onsdag 27 november 2019

VEGETARISKT MIDDAGSTIPS och INKÖP

I mitt förrförra liv arbetade jag som kock, kommunalt men även på olika syltor och hak runtom i min uppväxtstad. Även om jag numera professionellt ägnar mig åt helt andra saker, något mer döda ting, så har intresset för matlagning alltid funnits där som ett av mina största fritidsintressen. Matlagning är och ska vara en utpräglat levande sysselsättning, även den vardagliga stapelvara varianten enligt min åsikt. Värma fiskpinnar till hungriga barn är måhända någonting helt annat. Det vet jag dock ingenting om.

När jag vill stressa av och känna mig kreativ tar jag fram wokpannan eller bakar en laddning spisbröd. Det är någonting meditativt över själva hantverket i att hacka en rödlök, grava en lax, knåda en deg, sno ihop en marinad eller forma en oxjärpe. Det ger anknytning bakåt i tiden, till barndomen, och medför även win-win in absurdum då det dessutom ger ett överskott av medel att investera till framtida utdelning.

VEGETARISKT MIDDAGSTIPS

Detta ska jag göra ikväll (om jag lever):

Fräs i olja i het wokpanna purjolök, svamp, rödlök, broccoli, riven rotselleri/palsternacka/morot. Krydda med chili, ingefära, vitlök, peppar, salt, valfria örtkryddor. Ta undan i samma bunke som du sedan avser att förvara de blivande lunchresterna. Sparar disk.

Fräs därefter vegetarisk färs (tex anamma vegofärs) enligt anvisningarna på förpackningen i olja i samma wokpanna. Just den varianten av vegofärs ska steka en lite längre tid.

Lägg ner det tidigare joxet tillsammans med färsen i wokpannan. Slå på kokosmjölk, låt puttra ihop några minuter. Önskas en något mer redd variant så fixar du det enklast med en s.k. toppredning. Men det finns även andra varianter av redning. Vänligen Googla.

Servera med nykokt Jasminris. Smaklig måltid, plånbok och dietister slår frivolter av eufori !!

INKÖP

Det blev sent igår kväll även planenligt inköp i redan befintligt innehav:

  • British American Tobacco

73 de Northernlightsinvestment

2 kommentarer:

  1. Det låter gott! Tack för tips, det ska jag testa :)

    SvaraRadera
  2. Ja, det blev gott. Middag och lunch idag. Å några portioner till i kylen. Smakade även av det hela med oyster sauce. Typ 12Kr/portion slutade notan på...

    SvaraRadera