söndag 10 november 2019

MIMICRY

"Mimicry betyder ungefär 'skyddande likhet' och är en form av beteende eller utseende utvecklat främst bland mindre djur, särskilt insekter, där en art på något sätt imiterar en annan arts utseende genom adaptiv färgteckning, ljud, kemiska signaler eller rörelsemönster....Mimicryn ger en selektiv fördel för individen som utvecklat likheten....Ett exempel är blomflugor där många arter liknar getingar....."

Fritt hämtat från Wikipedia.



Jag vill oxå vara en geting...


Ett mycket vanligt fenomen, inte minst i FIRE-miljön har jag noterat, att vilja efterlikna någonting annat. Mig själv inkluderat naturligtvis. Om man som jag surfar runt, och har så gjort under lång tid i princip inkognito, på ekonomibloggar ser man mer likheter än differenser i urvalet av värdepapper för FIRE-portföljerna. En utbredd inavel som förhoppningsvis kommer att visa sig vara av godo.

Men vilka alternativa valmöjligheter finns egentligen när man via den heliga 4% regeln önskar dra sig tillbaka från Ekorrhjulet i förtid ?

Min väg - Globalfonden

Min personliga variant av mimicry har blivit att försöka se till att samtliga sektorer är representerade och via diversifiering minimera individuell bolagsrisk där målet är att i slutändan uppnå en likaviktning av innehaven i Globalfonden. Nu varierar viktningen mellan 1-2%, vissa innehav har jag alltså dubbelt så mycket av. Främst beroende på att de har funnits längre i fonden.

Ett område som jag avser att jobba hårdare med är att det råder en viss underviktning mot vissa sektorer: Industrials, Utilities, Information Technology och Materials. Bulken av dessa sektorer har hittills adresserats via olika globalfonder där den typen av värdepapper är väl representerade.

Så låt Oss gemensamt hoppas på att allt avlöper väl. Faller en så faller vi alla blomflugor samtidigt.

Edit 2024-02-26: Några månader senare lärde vi känna någonting vid namn Covid-19 varvid alla föll samtidigt mot botten 👀

73 de Northernlightsinvestment

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar