tisdag 30 november 2021

Friterad zucchini med kräft- och fetaoströra 11 SEK

Ramlade efter jobbet, vid en snabb överflygning, över en burk kräftstjärtar nere på Willys. Sista förbrukningsdag nästföljande dag, så därför nedsatt med 50%. Vilket summerades till 24 SEK. Samtidigt var Zucchini på erbjudande 2st för 18 SEK och äkta grekisk fetaost för 10 SEK per 100g.

Där någonstans börjar middagen ta form i mitt medvetande.



  Det börjar se moget ut i skaldjursdisken på Willys !!


För övrigt gillar jag det där med att improvisera ihop en måltid. Minns tv-programmet "Här är ditt Kylskåp" från 90-talet med kocken Jan-Boris Möller som åkte runt till kändisar och lagade trerätters middagar utifrån innehållet i deras kylskåp. Det blev lite kämpigt hos Dr Alban som hade typ 1 limpa Marlboro och en Coca-Cola i kylskåpet.

Eftersom jag äger både PM och KO så misstycker jag egentligen inte med urvalet. Men definitivt lite knöligt att få ihop en trerätters middag.

Hur det nu än var med den där saken så tog jag en avslutande sväng förbi fiskdisken, fiskade upp 2 pkt surimisticks (för att dryga ut kräftstjärtarna) och begav mig med cykeln hemåt för lite avkopplande (oftast) favoritsysselsättning. Matlagning.


Friterad zucchini med kräft- och fetaoströra (8 portioner)

  • Börja med att skära upp zucchinin i ca 15 mm tjocka skivor. Skär inte rakt över utan vinkla kniven så att du får avlånga lite ovala skivor.
  • Lägg zucchiniskivorna i ett durkslag och strössla över lite vanligt salt, dvs natriumklorid och inte kaliumklorid. På detta vis kommer du att laka ur lite av vattnet i zucchinin så att den blir "fastare" i konsistensen. Det räcker med typ 20 minuter, ibland hoppar jag även över detta moment. Det blir nästan lika bra.
  • Grovhacka kräftstjärtarna och surimisticksen. Finhacka 1 medelstor rödlök. Mosa grovt 200g fetaost. Blanda några dl turkisk yoghurt och smaksätt med lite BBQ sauce, salt, peppar, chili och egenodlad dill. Rör varsamt ner det grovhackade, finhackade och grovmosade. Ställ in i kylen för fullbordande av giftermålet.
  • Skölj zucchiniskivorna och dubbelpanera genom att låta dessa omsorgsfullt passera genom behandlingsstegen 1. en tallrik med mjöl 2. några hopvispade ägg och 3. vila omgivna av ströbröd smaksatt med förslagsvis chili och peppar. 
  • Egentligen är det 4 steg i dubbelpanering där det första är doppning i mjölk men det är inte så himla noga om det som ska friteras redan är "blött" före mjölbadet.
  • Hetta upp en tjockbottnad stekpanna och häll i rikligt med olja. Jag "friterar" alltså på detta amatörmässiga vis utan total nedsänkning i olja i traditionell fritös. Äger inte ens en fritös.
  • Fritera den dubbelpanerade zucchinin några stycken i sänder några minuter på varje sida till krispigt gyllene slutresultat.
  • Jag serverade med nykokt jasminris vilket är mitt favoritris.
  • Det kan vara fiffigt att inte göra alltför mycket friterad zucchini vid samma tillfälle eftersom det mesta som man friterar är godast och knaprigast nylagat.
  • Portionspriset landar kring modesta 11 SEK. Det är klart överkomligt för en komplett och näringsrik måltid.

  


Friterad zucchini med kräft- och fetaoströra



73 de Northernlightsinvestment

4 kommentarer:

  1. Varför inte öppna upp en liten " hemma-hos " restaurang när du släpper cirkusen ? Låter som om det kunde vara ganska trevligt att komma o äta :) https://thatsup.se/stockholm/guide/guiden-till-hemma-hos-restauranger-i-stockholm/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska överväga saken ;)

      Spelar du väldigt mycket Counter Strike ?

      Radera
  2. Nä...håller mig till wordfeud :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. OK WF...då vet jag det :) Tror nog att även jag håller mig till det...

      Radera