tisdag 18 maj 2021

Corem 💘 Klövern

Fastighetsbolaget Corem Property Group avser köpa upp fastighetsbolaget Klövern. 

Erbjudande har dÀrvid utfÀrdats om inbyte av befintliga preferensaktier i Klövern till antingen 1st nyemitterad Corem Preferens alternativt 1,12st nyemitterad Corem D-aktie.

Preferensaktier och D-aktier Àr en relativ nyhet i min pensionsfond. Jag har börjat köpa in mig i denna typ av innehav framförallt för att öka kassaflödet och kunna Äterinvestera utdelningarna i antingen mer av samma aktietyp alternativt nÄgot annat innehav som vid utdelningstillfÀllet förefaller intressant. AlltsÄ pÄ samma sÀtt som jag (nÀstan) alltid administrerar totalen av min pensionsfond.

I fallet med Corem Propertys uppköp vÀljer jag alternativet med 1,12 D-aktie för varje befintlig aktie Klövern preferens. Av den enkla anledningen att det troligtvis kommer att innebÀra en större summa i direktavkastning.

Om bajset trÀffar flÀkten pÄ riktigt sÄ gör det troligtvis ingen större skillnad om man sitter pÄ preferensaktier eller D-aktier.


Mmmm...vad gott det ska bli med lite Klöver.



73 de Northernlightsinvestment 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar