onsdag 19 maj 2021

En vacker toppformation

En vanlig blåonsdag i sosseland och det blåser lite snålt på världens börser. Var ska detta sluta. Men det är den tiden på året då det kan storma en hel del. Intet att oroa sig över för den långsiktiga investeraren, business as usual. Nya köplägen. 

Världens i-länder accelererar vaccinationsfrekvensen. Över en miljon i Sverige som har fått dubbla stick i armen, snart får jag själv mitt första. Macron tar en kopp kaffe med en liten macaron i strikt fotosyfte för att kunna visa i Le Parisien hur nära det faktiskt är nu.

Den civiliserade världen öppnar upp, det uppdämda behovet av vitt vin och räkor på Avenyn är intet annat än enormt. En liten ö-luff till Santorini. Afterwork med ekonomitjejerna nere på Harrys. Hellström säljer ut Ullevi. Eller Avicii Arena. Oerhört enormt uppdämt behov.

Ingenting kan stoppa den ekonomiska återhämtningen. Never ending growth once again. Men i Indien och Argentina ser det tydligen lite bistert ut just denna onsdag konstateras på slow-news källan text-tv. Men det är ju där det. På andra sidan Jorden. Goa can wait.

Så jag loggar random in på mitt Avanza och ser någonting vackert bland mina 20 bästa innehav för dagen. 

Jag ser en vacker toppformation av blandade nationaliteter. USA, Sverige, Kanada, Finland och Norge som drar mig framåt uppåt. Precis som jag vill att det ska vara när det är som allra bäst i en gammal global utdelningsinvesterares vardag. En blåonsdag i sosseland i mitten av Maj 2021.

Inte alls någon särdeles imponerande totalutveckling, dock för dagen betydligt bättre än OMX30 men något sämre än DJ USA. Men det är inte det som är det viktiga här. Det viktiga är blandningen. Sverige är ingen isolerad ö. Det finns fantastiska bolag både hemma och borta.

Nej, vid närmare eftertanke så vill jag nog ha med mig Indien och Argentina oxå på tåget. Å alla de andra med.



United colors of Northernlights Globalfond.



73 de Northernlightsinvestment

2 kommentarer:

  1. Mycket fin blandning utav bolag. Vad snittar du i direktavkastning på globalfond/portföljen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. 3,95% i dagsläget, men kurserna är lite haussade just nu så det drar ned. Önskar eg ligga runt 4,3-4,5. Trist när allt måste stiga så mycket att DA inte hinner med ;=))

      Radera