måndag 1 november 2021

Bättre än Investor B

Detta är något av ett kuriosainlägg men det handlar faktiskt i grunden om ekonomiskt sinnelag och långsiktighet. För att det ska uppfattas på rätt sätt så vill jag först klargöra några saker om  mig själv.

Med stigande ålder inser man nämligen ibland saker om just sig själv, både från det omedelbara pågående nuet och från den tid som var för länge sedan. Ibland till och med om all tid där emellan.

I min personlighet ryms i princip ingenting av självgodhet, självglorifiering eller den ytterst vanliga världsmästarmentalitet som finns på den plats där jag just nu framlever mina dagar. Ibland kan flyktigt bekanta få för sig det, men när de lärt känna mig så inser de sitt förhastade felaktiga antagande.

Jag har ingenting att göra eller komma med på ett forum som finanstwitter. Har aldrig varit på tillfälligt besök där och kommer aldrig någonsin att befinna mig där. Ungefär på samma sätt som jag aldrig heller kommer att bli en del av Facebook eller Metaverse.

När jag som ung högskolestudent som oftast var kursetta så rann det av mig som vatten på en gås. Jag kände alltid ett tvång att prestera akademiskt på toppnivå. Aldrig tillfreds med mig själv. Aldrig nöjd. Jag borde naturligtvis redan då ha insett att en framtida krasch var oundviklig. Men det är inte så lätt för en 25-åring att inse sådana saker.

Om jag mot förmodan hade insett det hade jag kanske kunnat undvika många och långa år av sjukskrivning till följd av utbrändhet med efterföljande ännu längre tid i arbetslöshet och åtgärder bland samhällets exkluderade. Jag brukar säga att jag har wallraffat på livets skuggsida. Min sambo ber mig ibland att kasta mina trasiga strumpor där hälarna tittar fram. Jag svarar  med att tralla några strofer (som hon numera blott fnyser åt):


"Somliga går i trasiga skor,
säg vad beror det på.
Gud Fader som i himmelen bor, 
kanske vill ha det så"


Jag har klurat på många tänkbara investeringsstrategier genom åren.

Eftersom jag nöjer mig med ganska lite här i livet så funderade jag en tid på att helt enkelt gå all-in i AMF Balansfond och bara ligga där år efter år och sälja av när jag behövde frigöra kontanter. AMF Balansfond är en blandfond som placerar i både svenska och utländska aktier och svenska obligationer. Aktieandelen får aldrig överstiga 75% av det totala fondvärdet.

Fascinerades över hur fonden kontinuerligt seglade på över de finansiella haven. Till synes utan större navigationsbryderi från tillfälliga ekonomiska stormceller. Ibland långt över ett givet index, ibland under. Men ändå alltid regelbundet vid något tillfälle över.

Men nu var det länge sedan jag sist kollade till min gamla fondkompis AMF Balansfond. Så jag surfade in och kikade. +17,5% i år. Nå det är väl en respektabel siffra. Själv är jag märkligt nog upp ca +25% i kapitalförsäkringen där mina 181 individuella innehav ligger och skvalpar.

Sedan började jag fundera över hur fonden har gått över en lite längre tidsperiod. Till exempel 10 år. Häpnadsväckande likt utseende på den grafen med grafen över hur totalsumman för min egen finansiella utveckling varit sedan januari 2010. Vilket jag alldeles nyligt redovisade här.    

Därefter funderade jag över hur fonden då har utvecklats specifikt sedan Januari 2010 då jag månadsvis började skriva ner mitt ekonomiska värde. +175% ungefär. OK verkligen inte kattskit, spöar enkelt OMX30 med dess futtiga +141%. 

Men Investor B då. Ungefär +500%. Ja det är ju en alldeles oerhört enorm siffra.



2010-2021: AMF Balansfond +171%, OMX30 +141%, Investor B +500%.


Under samma tidsperiod är jag i min personliga finansiella utveckling upp +711%. Insikten slår mig plötsligt och utan förvarning som en klubba i huvudet !! Har aldrig någonsin tidigare reflekterat över detta faktum. Det var helgens excelexercis som fick mig att komma till insikt. 

Utan att själv veta om åt vilket håll jag var på väg blev det bara så. Jag har ju blott levt mitt liv som vanligt i alla dessa år. Med låga krav och genom att göra det mesta själv. Utan någon som helst upplevelse av att någonsin ha försakat något.  

Min metod med att (i princip) alltid laga all min mat själv och spara eller investera överskottet fungerar klockrent. För att bara nämna en vardaglig åtgärd, bland så många andra, som man kan spara in oerhörda summor på med en ärlig genomlysning av sin ekonomi och hur man lever sitt liv. 

Det gäller bara att hålla ut och fortsätta kontinuerligt och inse att en myriad av små summor med tiden blir en veritabel förmögenhet med vilken du kan leva resten av ditt liv. 

Oberoende av när Bussen kommer 👀

 


2010-2021: Northernlightsinvestment +711%



73 de Northernlightsinvestment

11 kommentarer:

  1. Jag som också kraschat läser med intresse när andra skriver sin historia. Jag började tidigt med att försöka topp-prestera (dock idrottsligt snarare än akademiskt) när jag på idrottsgymnasium med internat ihop med kompisar smet ut på natten för att tjuvträna. Fick en del överansträngningsskador men klarade psyket. Kraschen skedde i stället på första jobbet efter uni och 20 år efteråt förstår jag att det inte blir helt bra igen.

    Ja, investeringsstrategi har man bytt några gånger. Tror det räcker med bredd och långsiktighet, bara aktier eller aktiefonder och ett bra nysparande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja sånt är "intressant" och lärorikt. Det finns ofta likheter i personlighet. Sedan har väl även miljö en stor inverkan. Arv och miljö brukar man ju prata om.

      Definitivt funkar det utmärkt att bara äga ett gäng indexfonder inom olika branscher, regioner osv för att expandera sitt kapital.

      I mitt fall tyckte jag det var intressantare att skapa en egen fond/ETF istället för att betala årliga avgifter (om än i många fall låga) till fondbolag.

      Men det är mycket möjligt att det skulle ha varit lönsammare för mig att bara köpa färdiga produkter istället för att skapa en egen.

      Jag försöker alltid vara prestigelös.

      Radera
  2. Det där med att vara nöjd med det lilla tror jag kan vara en nyckelfaktor för ekonomisk framgång, även med rimliga inkomster. Inte blänga avundsjukt över häcken på grannens nya merca exempelvis.

    Själv har jag lyckats hålla mig borta från den där väggen som tyvärr en del av mina kollegor sprungit in i. Det har nog som du skriver med personlighetstypen att göra, jag är nog inte tillräckligt engagerad eller ens självkritisk nog för att lyckas nå fram till väggen och än mindre krascha igenom den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vid en jämförelse med min närmaste granne ligger jag i lä. Där hittar man fyrhjulingar, lyxig motorbåt, husbil, husvagn, grandiosa husrenoveringar, flera bilar, åkgräsklippare, alla på marknaden tillgängliga snickerimaskiner, elcyklar, lyxiga utemöbler, exklusiva krukor med dödsdömda oliv-/citrusträd och naturligtvis en alldeles ny snöskoter.

      Naturligtvis skulle jag kunna ge mig in i kampen. Men sånt intresserar som sagt var inte mig.

      Var glad åt att du är en så pass oengagerad människa ;)

      Radera
  3. Grattis till en fantastisk utveckling över tid.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men tack så mycket. Jag visste ju inte ens om det själv... :)

      Radera
  4. Onekligen intressant det där med personlighet och arv och miljö, det skulle jag kunna sitta och diskutera hur länge som helst. Jag har nog aldrig försatt mig i situationer som skulle kunna leda till utbrändhet, jag har ju liksom bara flutit med i livet. Det ska bli intressant att se vem jag blir om/ när jag kliver ut ur min comfortzone och börjar studera. :-)

    Värna husfriden och börja stoppa strumpor för guds skull, det om något borde väl vara right up your alley!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hah !! Du vet inte hur nära sanningen du är. Jag har ett för över ett år sedan (det var nog mot förra vintern) påbörjat inlägg om "Mina gamla fårskinnstofflor" som jag några gånger nu har sytt fast (med björntråd och äkta gammal fingerborg) botten som lossnat några gånger pga slitage.

      Sambon tycker jag är knäpp istället för att köpa nya för typ 199 Kr. Det är ju egentligen inget större fel på tofflorna förutom att de är fula och att botten lossnar.

      Fast det här får du inte sprida till någon. Jag kan få dåligt rykte. Man vill ju framstå som framgångsrik investerare och inte gammal stolle ;)

      Radera
    2. Ja psykologi och sociologi är intressant. Har tagit en del universitetspoäng inom det ämnesområdet.

      Radera
  5. Hej.
    Riktigt fin utveckling på dina investeringar!
    Jag måste bara nämna att jag gillar bloggare som vågar vara lite personliga och inte bara presenterar månadens inköp och grafer. dessutom verkar du ha några år på nacken och gisses vad jag fick igenkänningsfaktor gällande finanstwitter osv.
    Jag har lagt till dig på min länklista över läsvärda bloggar.

    Må gott, Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kör både grafer, inköp...och i princip vad som helst även i övrigt :) Om jag inte redan har dig på min blogglista så lägger jag till dig "alzheimer". Har nog iaf varit in å läst på din blogg vid några tillfällen...

      Radera