i plastpåsar. Till frukost tar jag fram och värmer till mjukhet i brödrosten.



En laddning Spisbröd


Prova göra Spisbröd, det kan inte mer än gå åt helvete !! //Northernlightsinvestment

8 kommentarer:

  1. Nice! Men nöjer mig med att titta då jag kör Low Carb fram till jul.

    När jag ser Polarbrödet och ditt eget tänker jag tillbaka till 1980-talet. Då åkte vi på träningsläger i skidor till Jämtland varje december och där köpte vi något exotiskt och väldigt gott som kallades "tunnbröd" som inte fanns i södra Sverige på den tiden. Vissa saker har blivit bättre.

    Den enda mjukkakan som fanns var Hönökakan och då i form av de stora halvmånarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hönökaka är gott det oxå !! Såg någonting om VLCD, tror det var på din blogg. Vill du banta ner dig inför Jul ? :) Mjukt tunnbröd är väldigt gott, perfekt att göra "Tunnbrödsnurror" med. Fylla med god ost, rökt renstek och hackad rödlök. Rulla ihop och skära av. Enkla och perfekta Entrésnittar tillsammans med ett glas Bubbel.

      Radera
    2. VLCD absolut. Får nog skriva ett inlägg om det. Syftet är att må bättre, få bättre fokus och få bättre självförtroende vilket kan hjälpa mig i jobbsökeriet...

      Kör inte helt strikt och har många kilon att plocka så jul räcker inte inte men våren borde räcka och som av en händelse är det även då jag vill ha ett nytt jobb signat....

      Radera
    3. Har brukat köra den sk 5:2 dieten ibland. Har funkat bra för mig avseende viktnedgång med bibehållen muskelmassa. Funderat på att dra igång det igen, men vet inte hur det funkar tillsammans med alla mediciner som jag tar.

      Bra att göra någonting. Allt är bättre än inget.

      Radera
  2. Det är rätt mkt jobb med att grädda på stekjärn, har provat! Tog nyss ut 3 nygräddade bröd från ugnen, 2 fryses in och ett behölls ute för ätning. Blev ingen nygräddad macka ikväll alltså.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig till 100% Kalkyl. Det är mkt jobb med denna typ av bröd. Men jag vill variera mig lite ibland, det är nog den enda anledningen. Ja, och att det blir gott med den här typen av bröd oxå jfrt med limpor hela tiden. Men, som sagt ovan, det blir troligtvis Brytbröd eller Limpa nästa gång.

      Nästa gång blir snart för det är slut i frysen om några dagar.

      Radera
  3. De går utmärkt att grädda på gallret på kolgrillen också men då är det ett absolut måste att vara två och hjälpas åt för det går jättefort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag aldrig provat. Däremot har jag några gånger gräddat utomhus på min simpla vedeldade "murikka" stekpanna. Kavlat ut och naggat färdigt inomhus och så suttit vid elden och gräddat i ett jäkla tempo. Här snackar vi 1 minut per sida.

      Radera